Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Američané postavili nejlépe zrychlující auto světa s manuálem, 0-312 km/h dá pod 7 s
28.6.2020 | Petr Prokopec
Svět už poznal i lépe zrychlující auta, manuální převodovka ale nezůstala jedinému. Tohle je vážně extrém svého druhu, vidět někoho uřadit čtvrtmíli za 7 s samo o sobě fascinuje.
Závody ve sprintu jsou v Americe nadmíru populární již po dlouhá desetiletí. Za tu dobu prošlo odvětví řadou změn, jenž kupříkladu v 60. letech minulého století vyústily v příchod elektronické časomíry a senzorů detekujících rychlost. Auta se totiž začala stávat stále rychlejšími a rozdíly mezi nimi se mnohdy počítaly v řádech tisícin sekundy. Bylo tedy třeba navýšit preciznost měření, jinak hrozilo, že rekordmanem bude korunován ten, kdo si to rozhodně nezaslouží.
Přesunout se můžeme do současnosti, kdy je třeba oné preciznosti snad ještě více než kdy dříve. Ovšem nikoliv v jednom konkrétním případě, který máme na mysli. Tým Bannas Racing totiž již delší dobu upravuje ke sprintům na čtvrtmíli Toyotu Supra čtvrté generace. Loni v prosinci s ní na oněch 402 metrech dosáhl rychlosti 329,85 km/h, a to za pouhých 7,17 sekundy. Rázem se tak jednalo o světový rekord, neboť Supra zůstala u manuální převodovky.
Právě tato skutečnost jen poukazuje na míru úprav. S ručním řazením je totiž spojena delší reakční doba než s automaty, navíc těmi, jenž jsou dragsterům uzpůsobeny na míru. Nicméně tato skutečnost pro americký tým zjevně nepředstavovala nepřekonatelný problém, ale spíše zajímavou výzvu. Supra se proto dočkala modifikací na podvozku či v rámci motoru, který nově produkuje něco mezi 1 800 a 2 000 koňmi. Upravený je pak i bodykit.
S vyšším výkonem logicky dorazil větší nápor na převodovku, standardní šestistupňový manuál od Getragu tak nahradila šestistupňová převodovka Tremec T56. Ta ale nebyla dále modifikována, což jen poukazuje na její odolnost. Nově přitom vozu umožnila zvládnout čtvrtmíli za 6,9 sekundy při rychlosti 312,1 km/h, což propast mezi Suprou a jejími pronásledovateli jen zvětšilo. Dosud byl totiž držitelem rekordu Chevrolet Camaro s časem 7,54 s.
Lze už jen dodat, že Supra přezdívaná Orange Man Bad je aktuálně nejen nejrychlejším vozem s manuálním řazením na světě, ale také nejrychlejším japonským kupé s nezávislým zadním zavěšením. To zůstalo zachováno, jakkoliv se na dragstripech jedná spíše o nevýhodu. I tak ovšem upravený vůz nechává dalece v prachu třeba Bugatti Chiron, jenž onu čtvrtmíli zvládá „až“ za 9,9 s, tedy o plné tři sekundy pomaleji.
Ve finále pak už lze jen zmínit, že Supra musela dle pravidel po protnutí mety tisíce stop (tedy 305 metrů) odpojit pohonnou jednotku z provozu. Organizátoři totiž tímto krokem chtějí navyšovat bezpečnost u vrcholných dragsterů či naopak u aut, která jsou tu spíše pro zábavu. Sem přitom spadá i Orange Man Bad, který by nicméně na 402 metrech neboli na 1 320 stopách (čili na oné čtvtmíli) byl zjevně ještě rychlejší.
Upravená Toyota Supra zvládla takřka zázrak, čtvrtmíli totiž zajela pod sedm sekund s manuální převodovkou. Foto: Grannas Racing@Youtube
Zdroj: Grannas Racing@Youtube
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva