Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Vysloužilé sovětské armádní speciály i po letech ukazují, jak nepřekonatelné jsou v terénu
14.6.2021 | Petr Prokopec
Ve srovnání s moderními SUV stojí pakatel. Jejich připojení k internetu pak sice nemají, projet ale dokážou opravdu naprosto všude, však se podívejte.
Za dob komunismu toužil z českých motoristů po sovětských autech kde kdo. Divit se tomu mohl jen málokdo, neboť Moskva v podstatě v satelitních zemích automobilový průmysl buď zlikvidovala, nebo alespoň degradovala. Jakmile ale zmizela Železná opona, rázem se ukázalo, že onen náskok je pouze výmyslem komunistů. Tedy alespoň v případě silničních vozů, ty vojenské demonstrují své nemalé schopnosti dodnes.
Příkladem budiž ZIL-131, který se začal vyrábět v 60. letech minulého století. Tato 3,5tunová šestikolka byla původně určena právě pro sovětskou armádu, přičemž zpočátku dorazila jen jako klasický náklaďák s korbou. Posléze se však nabídka rozrostla i o tahač či sklápěčku, stejně jako o kamion převážející pohonné hmoty. Celá rodina nicméně disponovala tímtéž osmiválcem, jenž vůz dokázal rozpohybovat na 80 km/h. Zastavení pak měly na starosti bubnové brzdy.
Jízdu v terénu pak usnadňoval pohon všech šesti kol, stejně jako dvoustupňová redukční převodovka. Mimo to se ZIL-131 pyšní 36stupňovým nájezdovým úhlem, světlou výškou 330 milimetrů či 1,4metrovou brodivostí. Skutečně jej tak jen máloco rozhodí, zvláště když třeba použitá listová pera zaručují nemalou robustnost v těch nejnáročnějších podmínkách. Není tedy divu, že kromě sovětské armády tento vůz sloužil i v tehdejším Československu.
Co skutečně dokáže i dnes, vám nejlépe ukáže přiložené video, na kterém ZIL-131 pochopitelně nefiguruje sám. Ostatně vysloužilých armádních kousků je v Rusku k dispozici bezpočet, přičemž ceny rozhodně nesahají do nebes. Za výše popsanou šestikolku totiž nyní dáte zhruba 150 tisíc korun, přičemž v takové chvíli nekupujete hromadu šrotu, ale plně fungující vůz, dokonce na značkách. A to by již pár nadšenců do off-roadové zábavy mohlo zlákat.



ZIL-131 byl jedním z nejpopulárnějších náklaďáků nejen sovětské armády. Za dob komunismu sloužil i v té československé, přičemž mnohé exempláře se dochovaly do současnosti a ukazují moderním SUV, jak vypadá jízda v opravdu náročném terénu. Ilustrační foto: ZIL
Zdroj: Vyritsa Trofi 4x4@YouTube
Bleskovky
Nejsilnější Ferrari dneška s 1 000 koní vyzvalo na souboj dva upravené německé kompakty. Dostalo „čočku”, na kterou v Itálii nejsou zvyklí
před 8 hodinamiRýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď dokonce jezdí s tímto starším VW, ač je to miliardář
30.5.2025Nadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
před hodinouŠkoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
před 2 hodinamiVýroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, varují Němci, tak moc jsme se vydali na milost Číně
před 4 hodinamiBarva auta má dlouhodobě pozoruhodně dramatický vliv na zachování ceny. A váš hrdina je dost možná velké nemehlo
před 5 hodinamiZ primitivních parkovacích kamer se stává prokletí automobilek, do servisů svolávají miliony aut kvůli jejich selháním
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 06.02. 14:51 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.02. 14:48 - pavproch
- Rychlodotazy 06.02. 12:58 - jerry
- BMW Divize 06.02. 12:58 - pavproch
- Politický koutek 06.02. 11:34 - Stepan
- Autopojištění - kalkulace 06.02. 10:31 - Vojta1988
- P: zvody a koncovka akrapovič R1300 GS 06.01. 10:53 - martinecko
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.31. 14:17 - pavproch