V F1 už 1,5litry byly, jako V16 bez turba. A poslouchat se daly velmi dobře (videa)

Se stejným objemem a podobným výkonem jako současné F1 uměl závoďák British Racing Motors z roku 1947 udělat daleko větší akustickou parádu. Posuďte sami.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

V F1 už 1,5litry byly, jako V16 bez turba. A poslouchat se daly velmi dobře (videa)

2.8.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

V F1 už 1,5litry byly, jako V16 bez turba. A poslouchat se daly velmi dobře (videa)

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Se stejným objemem a podobným výkonem jako současné F1 uměl závoďák British Racing Motors z roku 1947 udělat daleko větší akustickou parádu. Posuďte sami.

Nevýrazný, snad až příliš tichý zvuk speciálů Formule 1 může být pro fanoušky snad ještě více ubíjející než selhávající technika a neustálé pře o výkladu pravidel. Právě zvuk monopostů byl totiž v minulosti jednou z věcí, které ze seriálu F1 dělaly atraktivní podívanou. Místo toho v současnosti koukáme na hybridní ústrojí s 1,5litrovými motory, která ve srovnání s předchozími atmosférickými osmiválci a většími motory prostě už nemají šťávu. A tu by FIA chtěla spolu s diváky získat zase zpět velmi podivnými cestami. O to zajímavější je ohlédnutí se do minulosti.

Speciál F1 britské stáje British Racing Motors (BRM) byl sestrojen už na konci čtyřicátých let a k roztáčení uzounkých zadních pneumatik už tehdy používal velmi komplikovaný šestnáctiválcový vidlicový agregát dopovaný dvojicí turbodmychadel. Z objemu 1,5 litru, který odpovídá dnešním šestiválcovým monopostům, už tehdy dokázal vyprodukovat šílených 700 koní. Ti sice přiklusali na scénu až za hranicí sedmi tisíc otáček, jenomže v takovém kvapíku, až z toho pomalu praskaly ušní bubínky. Neuvěřitelná kakofonie pak postupně gradovala až do chvíle, kdy se V16 vytočila k dvanácti tisícovkám.

Přestože byla tato formule na svojí dobu nadpozemsky silná a rychlá (vážila jen 737 kg), její pohon nezřídka trpěl fatálními závadami a do cíle se tak dostávala jen velmi sporadicky. V roce 1952 pak motor opustil monopost a celá stáj i tratě F1. Podle mnohých, jenž usedali za její volant, šlo o velmi nebezpečný a zákeřný stroj. Tu turbodíru v první polovině spektra otáček s následným nákopem si asi nedovede nikdo z nás představit, stejně jako šílené sklony k přetáčivosti nekrocené jediným elektronickým asistentem.

V letošním roce se BRM V16 postavil na startovní čáru na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, ale jeho pilot příliš velké vnady závoďáku svému publiku neukázal. Video z jeho jízdy si ostatně můžete prohlédnout sami. Chvílemi ale musíte z videa cítit, čeho všeho je stařičká formule schopná. Pokud vás její zvuk neuspokojí, přelaďte rovnou na další snímek, kde je spolu s obrazovým doprovodem ta paráda prohnána naplno. V šesté minutě uslyšíte to pravé peklo.

BRM V16 na Goodwoodu 2014

BRM V16 se 700 koňmi a jeho zvuk v plné parádě (od 6. minuty)


V F1 už 1,5litry byly, jako V16 bez turba. A poslouchat se daly velmi dobře (videa) - 1 - BRM V16 Goodwood 2014 zvuk 01V F1 už 1,5litry byly, jako V16 bez turba. A poslouchat se daly velmi dobře (videa) - 2 - BRM V16 Goodwood 2014 zvuk 02V F1 už 1,5litry byly, jako V16 bez turba. A poslouchat se daly velmi dobře (videa) - 3 - BRM V16 Goodwood 2014 zvuk 03V F1 už 1,5litry byly, jako V16 bez turba. A poslouchat se daly velmi dobře (videa) - 4 - BRM V16 Goodwood 2014 zvuk 04V F1 už 1,5litry byly, jako V16 bez turba. A poslouchat se daly velmi dobře (videa) - 5 - BRM V16 Goodwood 2014 zvuk 05
Formule BRM měla vidlicový šestnáctiválec přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, díky nimž dosahoval výkon za hranici 700 koní při 7 250 otáčkách. To vše s objemem 1 500 centimetrů kychlových - s parametry dnešních F1 to znělo božsky a jelo naprosto šíleně

Zdroj: Carscoops

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše