Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Youtubeři ukazovali, jak skvěle a bezpečně řídí Tesly samy, pak už jen trapně omlouvali, co se stalo
9.2.2022 | Petr Miler
I kdyby se odpůrci Tesly pokusili stvořit něco pro automobilku velmi dehonestujícího, nepodařilo by se jim vytvořit materiál, který napsal sám život. Hned poté, co jeden z youtuberů pronesl slova o tom, jak Tesla činí řízení lidí bezpečnějším, systém FSD málem převálcoval cyklistu.
Proti samotným snahám Tesly o rozvoj systémů autonomního řízení nelze říci půl slova. Ačkoli jsme sami nadšenými řidiči, jistě bychom našli ve svých životech momenty, kdy se rádi necháme „někam hodit”. Problém je, že aby takové systémy byly opravdu přínosné, musí z jejich strany dojít ke kompletnímu převzetí řízení - ne asistenci, ne částečnou autonomii, ale skutečný autopilot, jak jej svého času nejlépe popsal Richard Hammond. Buď prostě řídi jeden, nebo řídí druhý, nic mezi tím.
Problém je v tom, že něco takového je za současného rozvoje techniky absolutně nereálné, ne v celé své komplexnosti. Dokážeme si představit plné autonomní řízení zvládající dálniční přesuny, ale chaotický městský provoz plný nespočtu neustálých změn a nevyzpytatelných elementů všeho druhu? Absolutně nereálné. Snažit se tedy Tesla o to reálně dosažitelné a v příliš složitých prostředích jen vyvíjet pokročilé systémy, které nenechá používat nikoho jiného než zkušené vývojáře, nemáme s tím problém. To se ale neděje.
Elon Musk už 8 let slibuje skutečný autopilot na „příští rok”, žádný ale neexistuje a ani letos existovat nebude. Věrna tradici „over promising” a „under delivering”, jak by řekli Američané, tedy slibovat příliš mnoho a reálně dodávat příliš málo ale Tesla nejenže slibuje výjimečné systémy, ale do aut dostává mizerná řešení neschopná si reálně s divokým provozem poradit. Platí to i v případě tzv. FSD, tedy údajného Full Self-Driving, které ale nic takového neumí. Jen přemýšlíme, zda je horší fakt, že to Tesla dělá, nebo fakt, že jí to někdo věří.
Slepých následovatelů má automobilka hromady a mezi nimi i dva youtubery z videa níže. Ti se rozhodli ukázat na videu, jak je poslední evoluce FSD skvělá a byť jejich celé představení je mnohem delší, nejlepší obrázek si uděláte z prvního úryvku níže. Na něm spolujezdec říká, jak Tesla dokáže jednou softwarovou aktualizací učinit ježdění tisíců řidičů bezpečnějším, na což aktivní FSD zareaguje tím, že prakticky okamžitě zamíří „sestřelit” nic netušícího a spořádaně jedoucího cyklistu po pravé straně. Řidič Modelu 3 zasáhne a ptá se: „Sakra! Budeme to muset vystřihnout?” Pak už přijde jen smích.
Na vystřihnutí nakonec nedošlo, ovšem pokus toto naprosto zjevné selhání systému obhájit je ještě trapnější než selhání samo. Nejprve řidič řekne, že by auto do cyklisty určitě nenabouralo, což je možné, jistý si tím ale nikdo být nemůže. Další slova o tom, že „lidští piloti” vlastně pořád jen zabraňují nehodám a když se to jednou stane „pod FSD”, je to vlastně výhra... To je opravdu absurdní, lidé (obvykle...) svá auta kontrolují a jedou s nimi předně tam, kam chtějí, jak určí - není to permanentní předcházení kolizím.
Ale podívejte se na to sami, za nás jde o krystalický důkaz toho, jak daleko mají dnes podobné systémy k čemukoli bezpečnému mají a nechávat je testovat v běžném provozu podobné amatéry je jedním slovem nedbalost.



Tesla Model 3 může být jakkoli zajímavé auto, sama ale zdaleka neřídí. Pokud ukázat opak málem dopadl tragicky, jak můžete vidět níže. Ilustrační foto: Tesla
@WholeMarsBlog “… and now with a software update, you can actually make thousands of people drive safer”@Gfilche fuuuuck! are we gonna have to cut that?
— Jeff Airplane (@omedyentral) February 8, 2022
#FSDBeta $TSLA $TSLAQ pic.twitter.com/J8PMAud6aG
Zdroje: Jeff Airplane@Twitter, HyperChange@Youtube
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejčtenější články
Čínské Ferrari za cenu Škody se ukázalo na nových fotkách. To bude teprve hit, nabídne 26 typů litých kol
31.3.2025Evropské automobilky chtějí zpátky do Ruska. Renault má šanci, VW tam rozprodávají díly za pakatel. Převodovky za 12, motory za 17 tisíc
31.3.2025Škoda končí se svým dlouholetým sloganem, Simply Clever jsou její auta stále míň
1.4.2025Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Zlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
1.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva