Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW potají vyvíjelo nástupce odpískaného sporťáku i8, nakonec ho ale zařízlo též
10.2.2024 | Petr Miler
Uvážíme-li, co nakonec dostalo zelenou místo něj, je to docela tragický obrázek současného uvažování mnichovské automobilky. Tohle auto by prodejní tabulky jistě nedrtilo, při použití té správné techniky z něj ale mohla být legenda. Z XM je leda ostuda.
Ošklivé, otylé a nechtěné, těmito slovy jsme před pár dny častovali BMW XM, když si jej na paškál vzal jeden dubajský úpravce. Jsou to „ošklivá slovíčka” a věřte nám, že takové věci neříkáme rádi. Ale co lze na adresu tohoto mastodonta poznamenat, když vypadá tak, jak vypadá, extrémním výkonem ani pořádně nemaskuje svou šílenou hmotnost a ve výsledku se při své ceně ani pořádně neprodává? Před realitou nemíníme zavírat oči.
XM absurdně dorazilo na trh jako první samostatný produkční model sportovní (anebo marketingové?) divize M od dob legendární M1, což zní skoro jako sarkasmus, když jde o skoro 2,8tunové SUV. Přitom stačilo málo a vše se mohlo vyvinout docela jiným směrem, jak nyní prozradil šéfdesignér automobilky Domagoj Dukec.
Podle něj firma nejprve pracovala na docela jiném samostatném stroji divize M, modelu zvaném (aspoň pracovně) I16, který by se stal nejen ideovým nástupcem M1, ale i náhradou za odpískanou a popravdě nepříliš žádanou ani povedenou i8. Ta sice přišla s tou správnou koncepcí a snad i zajímavým designem, s tříválcovým hybridním pohonem ale nikdy nemohla vzít nadšence u srdce. Jakým směrem by v tomto ohledu zamířila I16, nevíme, designově ale působí ještě zajímavěji.
Dukec totiž zveřejnil oficiální ilustrace a rendery sportovního kupé, od nějž se měla odvíjet sériová verze. Auto zjevně vychází z poněkud ujetého konceptu Vision M Next z roku 2019, vzhled ale posílá do přijatelných mezí. Vůz tak vzhledově funguje jak coby moderní stroj, tak coby reinterpretace zmíněné M1. A řekli bychom, že nevypadá vůbec špatně. Dukec navíc upřesňuje, že designový vývoj kompletního auta (tedy i interiéru, který nevidíme) proběhl velmi rychle, stalo se tak za méně než 12 měsíců. A ani vdechnutí života sériovému vozu vy nebylo složité, neboť BMW by se podrželo použití karbonového monokokou z i8. I když tedy vůz přesvědčivě mířil směrem k produkci, automobilka ho nakonec zařízla též. A pandemie Covidu v tom mohla hrát roli.
„Zatímco jsme tlačili na to, aby se auto vyrábělo, svět se v roce 2020 změnil. A tak práce na projektu musely být bohužel zastaveny,” říká dnes poněkud smutně Domagoj D. Přesto neztrácí naději, podle něj vždy čeká za rohem něco nového. Že by to ovšem byla další interpretace původní M1, v to snad ani nedoufáme. Naopak příchod dalšího z otylých SUV á la XM nelze nikdy vyloučit...
BMW M1 a i8 mohly dostat docela zajímavého nástupce, říkal si I16. Nakonec z něj nezbylo víc než tyto malůvky. Foto: BMW
Zdroje: Domagoj Dukec@Instagram, BMW
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 2 hodinami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Warm Up ukončen předčasně po crashi Acosty 10:07
- Sprintérské drama = festival pádů: Vyhrál Martin před Acostou včera 15:24
- Pole pro Aldeguera, 14. Salač včera 14:52
- PP v Moto3 patří Davidu Alonsovi včera 14:39
- První Pole Position pro Marca Marqueze s Ducati včera 11:36
Nejnovější články
- Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
před 47 minutami - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 2 hodinami - Tesla vyhodila i neuvěřitelně oddané zaměstnance, jeden z nich dokonce spal na parkovišti a myl se v práci, aby jí dal maximum
před 3 hodinami - O bobra míň nebude. BMW řadu 4 nezařízne, chce lidi nechat dál si vybírat to, po čem touží
před 5 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva