Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
7 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli
9.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Idea rotačního motoru nezaujala jen německé a japonské inženýry, stejnou cestou se vydali i mnozí další. Toto je 7 případů, které možná ani neznáte.
Wankelův rotační motor v moderní době proslavily zejména vozy Mazdy, ať už silniční RX nebo závodní stroje jako 767B. V současné době se s ním žádný vůz nevyrábí a nedávno jsme probírali, proč tomu tak je. V poslední době byli blízko návratu Wankelu do produkce například v Německu, kde Wankely také začaly - ve vozech značky NSU.
Tahle technologie byla vždycky okrajová, kdysi kvůli spolehlivosti, dnes kvůli emisím, přesto konstruktéry pro své výhody přitahovala. Wankelovým motorem tak bylo v historii poháněno mnohem více aut, než by jednoho napadlo a možná víte, že s ním v časech hluboké totality experimentovala i tehdy Československá Škoda. My jsme vybrali sedm jiných zajímavých případů, které byly dotaženy o poznání dále než československé experimenty a kterých jste přesto možná ani neslyšeli - a nebo vás ani nenapadlo, že by mohly mít v útrobách Wankel. Některá jsou dekády stará, jiná jsou veskrze moderní. A některá by si zasloužila vlastní články, ale to možná příště. Tady jsou, chronologicky seřazené.
1. Citroën M35
Sousloví „starý Citroën” vyvolá vzpomínku na 2CV nebo na DS, ovšem neméně zajímavý je model M35, představený v roce 1969. Má totiž pod přední kapotou jednorotorový Wankel, vyvinutý ve spolupráci s německým NSU. Měl 1 litr objemu a dával 50 koní a unikátní na něm bylo, že auta, se kterým jezdili zákazníci, byly prototypy. Nebyly v prodeji, Citroën je zapůjčil váženým klientům a chtěl po nich názory na fungování auta. Nebyly ale asi příliš lichotivé, celý vůz se do sériové výroby nedostal a prototypů vzniklo údajně 267. Dodnes jich přežívá jen pár.






2. Mercedes-Benz C111
Přesněji, C111 byla série experimentálních aut Mercedesu, konkrétní modely, které nás tentokrát zajímají, jsou I a II z let 1969 a 1970. První měl třírotorový Wankel s dvojitým zapalováním, který nabízel 280 koní. C111-II měl v útrobách dokonce čtyřrotorový Wankel, který měl celkem 2,4 litru objemu a dával 349 koní. S takovýmto výkonem a zároveň placatou karoserií - na výšku měla jen 1 112 mm - zvládl maximálku 290 km/h. Vůz měl ABS a stavitelnou výšku podvozku. To vše v roce 1970. Jak už asi tušíte, žádný sériový stroj z toho opět nebyl.
3. Citroën GS Birotor
Reakce věrných zákazníků v roli testovacích pilotů u M35 nebyly příliš nadšené, přesto ovšem Citroën v roce 1971 pustil do světa další auto s Wankelem - model GS Birotor. Měl dvourotorový Wankel o výkonu 107 koní, který byl v podstatě nástupcem jednorotorové jednotky v M35. Tenhle vůz se už zákazníkům prodával normálně, ale příliš úspěšný nebyl, vzniklo ho asi 800 kusů. Mimo jiné proto, že byl drahý zhruba stejně jako luxusní DS.
4. Mazda Roadpacer AP
Wankely pod kapotou vozů Mazda nenacházíme jen v modelech RX, to ani zdaleka. Jedním z dalších, ale méně známých je Roadpacer AP z roku 1975, který ovšem původně vůbec Mazdou nebyl. Byl to přeznačkovaný Holden Premier, který z Austrálie putoval do Japonska bez motoru. Tam mu namontovali dvourotorový Wankel o 136 koních a dali mu označení AP, Anti Pollution, „proti znečištění”. Jenže to bylo velké auto, konkurence Toyoty Century nebo Mitsubishi Debonair, a motor byl na něj příliš slabý, trpěl nedostatkem točivého momentu. Akcelerace byla ubohá, maximálka byla 166 km/h a spotřeba paliva byla příšerná.
5. Chevrolet Aerovette
Spekulace o tom, že Chevrolet chystá Corvette s motorem uprostřed, tu jsou s námi už dekády. V 70. letech je živil koncept Aerovette, představený v roce 1976 a také označovaný XP-882. Vypadal jako Corvette, z profilu nebylo na první pohled jasné, kde má příď, a uprostřed měl dva dvourotorové Wankely z dřívějšího konceptu XP-897 GT, spojené dohromady. Tím vznikl v podstatě čtyřrotorový motor, který dával ne méně než 420 koní. Zůstalo u konceptu.
6. Mazda Eunos Cosmo
Poslední generace Eunosu Cosmo, jak se tohle auto v Japonsku jmenovalo, se objevila v roce 1990 a byla to jediná Mazda s třírotorovým Wankelem. Ten měl objem dvou litrů a pořádné eso v rukávu - dvě sekvenčně uspořádaná turbodmychadla. Motor sice měl obrovskou spotřebu paliva, ale dával působivých 300 koní a 407 Nm, což Eunos Cosmo stavělo do teritoria Porsche 911 964 Turbo. Přesto se světový věhlas nedostavil.
7. Audi A1 E-Tron
Nikoliv, ani tohle auto v online konfigurátoru Audi nenajdete, vzniklo jen jako koncept. A byl to elektromobil, ovšem podobně jako BMW i3, i tenhle vůz měl mít malý spalovací motor, který by byl používán jako generátor v případě vybití baterií. Jenže tu místo klasického pístového motoru měl být malý Wankel o objemu 254 ccm a výkonu 20 koní. Psali jsme o něm, ovšem zůstalo u konceptu, z hlediska návratu Wankelu alespoň v této podobě bohužel.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 dnes
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- ESRR 2026 - 2x Hořice 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
Nejnovější články
 Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
 před 5 hodinami
 Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
 před 6 hodinami
 Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
 před 8 hodinami
 Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
 před 9 hodinami
 Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
 před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
 tisková zpráva
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
 tisková zpráva
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
 tisková zpráva
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
 tisková zpráva
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
 tisková zpráva
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
 tisková zpráva
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter