Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
10 případů, kdy automobilkám zoufale došly nápady. Stejná jména dostala úplně jiná auta
30.5.2025 | Petr Miler
Když výrobce sáhne u nového modelu po jménu některého z těch starších, nemusí to být špatné. Tyto případy jdou ale kontinuitou obhájit jen stěží.
Nedávný příchod Mitsubishi Eclipse Cross na český trh nám připomněl, že když se dvě věci jmenují stejně, nemusí to být ani zdaleka to samé. Pod jménem Eclipse máme totiž do paměti vrytý sporťák z 90. let s boulí na kapotě. Někdo pro jeho filmovou roli, jiný měl to štěstí, že s ním i jezdil. Teď to samé jméno nese SUV, které má s předchozími iteracemi jména Eclipse společné jediné: nic.
Případy, kdy automobilka opakovaně používá pro různá auta stejné jméno, pochopitelně nejsou nic výjimečného. Obvykle se ale jedná o vozy, které na sebe v nabídce přímo či nepřímo navazují a v portfoliu automobilky hrají velmi podobné role. Označení Golf neslo už sedm generací kompaktního Volkswagenu a asi na tom nikomu nepřijde nic divného - stejně jako u podobných aut Fordu, Renaultu, Toyoty a dalších. Má to svou logiku, o takových případech dnes ale hovořit nebudeme.
Chceme vytáhnout na světlo ty případy, kdy automobilkám snad jen došly nápady a sáhly prostě po jméně, které už použily a mají zaregistrované. „Pouze” jej přilepily na auto zcela odlišného charakteru, vzezření, zaměření. Nemusí to být nutně tak, že modernější auto parazituje na slávě toho staršího, i když i to může být motivací.
Nový Eclipse se k takovým vozům přidal relativně čerstvě, níže najdete i s ním deset případů, kdy se člověk musí podívat dvakrát, aby si byl jistý, o které auto skutečně jde. Jistě bychom našli v historii i další, však i v některých z těchto možná ani nebudete vědět, že druhé auto stejného jména vůbec existovalo či existuje...
1. Alfa Romeo 159
Všichni znají moderní Alfu 159, většího a odolnějšího nástupce modelů 156 a 166, vůz i po letech tak krásný, že víc sexy auto aby v dané třídě člověk pohledal. Není to ale první Alfa tohoto označení. Tou byla 159 „Alfetta”, která na přelomu 40. a 50. let závodila ve Formuli 1. Její osmiválec měl mechanický kompresor a dával 431 koní v 9 300 otáčkách. Dát po několika dekádách stejné jméno zrovna sedanu a kombíku...



2. Audi S1
I u Audi si každý s označením S1 spojí Sport Quattro, faceliftované soutěžní Quattro skupiny B, ikonický to vůz pro nejednoho fanouška rallye. I dnes si můžete koupit Audi S1, ale v rallye ho nepotkáte. Je to ostrá verze Audi A1, která nabídne 231 koní na všech kolech.
3. BMW 328
V tomto označení dnes vidíme BMW řady 3 F30, tedy sedanu před faceliftem disponujícím ne zrovna přesvědčivým dvoulitrovým čtyřválcem. Po modernizaci toto označení zmizelo a zastoupilo ho číslo 330. Původně ho ale nesl dvoumístný sporťák, který se vyráběl v letech 1936 až 1940 a pod kapotou hostil dvoulitrový řadový šestiválec o 80 koních výkonu. Když stejné jméno měly šestiválcové trojky, mimo jiné také kupé, byla tu alespoň nějaká spojitost - poslední 328i je docela jiná zvenčí i v nitru.
4. Ford Fusion
Když se v Evropě řekne Ford Fusion, člověk si představí trochu vyšší hatchback, možná na hranici mini-MPV, který se vyráběl od roku 2002 a může být konkurentem Škody Fabia. Nedostanete do něj nic víc než čtyřválec. V USA by byl Ford Fusion konkurencí spíš pro Škodu Superb - když se v roce 2006 prvně objevil, byl čtyřválec tím nejmenším pod jeho kapotou. Dnes je ve své druhé generaci a v rámci strategie One Ford přišel i do Evropy, a to jako Mondeo čtvrté generace.
5. Honda Jazz
Tohle jméno nenosila vždycky malinká městská Honda, jak je tomu dnes. Začalo tak, to ano - v 80. letech byl Jazz ani ne 3,4 metru dlouhým městským vozítkem. V roce 1993 se ale jméno Jazz objevilo na alternativní verzi Isuzu MU, u nás známého jako Opel Frontera. Jméno Honda Jazz dostal tenhle vůz pro japonský trh v letech 1993 - 1996. A v roce 2001 tohle jméno Honda dala opět městskému autíčku, prodávanému dodnes.
6. Maserati Ghibli
Původní Ghibli, interně označené Tipo AM115, bylo grand tourerem konfigurace 2+2 s osmiválcem pod kapotou. Americký magazín Sports Car International ho označil za jeden z nejlepších sporťáků 60. let. V 90. letech jméno Ghibli dostala evoluce Maserati Biturbo, byl to menší bratr Shamalu. A v roce 2013 přišlo na svět současné Ghibli - luxusní čtyřdveřový sedan, něco úplně jiného.
7. Mercedes-Benz 190
Mercedes 300 SL „Gullwing” byl senzací - byl nádherný, rychlý a velmi schopný na silnici. Jenže byl taky drahý, protože to byl v podstatě závoďák pro běžné silnice. Mercedes chtěl prodávat podobné auto i méně majetným klientům, tak vznikl roadster s označením 190 SL. Více než 20 let po konci jeho výroby, v roce 1984, se objevil další Mercedes 190, tentokrát to ale byl sedan nižší střední třídy, který položil základy dnešní třídě C. Měl označení W201 a po spojitosti bychom tu pátrali marně.
Nutno dodat, že označení 190 mělo v 50. a 60. letech víc aut, včetně čtyřdveřových sedanů, a tak by rozdíl oproti W201 byl menší. Důvod byl jednoduchý - číslo označovalo objem motoru 1,9 litru, ať bylo na jakémkoliv autě. Původní 190 je ale jen jedna.
8. Mitsubishi Eclipse
Snad každý, kdo hltal první díl Rychle a Zběsile, si pod pojmem Mitsubishi Eclipse představí zakulacený sporťák s boulí na kapotě. Tak bychom si Eclipse rádi zapamatovali navždy, jenže - a to je hlavní příčina, proč píšeme tenhle článek - Mitsubishi pro letošní Ženevu jméno Eclipse oživilo. Pro kompaktní SUV.
9. Mitsubishi Space Star
Space Star, „Hvězda prostoru”, řeknete si možná. Do roku 2005 možná, ale i tak s přimhouřenýma očima - tohle jméno neslo malé MPV. Space Star tu máme i dnes, ale jeho prostor nebude hvězdný ani před obchodem s nábytkem. Je to městské miniauto, evropský název pro Mitsubishi Mirage.
10. Škoda Felicia
Mladoboleslavská automobilka použila název Felicia, odvozený od slov „felicitas” (plodnost, úrodnost) a „felicis” (šťastnější), poprvé u kabrioletu v 50. letech minulého století. Jasně, kabriolet dělá lidi šťastnější. Modernější Felicia, kterých u nás byly na přelomu tisíciletí houfy, se sice jmenuje stejně, ale je to „ocucaný Favorit” - sice důkladný, ale pořád facelift Favoritu. Některé šťastnými (a možná také plodnými...) jistě udělal i ten, použít pro obyčejný rodinný kompakt jméno výjimečného kabrioletu ale moc kreativně nezní. A v moderní historii Škody to není zase tak výjimečná věc, Rapid je podobný případ...
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nejčtenější články
Porsche dál mohutně padá ke dnu, před celosvětovým fiaskem ho zachránila jen Trumpova cla
8.4.2025Chevrolet poprvé ukázal podobu nové Corvette. Na první pohled ohromí, na ten druhý ale zklame
8.4.2025Automobilky zastavují vývoz aut do USA kvůli novým clům, nejlíp tak ukazují, oč nyní běží
8.4.2025V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Honda začala znovu nabízet snad nejvtipnější skrytý prvek výbavy auta, je jako z katalogu Simply Clever Škody
8.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva