Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
10 skvělých starých reklam na auta, které by dnes neprošly: ano, bylo líp
23.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Dnešní doba svázaná tolika pravidly, že pro kreativitu nezbývá mnoho prostoru. Nakonec se o tom přesvědčil i Top Gear, ne vždy tomu tak ale bylo.
Pamatujete-li si na pokus o vytvoření reklamy na Volkswagen Scirocco TDI s režiséry Jeremym Clarksonem a Jamesem Mayem v Top Gearu (a pokud ne, připomene vám jej první video níže), jistě si pamatujete i na pravidla, kvůli kterým jejich návrhy u reklamní agentury neprošly. Že nebude přípustná sebevražda, je samozřejmé, ale zobrazení rychlosti u auta, které má být sporťákem, bychom tak nějak očekávali.
Pochopitelně, Clarkson s Mayem si z toho do značné míry dělali legraci, jinak by těžko přišli s nápadem reklamy jako pohřbu, kde je rakev nesena modelkou v bikinách - černých, samozřejmě, jsme přeci na pohřbu - a vstrčena do zádě Scirocca. Samozřejmě se tam nevešla a trčela ven otevřenými třetími dveřmi.
Pravdou ale je, že dnešní reklamy na auta nepatří k tomu nejzáživnějšímu, nejzábavnějšímu a nejchytřejšímu, co člověk může na tomto poli potkat. Občas se objeví špičkování mezi Audi a BMW nebo tak někým na billboardech v USA, ale to je tak všechno. Starší reklamy jsou tedy nezřídka mnohem zajímavější, a to právě proto, že kreativita tvůrců dříve nebyla tak svázána všemožnými pravidly - ať už psanými, nebo nepsanými.
Výše zmiňované „nebezpečné zobrazení rychlosti” je jen tou nejtypičtější věcí, která u automobilových reklam neprojde, zakázané je i cokoli jiného, co by mohlo sebezprostředkovaněji svádět k nebezpečnému chování. Většina zemí dnes nedovoluje ani srovnávací reklamu, která zajímavost umocňuje a zbytek zařídí autocenzura či nekonečná snaha o politickou korektnost - narážky na pohlaví, věk, sociální postavení, rodinný status, s nadsázkou míněná bezohlednost ke komukoli, nic z toho dnes neprojde.
Nakonec známe případy zakázaných reklam z poslední doby a nově můžeme posloužit i jedním velmi kontroverzním případem - na druhém videu níže vidíme reklamu, která byla pro mnohé stížnosti australských diváků málem zakázána právě u protinožců, a to jen proto, že svádí k zanedbávání rodičovských povinností. Sice je tu docela vzrostlé dítě, které už se o sebe umí do značné míry postarat a nikdy není v reklamě viditelně opuštěno, přesto Australany přivádělo k šílenství pro spojitost s případy úmrtí zapomenutých kojenců v autech. VW si nakonec reklamu obhájil výše zmíněným, přesto ji Australané dále nezřídka hodnotí jako „znepokojující”, „urážlivou” či „nevkusnou”. A nám zrovna přijde být z těch vtipnějších.
V minulosti bylo ještě podstatně zajímavějších reklam více a trochu překvapivé může být, že na internetu člověk najde nejvíc vtipných starých reklam na auta značky Volvo. Dnes vnímána jako výrobce aut pro starostlivé (a zároveň nikoliv chudé) rodiče, s důrazem na bezpečnost nade vše, ještě před pár lety uměla značka Volvo zviditelnit hlavně nejsilnější verze svých aut.
Nejsou to však jen její reklamy, které stojí za zhlédnutí. Na pár dalších se můžete podívat níže. V dnešním světě leckdy až přehnané politické korektnosti takovéto spoty budou jen stěží moci vzniknout, protože nesmí tohle a tamto. Podívejte se na ně i s českými překlady klíčových frází - zaujaly by vás takovéto reklamy spíše než to, co je k vidění dnes?
1. Volvo 740 Turbo
„Jak přežít krizi středního věku s důstojností.”

2. Porsche 911 Turbo
„Nad 5 000 otáček je hlasitější, takže neslyšíte pasažéra křičet.”
3. Turbokombíky Volva
„Co dělat, když rodina přeroste Lotus.”
4. Porsche obecně
„Popravdě, snili jste jako děti o Nissanu nebo Mitsubishi?”
5. Turbokombíky Volva podruhé
„Základní myšlenka stojící za turbokombíkem Volva.”
6. Porsche - výsledky Le Mans 1983
„Nikdo není dokonalý.”
7. Volvo GLT
„Konečně iracionální důvod, proč si koupit Volvo.”
8. MGB
„Vaší matce by se nelíbilo.”
9. Saab
„Bourat s Volvem je velmi bezpečné. Pokud sedíte v Saabu.”
10. Citroën 2CV
„Rychlejší než Ferrari.”
„Při jízdě maximální rychlostí 71,5 mph (111 km/h) Citroën 2CV předjede Ferrari Mondial, které jede 65 mph (105 km/h).”
„Stejné množství kol jako Rolls-Royce.”
„Kolik kol má rolls-royce Silver Spirit? Čtyři. Kolik kol má Citroën 2CV? Přesně stejný počet.”
„Více místa než v Porsche.”
„S až 30 kubickými stopami (850 litry) pro náklad uvnitř není potřeba plastových nosičů na zádi.”
Takhle dopadl Top Gear s jedním ze svých nápadů
A toto je nová reklama VW, která byla pro mnohé stížnosti Australanů málem zakázána. Co je na ni problematického, pochopíte stěží.
Inspirace: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
včeraFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nejnovější články
Chevrolet sebral Corvette C8 jeden z jejích typických prvků a zamířil s ní k moderní tuctovosti
před hodinouFerrari odložilo příchod svého prvního elektrického modelu. Teď líp než kdy jindy vnímá, že ani ono automaticky neprodá cokoli, co vyrobí
před 2 hodinamiVýrobce na dálku sebral autům patřícím zákazníkům 600 koní výkonu, protože s nimi neumí zacházet. Tolik ke skvělosti moderních aut
před 4 hodinamiPrvní nové AUDI má ten nejsměšnější zavazadelník, jaký jsme kdy viděli, ukazuje nedomyšlenost auta v každém ohledu
před 5 hodinamiCadillac za 7,5 milionu nutí majitele proplazit se kufrem, pokud se mu vybije baterie. A i druhé řešení je slušná osina v zadnici
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 05.08. 00:15 - Spectral
- Rychlodotazy 05.07. 18:28 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.07. 17:04 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.07. 17:00 - Eda
- Suzuki obecně 05.07. 16:17 - jerry
- Vačka palivového čerpadla 05.07. 11:32 - AronLehner
- Hyundai i30 1.4 80kw 05.07. 06:55 - rubydix
- Dacia Duster - nové vlákno 05.06. 20:02 - M.Z.