Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Američané před 51 léty zkusili vyzrát na zimu zvláštní výbavou, skončilo to fiaskem
16.11.2019 | Petr Prokopec
Zimní počasí nás brzy znovu potrápí a stejně tak trápilo motoristy před pěti dekádami. Na věčný boj s adhezí se tehdy pokusili Američané vyzrát integrovanými tekutými řetězy, dobře to ale nedopadlo.
Pod pojmem „sněhové řetězy“ máme nejspíše všichni zafixované klasické kovové řetězy, v posledních letech pak i jejich plastové alternativy. Je to velmi dobře fungující řešení v momentě, kdy zimní pneumatiky přestávají fungovat zejména na velmi zasněženém povrchu. Jejich nasazení ale není nikdy jednoduché, zvláště v mrazu a závějích. A tak se mu každý motorista snaží vyhnout, dokud je to aspoň trochu možné.
Pokud si chcete v momentě, kdy se nemůžete hnout z místa, pomoci jednodušeji, můžete sáhnout po tzv. tekutých řetězech. Pokud se vám nyní překvapením otevírají ústa, určitě nebudete sami. Tento přípravek ale skutečně existuje, byť za plnohodnotnou náhradu klasických řetězů jej považovat nelze. Už jen proto, že jeho efekt se dostaví jen na krátkou chvíli.
Samotný princip tekutých řetězu je jednoduchý - jednoduše stačí sprej nastříkat na co nejširší plochu pneumatiky, chvíli počkat a poté již můžete počítat s lepší trakcí. Jak moc, to záleží na okolnostech, v praxi ale dokáže trakci krátkodobě alespoň trochu zvýšit, což někdy může představovat hranici mezi bezmocným protáčením kol a kýženým pohybem o pár metrů vpřed. Během jízdy pak díky kontaktu s vozovkou dochází k postupnému opotřebení přípravku, až zmizí zcela. Samotná pneumatika by přitom neměla doznat úhony, stejně jako mají být dle tvrzení výrobců tyto spreje šetrné vůči životnímu prostředí.
Právě o tento přípravek se Američané rozhodli opřít v roce 1968 svůj zlepšovák, který měl jednou pro vždy udělat historii z nutnosti v zimě vystoupit a namontovat na hnanou nápravu klasické řetězy. Chevrolet pro vozy modelového roku 1969 nabídl integrované tekuté řetězy fungující přesně tak, jak vidíte na dobových propagačních snímcích.
Princip byl naprosto stejný, jako u plechovky koupené třeba u pumpy, jen byl ještě pohodlnější. Kvůli aplikaci spreje nebylo nutné vyrazit ven do mrazu, místo toho stačilo jednoduše zmáčknout tlačítko na palubní desce a hydraulika zařídila zbytek. Rázem tak bylo možné na zadních pneumatikách počítat s „vylepšenou trakcí na ledu“, jak praví dobový materiál. Jak jsme ale zmínili výše, počítat s ní lze jen na chvíli.
Automobilka však s tímto řešením nebyla příliš úspěšná, zejména kvůli horší kvalitě tehdy nabízených pneumatik, u nichž se toho již mnoho zlepšit nedalo. Dle interních dat Chevroletu tak nakonec bylo integrovanými tekutými řetězy (nabízenými pod kódem V75) vybaveno jen asi 2 600 aut. Dopřát si je přitom bylo možné u celého portfolia Chevroletu, až na kombíky a modely El Camino. Takový nezájem představoval i tehdy naprosté prodejní fiasko.
Není tedy divu, že po pouhém roce byl prodej integrovaných sněžných řetězů zastaven, přičemž od té doby s nimi žádná automobilka oficiálně nepřišla. Asi není divu - tekuté řetězy nemusí být k ničemu, ale pomohou opravdu jen v omezeném množství případů. Platit za takovou výbavu a vozit ji celý rok s sebou nevypadá vedle toho příliš efektivně, nemluvě o tom, že v opravdu těžkých chvílích vám z problémů beztak pomohou jen ony klasické řetězy.




Chevrolet již v roce 1968 začal nabízet integrované tekuté sněžné řetězy. Prodejní zázrak se však nekonal, po pouhém roce tak byl tento doplněk stažen z nabídky
Zdroj: & Stripes@Youtube
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 5 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Mercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
před 28 minutamiPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
před hodinouDacia udělala z Dusteru levné auto s obrovským prostorem pro náklad, pobere ho 1 150 litrů v základu
před 3 hodinamiMiláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
před 4 hodinamiNejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva