Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Bugatti Chiron při měření výkonu málem strhlo brzdu, výsledky jsou i s obyčejným benzinem famózní
7.12.2021 | Mirek Mazal
Jedno z nejvýkonnějších, nejrychlejších a nejdražších aut planety se prodává už pěkných pár let, přesto jsme jej dosud nemohli vidět na „motorové brzdě”. Teď konečně máme příležitost.
Měření výkonu motoru s pomocí válcové zkušebny je docela normální věc a ukazovali jsme vám už spoustu aut, kterak se takto snaží předvést, co v nich vězí. Stále poslední generaci francouzsko-německého hypersportu jsme ale takové situaci nikdy neviděli. Ostatně, o výkonu Bugatti běžně nemá nikdo důvod pochybovat, do jeho ladění se pustí málokdo a i kdyby některý z majitelů to či ono podstoupil, pořád to neznamená, že dá někomu příležitost to zachytit na video. Tentokrát se to ale stalo.
Jak byste u Bugatti čekali, nešlo to jen tak, a to ze dvou důvodů. Jednak je Chiron velmi nízkým autem s kompletně zakrytovaným spodkem, který by se při umístění vozu na válce mohl odřít. Nejprve tedy bylo nutné jej odmontovat, což je samo o sobě odvážnou operací - pár škrábanců může způsobit škodu za miliony. Dalším problémem je pak auto samo, dá-li se to tak nazvat.
Sériové provedení původního Chironu má z továrny disponovat výkonem až 1 103 kW (1 500 koní) a točivým momentem nejvíce 1 600 Nm na klice osmilitrového šestnáctiválce. To jsou hodnoty, které spousta zkušeben vůbec není s to změřit a i pro tu použitou to byla zkouška ohněm - má zvládnout změřit motor o výkonu maximálně 2 000 koní, ale je to jen teoretická, dříve neověřená hodnota. Vážně tedy hrozilo, že bude nad její možnosti. Nakonec ale před Bugatti obstála a z provedených měření vyplynuly naměřené hodnoty 1 007 kW (1 369 koní) a 1 577 Nm na kolech.
Může se to zdát jako zklamání, ale opak je pravdou - jde o vynikající výsledky nad rámec očekávání. Chiron používá automat a pohon 4x4, u nějž se běžně počítá s 20% ztrátami výkonu na cestě od motoru ke kolům. Přepočtem na kliku hodnoty vychází skvěle - černo-modrá bestie může disponovat odměřeným výkonem až 1 208 kW (1 642 koní) a točivým momentem 1 892 Nm. To jsou famózní výsledky a i kdybychom počítali s menšími ztrátami (méně než 15 % to ale snad nemůže být nikdy), budou bezpečně překonávat tovární hodnoty.
Je navíc třeba dodat, že v nádrži byl natankován 93oktanový „americký” benzin, který přibližně odpovídá našemu Naturalu 95. Uvážíme-li, že oktanů snadno mohlo být víc, jsou výsledky vozu skutečně ohromující. Se zmíněným limitem zkušebny nebylo daleko dorovnání jejich maximálních možností. Podívejte se na to sami, test shrnují hned dvě videa níže.






Bugatti Chiron bylo odměřeno s předpokládaným maximálním výkonem 1 642 koní na klikové hřídeli, s pouhým 93oktanovým benzinem dle amerických norem. Ilustrační foto: Bugatti
Zdroj: Motor1
Bleskovky
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
  Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? včera 09:13
 - Hakim Danish místo Yamanaky včera 08:40
 - Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
 - Kdo je Mattia Rato? 2.11.2025
 - Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky 2.11.2025
 
Nejnovější články
 Prodeje elektrických Fordů s koncem dotací v USA zkolabovaly až šokujícím způsobem, ani šéf firmy nečekal takový pád
před hodinou
 Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
včera
 „Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
včera
 Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
včera
 Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva 
    
    
    
  
      
      
      
    