Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Colani Ferrari Lotec Testa d'Oro: bizarní Ferrari s katalyzátorem jelo až 351 km/h
7.2.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Kreace excentrického designéra Luigiho Colaniho je nejzvláštnějším Ferrari všech dob. Výkon činil 750 koní, maximálka 351 km/h.
Možná vypadá jako podivín, kterému byste dali korunu, ale nemůžete mu upřít, že navrhl jedno z nejbizarnějších a zároveň nejrychlejších Ferrari historie. Luigi Colani, dříve Lutz Colani z Berlína, stvořil řadu „ztřeštěných“ aut, která po zemském povrchu doslova létala. Jeho dlouholetá kariéra designéra vedla přes značky jako Fiat a Alfa Romeo, přes Lancii, Volkswagen a BMW. Později se věnoval také designu nábytku, domácích potřeb, skříní počítačů a televizorů, nákladních aut i kuchyní. Jak šel čas, vybudoval si Colani pověst předního průmyslového návrháře.
Colani je ovšem pro fandy automobilů výjimečný tím, že dokázal svět čtyř kol propojit se sochařským uměním a díky výtečné aerodynamice také s maximální rychlostí. Citroën 2CV (tedy Colani 2CV) se spotřebou 1,7 litru ale nebyl tím případem. Nově vymyšlený vůz vznikal z popudu francouzského modeláře Ilaria na základech Ferrari Testarossa (z roku 1984). Výsledkem se nakonec stala placka, kterou vidíte na fotografiích.
Colani Ferrari Lotec Testa d'Oro z roku 1989, vůz s komplikovaným názvem a neuvěřitelně efektivní aerodynamikou, dostal navíc z Testarossy i motor s objemem 4,94 litru. Plochý dvanáctiválec Colombo však nezůstal v původní podobě. Do akce byl totiž zapojen Ferdinand Pietz a německá společnost Lotec zaměřená na brutální úpravy automobilů. Jednotka uložená uprostřed tak dostala dvojici tučných turbodmychadel a po řádných modifikacích mohla nabídnout namísto původních 396 i dnes ohromujících 750 koní při 6 400 otáčkách, 900 Nm motor generoval přesně v pěti tisících otáček. Zajímavostí byl i klasický katalyzátor, který Colaniho vozu v útrobách nechyběl.
Aerodynamická placka s hmotností 1 650 kilogramů s pětistupňovou manuální převodovkou byla natolik výjimečná a funkční, že se jí tvůrce nebál o dva roky postavit na americké solné pláně Bonnevile, kde se dodnes testuje, na kolik můžete to či ono monstrum rozjet. Už značně pozměněný vůz oproti prvnímu vydání (viz fotografie) s Mikem Strasburgem za volantem dokázal zrychlit na stokilometrovou rychlost za pouhých 3,8 sekundy a dosáhnout až 351 kilometrů v hodině, což na velmi dlouhou dobu k titulu nejrychlejšího Ferrari. 351 km/h a téměř 152 koní na litr před 23 lety? Ano, je to tak. Vůz byl při této jízdě posledně také brzděn dvojicí padáků.
Colani Ferrari Lotec Testa d'Oro si však také vysloužilo pověst nejrychlejšího vozu s katalyzátorem. Co je s podivem, že vůz byl také homologován pro jízdu na běžné silnice a sám Luigi Colani s ním prý občas vyrazí. Možná nejošklivější, ale rozhodně dodnes jeden z nejrychlejších italských hřebců je o to více vzrušující. Pokud ale v dnešní době narazíte na některý z vyrobených kusů na prodej, pak se připravte, že podle toho také bude vypadat jeho cenovka. Za částky pod 500 tisíc dolarů (tedy více než 10 milionů Kč) si tuhle „příšeru“ zřejmě nepořídíte. A pokud ano, pak bychom vám doporučili naučit se sedět za volantem docela jinak, než jak jste zvyklí. Posuďte sami z přiloženého videa.
Colani Ferrari Lotec Testa d'Oro - už samotný název napovídá, že to nebude zrovna obyčejné auto
Profesor Colani mluví v euforii o svých rychlých výtvorech
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před hodinou - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 3 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 4 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 6 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva