Zaměstnanec měl dohustit šéfovi pneumatiky, jen s pomocí palubního ukazatele tlaku se málem zabil

Pokud máte pocit, že správně doplnit tlak do pneumatik auta zvládne i malé dítě, jste na omylu. Neznalé může zjevně zmást palubní ukazatel tlaku, zvláště když se hodnoty v psi zdánlivě pohybují mezi 0 a 100.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Zaměstnanec měl dohustit šéfovi pneumatiky, jen s pomocí palubního ukazatele tlaku se málem zabil

15.9.2022 | Petr Prokopec

Zaměstnanec měl dohustit šéfovi pneumatiky, jen s pomocí palubního ukazatele tlaku se málem zabil

/

Foto: Volkswagen, koláž Autoforum.cz

Pokud máte pocit, že správně doplnit tlak do pneumatik auta zvládne i malé dítě, jste na omylu. Neznalé může zjevně zmást palubní ukazatel tlaku, zvláště když se hodnoty v psi zdánlivě pohybují mezi 0 a 100.

Na každú robotu je nám třeba špecialistou, říkával major Terazky v Černých Baronech. Jenže zatímco v Česku je dílo Miroslava Švandrlíka velmi dobře známé, ve Státech o něm většina lidí nemá ani ponětí. Logicky se jím tedy nemůže řídit, což ovšem vede k situacím, které jsou buď k smíchu, anebo jsou k pláči. Ta, kterou vám popíšeme nyní, vás pak nejspíše přiměje k domněnkám, že Američané zakrátko budou potřebovat i podrobný návod, jak si dojít na záchod.

Se svým příběhem se na serveru Reddit svěřil majitel demoliční firmy z Iowy jménem Robert. Ten požádal jednoho ze svých zaměstnanců, aby jeho Jeepu Cherokee z roku 2016 dofouknul pneumatiky. Něco takového je z našeho úhlu pohledu opravdu primitivní činnost, na kterou ani nepotřebujete studovat návod. U většiny lepších moderních aut (Cherokee nevyjímaje) tlak sleduje přímo elektronika, ten předepsaný je pak uveden jak v palubním menu, tak na obvyklých místech typu víčko nádrže nebo rám dveří.

Typicky se pohybuje mezi 2,2 a 2,4 baru, což odpovídá 32 a 35 psi. V případě těžších SUV je pak třeba pneumatiku přifouknout více, ovšem ani tak se nedostáváte přes 50 psi. O něčem takovém nicméně dotyčný neměl páru, místo toho tlak uváděný na palubním displeji považoval za označení procentuální podíl optima. Takže 32 je 32 %, ne? Ještě dofoukat 68 procentních bodů a je hotovo... Chtěl tedy všechny hodnoty dostat na stovku, tedy 100 psi. To se mu ovšem nedařilo, na to už by to chtělo velmi výkonný kompresor. Proto svému šéfovi zavolal s tím, že „neví, co se děje, ale nedokážu se dostat na 100 procent“. Daným oznámením byl Robert zmatený, proto zaměstnance požádal, aby mu vyfotil palubní displej. Když přitom snímek obdržel, okamžitě volal zpět a dotyčného od vozu odehnal.

Zaměstnanec poněkud mdlého rozumu pneumatiky skutečně nafouknul na tlaky blížící se 100 psi, a tak pneumatiky musely být tvrdé jako kámen. A dotyčný dokonce na takto „vyladěném” obutí ujel zhruba dva kilometry, než kontaktoval šéfa. Tomu pak následně přišly vhod zkušenosti z demolic, stejně jako vybavení jeho firmy. S pomocí kamery pro noční vidění, neprůstřelné vesty a kompletní ochrany hlavy odvážil odmontovat ventilky a vzduch upustit. Jak přitom uvedl, úvodní „odfrknutí“ bylo opravdu mocné. Naštěstí se ale nikomu nic nestalo, přežil i Jeep.

Pokud tedy někomu svěříte svůj vůz s prosbou o dofouknutí (a nepůjde o odborný servis), raději se ujistěte, že dotyčný skutečně ví, co má dělat. Jak je vidno, k velkému neštěstí někdy zbývá jen krůček. Exploze disku s přehuštěnou pneumatikou může skutečně zabíjet, jak jsme kdysi názorně viděli.


Zaměstnanec měl dohustit šéfovi pneumatiky, jen s pomocí palubního ukazatele tlaku se málem zabil - 1 - Jeep Cherokee 2014 ilustracni foto 01Zaměstnanec měl dohustit šéfovi pneumatiky, jen s pomocí palubního ukazatele tlaku se málem zabil - 2 - Jeep Cherokee 2014 ilustracni foto 02Zaměstnanec měl dohustit šéfovi pneumatiky, jen s pomocí palubního ukazatele tlaku se málem zabil - 3 - Jeep Cherokee 2014 ilustracni foto 03
V případě Jeepu Cherokee automobilka doporučuje dofouknutí pneumatik na 2,3 baru, tedy na 33 psi. Trojnásobek takové hodnoty pak může vést k explozi, která nemusí ohrozit jen posádku vozu. Ilustrační foto: Jeep

Zdroj: Reddit

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše