Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW potají vyvíjelo nástupce odpískaného sporťáku i8, nakonec ho ale zařízlo též
10.2.2024 | Petr Miler
Uvážíme-li, co nakonec dostalo zelenou místo něj, je to docela tragický obrázek současného uvažování mnichovské automobilky. Tohle auto by prodejní tabulky jistě nedrtilo, při použití té správné techniky z něj ale mohla být legenda. Z XM je leda ostuda.
Ošklivé, otylé a nechtěné, těmito slovy jsme před pár dny častovali BMW XM, když si jej na paškál vzal jeden dubajský úpravce. Jsou to „ošklivá slovíčka” a věřte nám, že takové věci neříkáme rádi. Ale co lze na adresu tohoto mastodonta poznamenat, když vypadá tak, jak vypadá, extrémním výkonem ani pořádně nemaskuje svou šílenou hmotnost a ve výsledku se při své ceně ani pořádně neprodává? Před realitou nemíníme zavírat oči.
XM absurdně dorazilo na trh jako první samostatný produkční model sportovní (anebo marketingové?) divize M od dob legendární M1, což zní skoro jako sarkasmus, když jde o skoro 2,8tunové SUV. Přitom stačilo málo a vše se mohlo vyvinout docela jiným směrem, jak nyní prozradil šéfdesignér automobilky Domagoj Dukec.
Podle něj firma nejprve pracovala na docela jiném samostatném stroji divize M, modelu zvaném (aspoň pracovně) I16, který by se stal nejen ideovým nástupcem M1, ale i náhradou za odpískanou a popravdě nepříliš žádanou ani povedenou i8. Ta sice přišla s tou správnou koncepcí a snad i zajímavým designem, s tříválcovým hybridním pohonem ale nikdy nemohla vzít nadšence u srdce. Jakým směrem by v tomto ohledu zamířila I16, nevíme, designově ale působí ještě zajímavěji.
Dukec totiž zveřejnil oficiální ilustrace a rendery sportovního kupé, od nějž se měla odvíjet sériová verze. Auto zjevně vychází z poněkud ujetého konceptu Vision M Next z roku 2019, vzhled ale posílá do přijatelných mezí. Vůz tak vzhledově funguje jak coby moderní stroj, tak coby reinterpretace zmíněné M1. A řekli bychom, že nevypadá vůbec špatně. Dukec navíc upřesňuje, že designový vývoj kompletního auta (tedy i interiéru, který nevidíme) proběhl velmi rychle, stalo se tak za méně než 12 měsíců. A ani vdechnutí života sériovému vozu vy nebylo složité, neboť BMW by se podrželo použití karbonového monokokou z i8. I když tedy vůz přesvědčivě mířil směrem k produkci, automobilka ho nakonec zařízla též. A pandemie Covidu v tom mohla hrát roli.
„Zatímco jsme tlačili na to, aby se auto vyrábělo, svět se v roce 2020 změnil. A tak práce na projektu musely být bohužel zastaveny,” říká dnes poněkud smutně Domagoj D. Přesto neztrácí naději, podle něj vždy čeká za rohem něco nového. Že by to ovšem byla další interpretace původní M1, v to snad ani nedoufáme. Naopak příchod dalšího z otylých SUV á la XM nelze nikdy vyloučit...
![BMW potají vyvíjelo nástupce odpískaného sporťáku i8, nakonec ho ale zařízlo též - 1 - BMW I16 Coupe nedokoncene oficialni 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![BMW potají vyvíjelo nástupce odpískaného sporťáku i8, nakonec ho ale zařízlo též - 2 - BMW I16 Coupe nedokoncene oficialni 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![BMW potají vyvíjelo nástupce odpískaného sporťáku i8, nakonec ho ale zařízlo též - 3 - BMW I16 Coupe nedokoncene oficialni 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![BMW potají vyvíjelo nástupce odpískaného sporťáku i8, nakonec ho ale zařízlo též - 4 - BMW I16 Coupe nedokoncene oficialni 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
BMW M1 a i8 mohly dostat docela zajímavého nástupce, říkal si I16. Nakonec z něj nezbylo víc než tyto malůvky. Foto: BMW
Zdroje: Domagoj Dukec@Instagram, BMW
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 2 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 4 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 5 hodinamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva