Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vážně není 1. duben. FIA zavádí povinné odlétávání jisker od monopostů Formule 1
21.6.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zdá se vám dnešní F1 jako prázdná show, z níž sportovní duch dávno vyprchal? Bohužel bude jen hůř.
Psali jsme o tom minulý týden, když Ferrari začalo opět vyhrožovat odchodem z Formule 1. Důvodem nebylo nic jiného než pravidla, která v posledních dekádách, ale zejména pak letech ve snaze učinit ef-jedničky zábavnější udělala z někdejší královny motoristického sportu jen vrcholné cirkusové číslo. O sport, férové zápolení ani defilé špičkové techniky už v tomto seriálu nejde ani trochu, většina pravidel míří jen k násilné implementaci „nějaké show”, prakticky za jakoukoli cenu.
Můžeme se dlouze bavit o tom, zda systém dočasného snížení přítlaku zadního křídla (DRS), který může použít jen někdo a někde a je coby symbol nastolených změn citován nejčastěji, ještě alespoň trochu férový a náhodou něčemu fakticky nepomáhá. Můžeme se pustit do ještě sofistikovanější debaty a ptát se, proč v jednu éru existence F1 je tankování při závodě povinné a pak zase zakázané. Proč FIA řeší takové záležitosti a nenechá prostor týmům volit zásadně jiná řešení a přístupy v rámci širších mantinelů, které by jí tolik kýženou rozdílnost ve schopnostech monopostů v té či oné fázi závodů přinesly přirozeně a nechaly zvítězit toho nejschopnějšího. Jenže ani o to první, ani o to druhé už tu dávno nejde. Teď už se vymýšlejí naprosto prázdné, nic reálného nepřinášející show, nad nimiž může člověk přemítat leda o tom, zda nezaspal léto a neprobudil se na Silvestra nebo na Apríla.
Formuli 1 už sledujeme s ohledem na výše zmíněné jen z povzdálí, nyní se k nám ale donesla zpráva o tom, že její organizátoři vymysleli něco, co nápadně připomíná kroky některých automobilek. Třeba takové BMW záměrně dělá škubavé automaty ve sportovních režimech, aby jízda na řidiče působila „akčněji”, i když je to spíše nepříjemné a rychlost změny převodů to neovlivňuje ani trochu. A BMW to dělá stále intenzivněji, však „show must go on”. S výkonem zcela nesouvisejícím představením je pak i snaha udělat z formulových monopostů jakési prskavky, tedy uměle a jen s tímto cílem vynutit technickou změnu, která bude mít za následek odlétávání jisker od podvozku monopostů na zvlněném povrchu trati.
Něco takového se děje i dnes, ale spíše okrajově. Na podvozku vozu se totiž povinně používají prkna (skutečně dřevo, při závodech uvidíte jeho zbytky na zvlněných místech trati), od kterého pochopitelně žádná jiskra neodlétne. Tento materiál se začal používat právě kvůli tomu - bez jisker nic nevzplane, takže je to bezpečnější, dříve občas jiskry od kovových částí spodku (jsou tam pořád, ale obvykle nejsou styčnými body) postaraly o požár. Jenže se také staraly o pořádnou světelnou show a tu chce FIA zpět.
Říkáme si, jak hloupý někdo musí být, aby krutě chybějící sportovní zápolení zkoušel dále a dále nahradit podobnými komediálními kousky, ale vedení F1 je na to zjevně hloupé dost. Říkáme si ale také, jak moc někdo musí být pokrytecký, když ten samý tým, který pro podobné nesmysly vyhrožuje odchodem z formulového zápolení, svolí k testování této „novinky” na svém voze. Právě k tomu nyní dochází.
Velká cena Rakouska, která se jede tento víkend, bude totiž další, na které se „prskavky” objeví na monopostech Ferrari a také Mercedesu. Stane se tak jen v tréninku, týmy předběžně schválená změna ale počítá se zavedením této výbavičky jakožto povinné od roku 2015. Prkenné spodky (pozor na dvojsmysly) tak nahradí titanové, které budou asfalt brousit stejně jako ty dosavadní, jen s prskáním jisker. Zvláštní to asi ze světa F1 nepřijde nikomu, náš rozum ale zůstává nad podobnými nápady jen stát, stejně jako nad dalšími návrhy ze stejného soudku - více „svítivé” brzdové kotouče nebo dokonce dodatečné kouřové efekty.
Celkem chápeme, že by dnes FIA chtěla mít Formuli 1 jako kdysi, byla lepší. Toho ale přece nedosáhne jen tím, že jí dodá stejné vnější atributy. F1 v osmdesátých letech nebyla zábavná proto, že od aut létaly jiskry, ale proto, že se v ní reálně soutěžilo. Oheň opravdového zápolení žádná uměle vyvolaná jiskra znovu nezažehne...
Od Fomulí 1 kdysi létaly jiskry, protože to tak prostě bylo. Nyní mají létat proto, že to tak FIA prostě chce.
Zdroj: Autosport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 5 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 7 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 8 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda