Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Apple projekt vlastního auta nakonec zrušil, jeho tajná spolupráce s Číňany ale přinesla nápady, ze kterých těží dodnes
28.10.2024 | Petr Prokopec
Technologický gigant se vývoji vlastního auta věnoval řadu let, než projekt prozíravě zrušil - i po utracení stovek miliard by byl zdrojem jen dalších ztrát. Při vývoji se ale spojil s Číňany, kteří část know-how Applu využívají dodnes.
Apple skutečně toužil po vlastním voze. Poprvé se o něm začalo mluvit před deseti lety, nakonec však společnost z kalifornského Cupertina projekt po utracení 240 miliard korun odpískala. Agentura Bloomberg ovšem zjistila, že z něj dodnes někdo těží. Není to však Volkswagen, o kom se jako o partnerovi spekulovalo. A stejně tak lze zapomenout i na McLaren či společnost Foxconn, jež byly svého času s Applem spojovány. Všechny cesty pak ani nevedou do Říma, nýbrž do Říše středu k tamnímu BYD.
Čínská automobilka se s Applem dala dohromady někdy okolo roku 2017, přičemž středobodem spolupráce byly nové baterie. Ty byly navrženy tak, aby nabídly vyšší dojezd a především byly bezpečnější než typické akumulátory elektrických aut. Ze strany nakousnutého jablka přitom pocházely znalosti týkající se bateriových paketů a termálního managementu, zatímco BYD přispěl potřebným know-how a vylepšil užívání lithium-železito-fosfátových článků (LFP).
Apple v ten moment pracoval na několika různých variantách bateriových paketů, přičemž používal hlavně prvky jako nikl či alkalické kovy. Zároveň do designu a samotného zpracování investoval miliony, jen aby dokázal co nejlépe využití daný prostor a dosáhl vyšší energetické hustoty. Tyto nové znalosti pak byly zkombinovány s tím, čeho BYD dosáhl u LFP. Baterie přitom ve velké míře měly navázat na to, co Apple již dlouhá léta používá ve svých mobilech a laptopech.
Apple nemá vlastnit žádnou z technologií, které BYD dnes užívá u svého revolučního typu baterií Blade. Přesto mělo právě ono partnerství přispět k tomu, že se Číňané s mimo svou domovinu neznámé značky stali naprosto dominantní silou na poli elektromobility. Baterie Blade jsou totiž základem jejich úspěchu. Apple pak z projektu nakonec vycouval, a jakkoli nejprve hledal nového partnera, nakonec moudře usoudil, že nízkomaržová a kapitálově náročná automobilová branže není nic pro něj.
Lze už jen dodat, že Apple na vývoj baterií vyčlenil 50 techniků, kteří pracovali po boku lidí od BYD. Vedoucím týmu nakousnutého jablka byl Mujeeb Ijaz, expert, který dříve pracoval třeba u společnosti A123 Systems. Ta byla jedním z prvních výrobců baterií pro elektromobily a plug-in hybridy na trhu, ostatně své komponenty dodávala i původnímu Fiskeru pro model Karma. Právě její krach ale nakonec položil i první automobilku dánského designéra.


Baterie Blade mají z velké části stát za úspěchem čínské automobilky. Jak se nyní ukázalo, jejich zrod pramení ze spolupráci s Applem. Foto: BYD
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď dokonce jezdí s tímto starším VW, ač je to miliardář
30.5.2025Nadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025
Nejčtenější články
Nissan začal prodávat auto, které je velké jako Škoda Superb, ale stojí míň než úplně základní Fabie
2.5.2025Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Šéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
2.5.2025Nový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
2.5.2025Lahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
2.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva