Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor
25.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
McLaren v minulých týdnech představil svůj nový model 720S s motorem M840T. On i jeho předchůdce ale mají starší datum narození, než se zdá.
Patříte-li k fanouškům značky McLaren, jistě víte, že legendární model F1 měl atmosférický dvanáctiválec od BMW, který věhlasný Paul Rosche původně šlechtil pro BMW M8. Současné produkty ale mají vidlicové osmiválce s přeplňováním. Hádáte správně, že tyto motory spolu nijak nesouvisí. McLaren nicméně ani své nové V8 nevyvinul od začátku sám. A také nejsou až tak moderní, jak by se mohlo zdát.
Jejich základ leží v motoru Nissan VRH35L, dvakrát přeplňovaném vidlicovém osmiválci o objemu 3,5 litru. Byl to model z rodiny motorů VRH35, jejíž první zástupce se prvně objevil v roce 1989. VRH35L byla verze, kterou vyvinul Nissan společně s britskou firmou Tom Walkinshaw Racing, TWR, pro závodní R390 GT1 v roce 1997.
Motor vážil 170 kilogramů, na V8 opravdu málo, a díky dvěma turbodmychadlům IHI měl v závodní specifikaci zhruba 650 koní a přes 700 Nm. V silniční specifikaci, protože pro homologaci do třídy GT1 muselo vzniknout pár kousků daného auta se značkami a blinkry, prý dával motor něco přes 550 koní.
Oněch „pár kousků” byl ve skutečnosti jeden jediný exemplář silničního R390 GT1. Nissan ho nejprve nalakoval do červené barvy a ukázal světu. Pak ho zase schoval, přelakoval na modrou barvu, upravil karoserii a změnil VIN (!) a jako druhý vůz ho předvedl znova. Údajně to chvíli byla i oficiální rétorika automobilky, že R390 opravdu existuje ve dvou exemplářích. Ani s červenou, ani s modrou karoserií ale vůz nikdy nebyl prodán, zůstává dodnes v majetku Nissanu.
Značce se nicméně s VRH35L nepodařilo nikdy vyhrát v Le Mans. R390 GT1 jely třikrát, v letech 1997, 1998 a 1999, a pak se automobilka stáhla. Motor ale „do šuplíku” neputoval; zkraje vývoje MP4-12C si ho McLaren vybral jako základ pro svůj nový motor a od TWR koupil práva a plány na jeho výrobu. Spolu s firmou Ricardo pak motor přepracoval a dal mu jméno M838T.
Další vývoj je už docela dobře znám - nejprve trochu překvapivě perfektní v MP4-12C, ještě lepší později v P1, 650S, 675LT a 570S. Nejnověji i v 720S, tady už ale má objem čtyři litry a označení M840T a byť hloupě rudě svítí, je to znovu pozoruhodné dílo - v této variantě dává 720 koní, ještě mnohem víc, než kolik nabízel původní závodní VRH35L.
Jak tento přístup budete vnímat, necháme na vás. Škarohlídi jistě mohou říci, že McLaren používá zastaralou techniku, že šetřil na vývoji tam, kde je to vhodné ze všeho nejméně. Máme ale pocit, že je to jinak - „proč vymýšlet vymyšlené?” zdá se být vhodnější odpovědí. Spalovací motory ve svém principu fungují pořád stejně a pokud skvělý, 20 let starý motor postavíte s pomocí nejmodernější procedur a vylepšíte jej aktuálními dílčími součástmi a elektronikou, těžko z toho může vzejít něco špatného. Nakonec si představte, že by dnes BMW znovu postavilo atmosférický V12 pro původní McLaren F1. Přes 20 léty měl 627 koní, kolik by asi mohl dávat dnes...

Toto je zatím nejlepší obrázek nového motoru McLarenu M840T
Bude ale nejspíše vypadat velmi podobně jako předchozí M838T, jehož je evolucí
Oba moderní osmiválce stojí na základech Nissanu VRH35L, který poprvé závodil v roce 1997
Závodní Nissan R390 GT1 jezdil v Le Mans, ale nikdy nevyhrál
Silniční verze existuje v jediném kuse, i když se tvářila jako dva. Nejdřív byla červená, později modrá
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
21.8.2025Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Kia na Slovensku uspořádala pohřeb miláčka Čechů, který obstarává přes polovinu jejích prodejů, náhradu nemá
před 7 hodinamiNový sporťák autora Sennovy neporazitelné F1 chce být ideálem pro pravé řidiče, připomíná Ayrtonův stroj
před 8 hodinamiV Itálii začali používat nový typ radaru. Zaznamená i přestupky, na které byla dosud technika krátká
před 10 hodinamiManuální převodovky zažívají nečekaný comeback, jejich podíl i v Evropě znovu roste. Až tak dobrá zpráva to ale není
před 11 hodinamiJediná Čechy ve velkém odmítaná Škoda se dá nevyužitá koupit ve verzi, kterou nechtěl a nechce už téměř nikdo
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva