Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW M1 mohlo žít dál, šanci měla i jeho druhá generace
10.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Alpina teď staví lepší BMW, stačilo ale málo a mohla se postarat i o vlastní supersporty. Oba měly kráčet ve stopách slavné M1.
Jak jistě každý fanoušek BMW M1 ví, tenhle legendární stroj vznikal původně pro závody. Jenže kvůli problémům partnerského Lamborghini trvalo vývoj tak dlouho, že série, do které měl vstoupit, radikálně změnila svá pravidla. BMW si tak muselo stvořit vlastní sérii Procar a i když nápad za ní stojící nebyl špatný, žila jen dvě sezóny. BMW M1 se tak prodávalo jako silniční vůz, ani na tomto poli ale ve své době příliš nezářil - vyrobilo se asi čtyři stovky exemplářů.
Prodat takovýhle počet aut trvalo asi tři roky, což je dost málo i na svět supersportů, které nejsou nijak limitované množstvím vyrobených kusů. Vedení automobilky BMW tak výrobu M1 ukončilo, ovšem nechtělo ji zatratit úplně. Nabídlo ji firmě Alpina, se kterou už tehdy úzce spolupracovalo, že může postavit vlastní verzi.
Alpina se o tuhle příležitost skutečně zajímala, jak říká Burkard Bovensiepen, její zakladatel. Zkoumala auto a pak přišla se seznamem změn, který byl pořádně dlouhý a potřebné úpravy, aby M1 byla podle představ Alpiny, byly ohromné. „Nemohli jsme pokračovat s M1 tak, jak byla,” konstatuje Bovensiepen.
Hlavním důvodem byl fakt, že M1 byla vyvíjena jako závodní auto. Uvnitř tak nebylo dost místa a vůz byl příliš krátký, aby mohl fungovat jako dobrý silniční stroj. „Při vývoji se vůbec nehledělo na požadavky zákazníků a každodenní použitelnost. Museli bychom prodloužit rozvor,” pokračuje Bovensiepen. To by samozřejmě změnilo vizáž auta a také jeho chování.
Navíc by Alpina do své verze M1 chtěla dát svůj motor, konkrétně šestiválec z modelu B7 Turbo S o 330 koních výkonu. To by si vynutilo další změny v architektuře M1, mimo jiné i z toho důvodu, že tento motor měl ohromný apetit po vzduchu, a to jak po stránce spalování, tak i chlazení, takže by chladicí systém M1 nebyl použitelný ani s dílčími úpravami, musel by být sestrojen zcela nový.
BMW M1 v jeho původní podobě Alpina vyrábět odmítla, jeho úpravy v civilizovanější stroj by pak byly příliš náročné
Alpina se kvůli tomu všemu rozhodla v M1 nepokračovat, což bylo pravděpodobně správné rozhodnutí, neboť jejich verze by byla od té původní diametrálně odlišná. K produkci vlastního supersportu se ovšem mohla dostat ještě jednou o pár let později, v roce 1992, kdy karosárna Italdesign přišla s konceptem Nazca M12, stvořeným tehdy 26letým Fabriziem Giugiarem a postaveným kompletně z karbonu. Byl poháněn dvanáctiválcem BMW o pěti litrech objemu a 300 koních. To není úplně mnoho, ale také vůz vážil jen 1 100 kilogramů.
Další vývojový stupeň se jmenoval Nazca C2 a pokud jste před lety hráli Need For Speed II SE, dost možná si na něj pamatujete. Právě na něm spolupracovala Alpina - vyladila motor na 350 koní. Italdesign upravil vzhled přídě, nainstaloval lehké skořepinové sedačky a rozšířil rozchod kol. Nazca C2 byla blíže závodnímu autu, ale po stránce každodenní funkčnosti by asi mohla fungovat, protože Alpina zvažovala i produkci tohoto stroje.
Zkoumala, za jakou částku by takové auto mohla prodávat, aby bylo v požadovaných úrovních kvality - a dostala se na částku 600 tisíc německých marek, což v roce 1992 bylo 10,8 milionu korun. „Nikdo by tak moc nezaplatil,” říká Bovensiepen. O rok později trh se supersporty zkolaboval a pro Alpinu tak bylo z ekonomického hlediska správné rozhodnutí nechat Nazcu C2 konceptem.
Jako koncept byl tenhle vůz dokonalý, dveře se otvíraly normálně, ale bez oken - ta se zvedala jako racčí křídla. To bylo krásné, ale vrcholně nepraktické a pro produkci by to pravděpodobně muselo být jinak. Nebylo tu víko zavazadelníku vpředu ani kryt motoru vzadu, odklápěly se celé kusy karoserie včetně blatníků a bočních panelů. A pak tu byl ještě jeden problém, který by produkční Nazce zlomil vaz, i kdyby stála polovinu - McLaren F1.
Možná druhá generace M1 se zrodila v nevhodnou dobu
Galerie snímků původního BMW M1
BMW M1 mohlo pokračovat jako Alpina, ale bylo by to příliš složité
Galerie snímků BMW Italdesign Nazca C2
Alpina spolupracovala také na Nazce C2, ale ani tu by nebylo reálné vyrábět
Takto se Nazca C2 ukázala v Need For Speed II SE
Galerie snímků BMW Italdesign Nazca M12
Nazca M12 byla původním konceptem, fotky ukazují otvírání různých částí karoserie
Zdroj: Car and Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejnovější články
- Francouzská kampaň radí mužům, aby řídili jako ženy, na velmi tenký led se pouští hned několikrát
před 4 hodinami - Značce nabízející jen elektrifikovaná auta shořelo dealerství, za poslední roky jich lehlo popelem už 10
před 5 hodinami - Rusové řekli víc k novému vrcholnému Moskviči. Auto větší než Kodiaq může být při ceně základu od 314 tisíc konečně hit
před 7 hodinami - Světu už 5 let chybí největší automobilový manažer všech dob, druhý takový se těžko někdy narodí
včera - Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva