Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky
5.7.2019 | Petr Miler
V době všeobjímajícího downsizingu si nedokážeme představit ani čtyřválec o objemu 2,84 litru, natož pak ještě desetkrát větší. Takový vznikl před 108 léty s jediným účelem, teď se prohání v Goodwoodu.
Letošní Festival rychlosti v Goodwoodu je v plném proudu a mezi spoustou zajímavých účastníků má i jednoho velmi neobvyklého účastníka - Fiat S76, nazvaný Turínská bestie. Tento vůz vznikl v roce 1911 za jediným účelem - sebrat rekord nejrychlejšího auta světa německému vozu Blitzen-Benz. Povedlo se, a to hlavně díky čtyřválci o objemu 28,4 litru, který na zadní kola řetězovým pohonem posílá asi 300 koní.
Auto je v podstatě jen velký motor na kolech a je obdivuhodné, že se s ním v roce 1911 někdo rozjel až na 187 km/h, což tedy stačilo na světové prvenství. Nebyl to konec evoluce, o dva roky později bylo vozu naměřeno nové maximum dokonce 213 km/h v belgickém Ostende. I to by tehdy stačilo na rekord, technická závada ale nedovolila vozu absolvovat druhou jízdu opačným směrem, a tak tento výkon v historických tabulkách nenajdete.
Sám motor je to na svou dobu - vznikl před první světovou válkou - vskutku moderní, je čtyřdobý, s vačkovou hřídelí v hlavě válců (rozvod OHC) a s dvěma svíčkami na válec. Není to apríl - tento vůz se u nás už objevil v souvislosti s prvním nastartování po zhruba 100 letech, které proběhlo koncem roku 2014. Předcházela mu 10 let trvající renovace, při které z pouhých dvou kusů S76 na světě vznikl tento jediný funkční.
Vůz se měl na Festivalu rychlosti ukázat už v roce 2014, ale z důvodu mechanického problému se nepovedlo nahodit motor. Na videu, na které se můžete podívat níže, se Bestie na tomtéž místě předvádí už v plné parádě a rovnou se vydala i na trať goodwoodského závodu do vrchu, kde ji její řidič a majitel v jedné osobě - Duncan Pittaway - příliš nešetří. V zájmu zachování dobrého spaní doufáme, že se letošního Goodwoodu neúčastní nikdo z bruselských úředníků - motor bez turba o objemu 28,4 litru by pro něj mohl být v dnešní době pořádnou noční můrou...











Turínská Bestie se po kompletní renovaci ukázala v akci už dříve, teď řádí v Goodwoodu
Zdroj: Motor1
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
včeraHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Padlá rodinná hvězda od VW v bazarech stále láká praktičností, odrazuje ale drahou poruchovostí
včeraElektrické Kie a Fordy už v USA skoro nikdo nechce ani v momentě, kdy měly růst v jakési předsmrtné křeči
včeraHonda poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má hromadnou žalobu za poruchové motory na krku
včeraBentley vám teď do auta na přání instaluje i zlaté výdechy ventilace nebo tvíd, ve výsledku tím ale ukazuje jen tragičnost doby
včeraPorsche urychlilo návrat spalovacího nástupce Macanu, chybná sázka na elektřinu ho ale bude ještě hodně bolet
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva