7 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli

Idea rotačního motoru nezaujala jen německé a japonské inženýry, stejnou cestou se vydali i mnozí další. Toto je 7 případů, které možná ani neznáte.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

7 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli

9.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

7 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Idea rotačního motoru nezaujala jen německé a japonské inženýry, stejnou cestou se vydali i mnozí další. Toto je 7 případů, které možná ani neznáte.

Wankelův rotační motor v moderní době proslavily zejména vozy Mazdy, ať už silniční RX nebo závodní stroje jako 767B. V současné době se s ním žádný vůz nevyrábí a nedávno jsme probírali, proč tomu tak je. V poslední době byli blízko návratu Wankelu do produkce například v Německu, kde Wankely také začaly - ve vozech značky NSU.

Tahle technologie byla vždycky okrajová, kdysi kvůli spolehlivosti, dnes kvůli emisím, přesto konstruktéry pro své výhody přitahovala. Wankelovým motorem tak bylo v historii poháněno mnohem více aut, než by jednoho napadlo a možná víte, že s ním v časech hluboké totality experimentovala i tehdy Československá Škoda. My jsme vybrali sedm jiných zajímavých případů, které byly dotaženy o poznání dále než československé experimenty a kterých jste přesto možná ani neslyšeli - a nebo vás ani nenapadlo, že by mohly mít v útrobách Wankel. Některá jsou dekády stará, jiná jsou veskrze moderní. A některá by si zasloužila vlastní články, ale to možná příště. Tady jsou, chronologicky seřazené.

1. Citroën M35

Sousloví „starý Citroën” vyvolá vzpomínku na 2CV nebo na DS, ovšem neméně zajímavý je model M35, představený v roce 1969. Má totiž pod přední kapotou jednorotorový Wankel, vyvinutý ve spolupráci s německým NSU. Měl 1 litr objemu a dával 50 koní a unikátní na něm bylo, že auta, se kterým jezdili zákazníci, byly prototypy. Nebyly v prodeji, Citroën je zapůjčil váženým klientům a chtěl po nich názory na fungování auta. Nebyly ale asi příliš lichotivé, celý vůz se do sériové výroby nedostal a prototypů vzniklo údajně 267. Dodnes jich přežívá jen pár.


7 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 1 - citroen m35 7neznwankel 017 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 2 - citroen m35 7neznwankel 027 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 3 - citroen m35 7neznwankel 037 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 4 - citroen m35 7neznwankel 047 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 5 - citroen m35 7neznwankel 057 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 6 - citroen m35 7neznwankel 06

2. Mercedes-Benz C111

Přesněji, C111 byla série experimentálních aut Mercedesu, konkrétní modely, které nás tentokrát zajímají, jsou I a II z let 1969 a 1970. První měl třírotorový Wankel s dvojitým zapalováním, který nabízel 280 koní. C111-II měl v útrobách dokonce čtyřrotorový Wankel, který měl celkem 2,4 litru objemu a dával 349 koní. S takovýmto výkonem a zároveň placatou karoserií - na výšku měla jen 1 112 mm - zvládl maximálku 290 km/h. Vůz měl ABS a stavitelnou výšku podvozku. To vše v roce 1970. Jak už asi tušíte, žádný sériový stroj z toho opět nebyl.

7 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 7 - mercedes c111-i 7neznwankel 017 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 8 - mercedes c111-i 7neznwankel 027 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 9 - mercedes c111-i 7neznwankel 03
Mercedes-Benz C111-I

7 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 10 - mercedes c111-ii 7neznwankel 017 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 11 - mercedes c111-ii 7neznwankel 027 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 12 - mercedes c111-ii 7neznwankel 037 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 13 - mercedes c111-ii 7neznwankel 047 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 14 - mercedes c111-ii 7neznwankel 057 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 15 - mercedes c111-ii 7neznwankel 06
Mercedes-Benz C111-II

3. Citroën GS Birotor

Reakce věrných zákazníků v roli testovacích pilotů u M35 nebyly příliš nadšené, přesto ovšem Citroën v roce 1971 pustil do světa další auto s Wankelem - model GS Birotor. Měl dvourotorový Wankel o výkonu 107 koní, který byl v podstatě nástupcem jednorotorové jednotky v M35. Tenhle vůz se už zákazníkům prodával normálně, ale příliš úspěšný nebyl, vzniklo ho asi 800 kusů. Mimo jiné proto, že byl drahý zhruba stejně jako luxusní DS.

7 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 16 - citroen gs birotor 7neznwankel 017 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 17 - citroen gs birotor 7neznwankel 027 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 18 - citroen gs birotor 7neznwankel 037 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 19 - citroen gs birotor 7neznwankel 047 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 20 - citroen gs birotor 7neznwankel 057 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 21 - citroen gs birotor 7neznwankel 06

4. Mazda Roadpacer AP

Wankely pod kapotou vozů Mazda nenacházíme jen v modelech RX, to ani zdaleka. Jedním z dalších, ale méně známých je Roadpacer AP z roku 1975, který ovšem původně vůbec Mazdou nebyl. Byl to přeznačkovaný Holden Premier, který z Austrálie putoval do Japonska bez motoru. Tam mu namontovali dvourotorový Wankel o 136 koních a dali mu označení AP, Anti Pollution, „proti znečištění”. Jenže to bylo velké auto, konkurence Toyoty Century nebo Mitsubishi Debonair, a motor byl na něj příliš slabý, trpěl nedostatkem točivého momentu. Akcelerace byla ubohá, maximálka byla 166 km/h a spotřeba paliva byla příšerná.

7 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 22 - mazda roadpacer ap 7neznwankel 017 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 23 - mazda roadpacer ap 7neznwankel 027 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 24 - mazda roadpacer ap 7neznwankel 037 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 25 - mazda roadpacer ap 7neznwankel 047 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 26 - mazda roadpacer ap 7neznwankel 05

5. Chevrolet Aerovette

Spekulace o tom, že Chevrolet chystá Corvette s motorem uprostřed, tu jsou s námi už dekády. V 70. letech je živil koncept Aerovette, představený v roce 1976 a také označovaný XP-882. Vypadal jako Corvette, z profilu nebylo na první pohled jasné, kde má příď, a uprostřed měl dva dvourotorové Wankely z dřívějšího konceptu XP-897 GT, spojené dohromady. Tím vznikl v podstatě čtyřrotorový motor, který dával ne méně než 420 koní. Zůstalo u konceptu.

7 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 27 - chevrolet aerovette 7neznwankel 017 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 28 - chevrolet aerovette 7neznwankel 027 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 29 - chevrolet aerovette 7neznwankel 037 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 30 - chevrolet aerovette 7neznwankel 047 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 31 - chevrolet aerovette 7neznwankel 057 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 32 - chevrolet aerovette 7neznwankel 06

6. Mazda Eunos Cosmo

Poslední generace Eunosu Cosmo, jak se tohle auto v Japonsku jmenovalo, se objevila v roce 1990 a byla to jediná Mazda s třírotorovým Wankelem. Ten měl objem dvou litrů a pořádné eso v rukávu - dvě sekvenčně uspořádaná turbodmychadla. Motor sice měl obrovskou spotřebu paliva, ale dával působivých 300 koní a 407 Nm, což Eunos Cosmo stavělo do teritoria Porsche 911 964 Turbo. Přesto se světový věhlas nedostavil.

7 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 33 - mazda eunos cosmo 7neznwankel 017 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 34 - mazda eunos cosmo 7neznwankel 027 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 35 - mazda eunos cosmo 7neznwankel 037 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 36 - mazda eunos cosmo 7neznwankel 047 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 37 - mazda eunos cosmo 7neznwankel 057 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 38 - mazda eunos cosmo 7neznwankel 06

7. Audi A1 E-Tron

Nikoliv, ani tohle auto v online konfigurátoru Audi nenajdete, vzniklo jen jako koncept. A byl to elektromobil, ovšem podobně jako BMW i3, i tenhle vůz měl mít malý spalovací motor, který by byl používán jako generátor v případě vybití baterií. Jenže tu místo klasického pístového motoru měl být malý Wankel o objemu 254 ccm a výkonu 20 koní. Psali jsme o něm, ovšem zůstalo u konceptu, z hlediska návratu Wankelu alespoň v této podobě bohužel.

7 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 39 - Audi A1 e-tron prototype 017 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 40 - Audi A1 e-tron prototype 027 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 41 - Audi A1 e-tron prototype 057 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 42 - audi a1 e-tron 7neznwankel 017 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 43 - audi a1 e-tron 7neznwankel 027 aut s Wankely, o kterých jste možná nikdy neslyšeli - 44 - audi a1 e-tron 7neznwankel 03

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše