Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Cordett byl dokonalý sleeper. Techniku Corvette halil do hávu Opelu Kadett
5.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Velký motor a malé auto je dnes dost neobvyklá kombinace. Ani v 80. letech neměly hatchbacky běžně V8. Günter Artz si ale myslel, že by je mít měly.
Není zas tak neobvyklé, že vcelku obyčejné auto dostane motor z neobyčejného sporťáku. Měli jsme tu věci jako Škoda Yeti s motorem z Audi TT RS nebo BMW 1 s pětilitrovou V10 z M5. Aby ale sportovní vůz nebo grand tourer dostal karoserii obyčejného auta, je o dost méně obvyklá záležitost.
Přesto se občas takový stroj najde a jeden z nich je VW Golf 928, představený v roce 1979 jako ultimátní reklama prodejce Volkswagenů Güntera Artze. Tento člověk byl ale příliš šílený na to, aby se spokojil s jedním podobným strojem nebo věcmi jako Mercedes 500 TE, a tak v roce 1986 stvořil další dílo podobného ražení. Říká si Cordette a jak už jméno naznačuje, je to kříženec Chevroletu Corvette C4 a Opelu Kadett E.
Kadetty dnes člověk na silnicích zas tak běžně nepotkává, resp. určitě ne dost běžně na to, aby na první pohled odhalil, že u tohoto auta něco nesedí. Přesto však po stránce karoserie na tomhle autě není snad nic normálního, možná až na dveře. Karoserie jako by celá seděla na rozvoru o kousek víc vzadu.
Pochopitelně, když chcete nalepit slupku auta s motorem vpředu napříč na základ vozu, který má motor uložený podélně za přední nápravou. Artz už měl zkušenosti z Golfu 928 a aplikoval je na stavbu Cordettu. Odstrojil americký grand tourer a připevnil na něj upravené díly karoserie Opelu. Pod slovem upravené si představte rozšíření karoserie o 25 cm, prodloužení zádě o 15 cm a změny na předních i zadních blatnících; s Kadettem tu jsou záměnné možná tak dveře, boční okna, světla a pár podobných detailů. Většina dílů musela být pro tento stroj vyrobena na míru.
Motor, pohonné ústrojí i interiér pocházejí z Corvette, včetně palubní desky, sedaček, volantu, prostě všeho - tohle auto je principielně stejné jako Golf 928, jen má pod kapotou americkou V8. Jak přesně je silná, je otázka - Corvette C4 z roku 1984, která je zde základem, měla sériově 5,7l L83 V8 o výkonu 208 koní a 393 Nm, ve specifikacích Cordette se ale objevuje číslo 381 koní. Zhruba tolik měla kompresorová Corvette C4 od Callawaye a pod kapotou Cordettu kompresor nevidno. Ve specifikacích se ale konkrétně píše o zvýšení výkonu na 380 koní, takže není důvod tomuto číslu nevěřit.
Pozoruhodná je i kapota, resp. způsob jejího otvírání. U Kadettu se pod kapotu lezlo se zcela standardním otvíráním, u Corvette C4 se ale odklápěla skoro celá příď a kousky blatníků včetně předních světel, a to navíc proti směru jízdy. Přesně tak se nyní otvírá kapota Cordettu, navíc ještě s předním nárazníkem, který u C4 zůstával na místě.
Interiér má vybavení Corvette, takže tu je klimatizace, kožená sedadla s elektrickým ovládáním, digitální štít, čtyřstupňová automatická převodovka a také výplně dveří, pod kterými najdeme elektrické stahování oken. Zvenčí se ale toto auto tváří jako Kadett GSi (s koly Corvette, pravda, ale na Kadettu nepůsobí nepatřičně, pochází ze stejné doby) - na svou dobu slušný hot hatch, přesto vůz, kterému by nikdo nehádal dynamiku 380koňového stroje. Jsme v 80tých letech, nezapomeňme, a už tehdy zvládl stovku za 6,5 sekundy a měl maximálku 245 km/h. Ani dnes by to nebylo málo, před 30 lety šlo o špičkové parametry.
Na rozdíl od Golfu 928 nevíme o plánech vyrobit třeba deset kusů, vůz vznikl jen v jednom provedení a zůstal dlouho v majetku Güntera Artze. Kde je mu dnes konec, nevíme. Najdou se jeho snímky z pozdější doby, když se objevil v prodeji. A byl také viděn na závodní trati či v dešti, takže jen v přísně střežené soukromé garáži si jej majitel nenechával. Jestli se mu ale právě toto zacházení stalo osudným, nebo nakonec do nějaké té soukromé sbírky zamířil, poví zřejmě jen čas...





















Cordette nestála jen v garáži, jezdí i po různých akcích. Její aktuální osud je neznámý
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody na ulici zavalil rozjetý náklaďák, auto přesto zůstalo dál funkční
včeraNechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
15.5.2025Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Most Superbike: Dominantní Toprak včera 21:55
- V SSP300 Humberto Maier, 8. Svoboda, 22. Novotný včera 21:51
- Superpole pro Mahiase, 21. Vostatek, Kocourek a Feigl NQ včera 21:48
- Test Honda CB1000 Hornet SP: nespoutané bláznovství včera 13:44
- Bimota pokračuje i v roce 2026 ve stejné sestavě včera 08:47
Nejnovější články
VW to vymyslel. Svým elektromobilům přestane dávat bezduchá jména a lidé je začnou kupovat!
před 2 hodinamiIndové prodávají toto zajímavě střižené nové SUV za 207 tisíc Kč, auta jsou tak nesmyslně drahá jen v Evropě
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraČínské Porsche za cenu Škody na ulici zavalil rozjetý náklaďák, auto přesto zůstalo dál funkční
včeraDalší výrobce elektromobilů padá ke dnu i se svými unikátními vychytávkami, došly mu peníze a je v nucené správě
včera
Živá témata na fóru
- Hybridní pohon - přímovstřik spolehlivost 05.17. 05:38 - Vincente DePalito
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.16. 18:57 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 05.16. 14:48 - pavproch
- Onboard videa 05.15. 15:13 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.15. 14:53 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.15. 08:04 - spooon
- Detektory policejních radarů 05.14. 18:23 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus