Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Auta, která jako nová skoro nikdo nechtěl, se dnes pro majitele stávají zlatým dolem
9.1.2021 | Mirek Mazal
Některá auta lidé po uvedení na trh zavrhnou tak moc, že se z nich stanou jen pár let vyráběné propadáky. Malý dobový zájem se ale někdy později paradoxně postará o raketový vzestup jejich hodnoty.
V každé automobilové třídě soupeří o přízeň zákazníků spousta modelů a každý nemůže uspět už z podstaty věci. Pobyt na dně prodejních statistik obvykle znamená předčasný konec výroby bez přímého nástupce a mizernou image po řadu dalších let i v autobazarech. Jenže jednoho dne se opovrhované jméno vynoří z temna špatných vzpomínek a zájem o něj začne růst.
Svým způsobem radikální typy automobilů oslovují jen omezenou sortu zákazníků, do jejichž vkusu se zkrátka vždy netrefí, někdy stačí jen jiná módní vlna, která přijde během let vývoje. V dějinách automobilů se tato situace opakovala mnohokrát a dnes si ukážeme konkrétní příklady zajímavých vozů, které se ocitly ve špatný čas na špatném místě, což pramenilo v nezájem kupujících.
Z kdysi nepochopených vozů se stal žádoucí sběratelský artikl někdy i kvůli tomu, co je kdysi učinilo nežádoucími. Z ošklivých vozů se stávají kulty, z nespolehlivých ikony pokroku, z obtížně ovladatelných ty, které laskají ruce a nohy pilotů, kterým dnešní trh nemá co nabídnou. Vybrali jsme jedenáct takových i trochu jiných, tady jsou.
1. NSU Ro 80
Čtyřdveřový sedan byl vyráběný a prodávaný západoněmeckou firmou NSU od roku 1967 celých deset let, většinu této doby ale na trhu živořil. Ro 80 charakterizovalo aerodynamický styling a technologický pokrok v podobě moderního Wankelova motoru o litrovém objemu a výkonu 84 kW (114 koní). Ty na přední nápravu přenášela poloautomatická převodovka s podtlakovým spojkovým systémem. Automobil v roce 1968 dosáhl na titul Auto roku, jenže moderny bylo moc a starala se o značnou nespolehlivost. Počáteční úspěch časem podkopala právě ta, a tak vzniklo jen 37 989 vozů. Do dneška jich přežil zlomek a asi desítka aut nabízených v Evropě dnes roste na ceně. Jde to ale pomalu, hezké kusy ale mění majitele už za více než 500 tisíc Kč.



Foto: NSU
2. Alfa Romeo Alfasud
Výroba Alfasudu probíhala mezi lety 1971 a 1989. Tří- nebo pětidveřový hatchback či verze kombi vznikly ve více než 1 milionu exemplářů, ale všechny měly velké problémy s antikorozní ochranou. Kvůli rychlé degradaci kovových částí se Alfasud rychle stal terčem posměchu a dodnes se dochovala jen hrstka udržovaných kusů. Znalci oceňují i použití pohonné jednotky typu boxer, nejlepší kousky dnes stojí až k 1 milionu Kč.
3. Pontiac Fiero
Pontiac vyvinul Fiero s maximálním úsilím o úsporu paliva a právě to mu lámalo vaz. Sportovní vůz z 80. let 20. století měl tak sice motor uprostřed, vidlicový šestiválec s nízkým výkonem ovšem neohromil nikoho. Typickým znakem byly plastové díly, výklopné světlomety a integrované stereofonní reproduktory uvnitř opěrky sedadel. Fiero nikdo nechtěl, dnes ho Američané milují a už ne jen jako dokonalý základ replik drahých supersportů s motorem uprostřed. Poslední kus se nedávno prodal šestkrát dráž, než kolik stál nový.
4. DeLorean DMC12
Geniální nápad, ale mizerná implementace. Konstrukce kombinující nerezové plechy s díly ze skelných vláken s křídlovým otevíráním dveří jsou dodnes ceněným pokusem o revoluci ve výrobě sportovního vozu. Dobrou pověst bohužel pošramotilo mizerné zpracování, slabý motor a chronická náchylnost k poruchám. Přes všechny překážky se automobil proslavil v seriálu Návrat do budoucnosti a dnes je šťastný ten, kdo drží v rukou svazek klíčů do zapalování, ceny nejlepších kusů už se blíží k 2 milionům Kč.
5. BMW Z3 Coupé
Mnichovské kupé se svého času prodávalo velmi špatně. Klaunská bota, říkali mu. Právě nekonvenční tvary karoserie mající blíže k hatchbacku znamenaly, že i v domácím Německu si pro Z3 Coupé přišlo za celou dobu jeho produkce pouze 6 995 zákazníků. Dnes je svého času nepochopený designový odvaz vyhledávaným modelem s neotřesitelnou fanouškovou základnou. Zejména verze M je k nezaplacení, nejlepší kusy stojí miliony a stále rychle stoupají na ceně.
6. Chrysler PT Cruiser
Moderní automobil s náznakem retro vzhledu začal pozoruhodně dobře. Evropané zajistili prvotní euforii, která opadla možná ještě rychleji, než se zjevila. Vzhled může být pro někoho stále velmi povedená stránka PT Cruiseru, ale technika má daleko ke spolehlivosti. Dnes v bazarech ceny PT Cruiseru stoupají, právě hlavně kvůli jeho zajímavému vzhledu, kvalitě navzdory.
7. Pontiac Aztek
Exotický mutant byl postaven na platformě pro minivany. Vedoucí designu Tom Peters chtěl vyrobit auto, které se nebude se líbit každému, plán se ale podařil lépe než měl a Aztek se nezamlouval skoro nikomu. Na oplátku si Pontiac zasloužil řadu ocenění za nejošklivější produkt všech dob, dnes je z něj ale právě proto kult, který je přiživuje televizní seriál Breaking Bad.
8. Renault Avantime
Hranatý Renault plný ostrých úhlů a skla. Není divu, že hlavní roli hraje vzhled odvážného charakteru. Dva lidé se neshodnou, jestli jde o záměr vyčnívat, nebo přešlap unavených návrhářů, ve své době to byl na každý pád propadák. Dnes se Vantime stává vyhledávanou avantgardou a je možná pravý čas koupit - ceny rostou, na hezký kus už to chce statisíce, levnější ale stěží kdy budou.
9. Opel Speedster
Malý roadster byl příliš úzce zaměřený na odvážné řidiče, aby se zalíbil dostatečnému počtu kupců, kteří už nenakoupili u Lotusu. Bezpečnostní výbava se skládala pouze z ABS a airbagu řidiče, sedadla byla tvrdá a neměla žádné komfortní nastavení a kdo poznal, co je to rozjet verzi Turbo na 250 km/h, vypráví o tom, co je to strach. Dnes jeho sláva roste, však kdo vám dnes něco tak ujetého nabídne?
10. Citroën C6
Vzducholoď filtrující každou nerovnost pod koly tiché limuzíny. Pohodlí dosahovalo vrcholu, že i francouzský prezident požíval C6 ke služebnímu korzování po své zemi. Vzduchový podvozek nestačil na odvrácení konce výroby podivně tvarovaného auta, dnes je z kdysi nechtěného Citroënu stále více ceněná rarita a hezké kusy jsou stále dražší.
11. Tatra T700
Když se Tatra 700 v roce 1996 představila, byl to skoro vtip - vedle tehdy už běžně dostupných konkurentů od Audi, BMW a Mercedesu neměl sedan z Příboru co nabídnout. Motor až za veleváženou posádkou nezajímal skoro nikoho krom státní instituce a firmy, a tak poslední český luxus skončil krátce poté, co začal. T700 uzavřela historii automobilové manufaktury, která fungovala od roku 1897 s ostudou, dnes je ale ceněnou raritou. Za nejlepší kousky se zajímavou historií se platí miliony.
Bleskovky
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
před 4 hodinami
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aldeguer potrestán - z P3 na P7! včera 12:30
- Vítězem SprintRace Pecco Bagnaia včera 10:23
- PP pro Holgada, 15. Salač včera 09:50
- David Almansa si vyjel PP v Sepangu včera 09:00
- Třetí PP v řadě získal Bagnaia včera 07:00
Nejnovější články
Prezident GM lituje brzkého konce spalovací vlajkové lodi firmy, nemá pro ni rozumnou náhradu
před hodinou
Muž se zbavuje brutálního „Bugatti pro chudé” po najetí pouhých 64 km. Říká, že ho prostě nezvládá
před 3 hodinami
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
před 4 hodinami
Smáli se mu jako jednomu z nejošklivějších aut posledních let, teď se po šestinásobném zvýšení výroby znovu vrací do prodeje
včera
Číňané se spalovacími motory nekončí. Vyvinuli nové jednotky s 48procentní termální účinností, mají až 380 koní a 4litrovou spotřebu
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 10:23 - Truck Daškam
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
- Politický koutek 10.25. 16:09 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.25. 09:25 - Snowman000
- Policejní kontroly a měření 10.24. 09:17 - řidičBOB
- pavprochovo brečítko 10.23. 18:55 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.23. 10:42 - řidičBOB
