Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Dioss Rebel: zapomenutý český sporťák skončil ve šrotu, teď bude jak nový
14.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ 210 foto) V Klatovech v 90. letech vznikal český sporťák Dioss Rebel. Téměř zcela se na něj zapomnělo, i když byl propagován televizí Nova.
MTX Tatra V8 nebyla na počátku 90. let jediným českým sportovním vozem, který měl velké ambice. Jedním z dalších, jistě méně známých, byl Dioss Rebel, projekt původně vzniklý ve firmě Dioss v Klatovech.
Na projektu se začalo pracovat v roce 1994, opět za spolupráce slavného designéra Václava Krále. Idea byla postavit lehký sportovní vůz s motorem uprostřed a pohonem zadních kol. Základem Rebela se stal trubkový prostorový rám, který nesl dvoumístný interiér a motor s převodovkou. Karoserie byla plastová, aby byla co nejlehčí; nízká hmotnost byla jedním z vývojových cílů. Přípravy vozu probíhaly přímo v Klatovech; vznikl napřed malý dřevěný model, pak maketa v měřítku 1:1.
Už v roce 1995 se představil modrý vůz pod názvem Rebel Nova. Přídomek dostal podle stejnojmenné televize, která byla tehdy ještě nová a stala se mediálním partnerem a také zčásti sponzorem projektu. Tenhle prototyp, jak uvidíte na snímcích, má zapuštěná světla a chladiče před zadními koly. A není vyroben v Klatovech, nýbrž u kopřivnické firmy Ecorra.
Zadní kola tohoto vozu měl původně pohánět motor z Favoritu, třináctistovka upravená na vyšší výkon a spojená s manuálním šestikvaltem. Přední i zadní zavěšení bylo typu McPherson; člověk by tu možná radši viděl dvojité lichoběžníky, když je řeč o sportovním autě, ale bylo zvoleno levnější a odolnější řešení.
Druhý prototyp žluté barvy byl také vyroben u Ecorry a podrobil se už docela náročným testům - najel 80 tisíc kilometrů. To mimo jiné stačilo na to, aby bylo vozu uděleno povolení k výrobě 25 kusů. A také k tomu, aby bylo zjištěno, že chladiče před zadními koly nezvládnou motor dostatečně uchladit, takže musel být dopředu nainstalován velký náporový chladič.
Další věc, která byla u modrého prototypu zajímavá a která se ukázala být slepou uličkou, jsou zapuštěná přední světla. Vypadají hezky, ale vůz se s nimi nepodařilo homologovat, proto přišly ke slovu vystouplé světlomety, trochu připomínající žabí oči. Bohužel, trochu to uškodilo designu.
Žlutý, testovací vůz byl zpočátku vybaven zmíněnou třináctistovkou, jejíž objem byl postupně zvětšen až na 1 370 ccm. Záhy se ale zjistilo, že jeho 75 koní nestačí a že bude potřeba většího motoru. V6 nečekejte, před zadní kola se nastěhovala atmosférická osmnáctistovka ze Seatu, která zvládla 125 koní a 173 Nm.
Změna motoru ovšem měla i negativa. Při vývoji se podařilo dosáhnout hmotnosti 840 kg, ovšem těžší motor a další úpravy si vyžádaly nárůst hmotnosti lehce nad tunu. A také byla šestistupňová převodovka nahrazena pětistupňovou. Maximálka ale vzrostla ze 170 km/h na rovné dvě stovky a zrychlení na 100 km/h se zlepšilo ze 13 vteřin na 10.
Později vznikl další prototyp, tentokrát červené barvy. Ten už dostal vystouplá světla rovnou, byl ale posledním Diossem Rebel, který se kdy vyrobil. Plán zahájit malosériovou výrobu se neuskutečnil, firma Dioss v roce 1998 oznámila konec projektu po proinvestovaných 13 milionech korun. V 90. letech to byly úplně jiné peníze než dnes, ale pořád to je na vývoj auta opravdu hodně málo.
Oficiální odůvodnění konce znělo, že Rebel by nebyl schopen konkurovat zahraničním sporťákům, což dává smysl. Celý projekt včetně tří prototypů byl prodán za rovný milion novému vlastníkovi, který se ale ani nepokusil zahájit výrobu. A tak trochu se po celém Rebelu slehla zem.
Ovšem, až do začátku druhé dekády 21. století. Tehdy se v podstatě mezi řečí o skeletu Rebela k mání doslechl člověk, který v polovině 90. let s mokrým řidičákem a za volantem Škody 110 R snil o tom, že bude jednou Rebela vlastnit. O téměř dvacet let později byl tento fanoušek už ve zcela jiné pozici, mimo jiné pracoval ve firmě, která se kdysi jmenovala Dioss. A Rebel nebyl nový a drahý sporťák. Tedy se rozhodl, že skelet získá a pokusí se z něj postavit hotové auto.
Rebel sice nebyl nový, ale podařilo se sehnat zpočátku jen skelet a dvoje dveře, hromadu orezlých trubek, které se léta válely u někoho ve stodole, desítky kilometrů od Klatov. Skelet byl zachráněn z kovošrotu a dovezen domů, ovšem to byl jen začátek. Psal se rok 2011 a o co méně bylo dostupných dílů, o to více bylo entuziazmu a chuti do práce.
Postupně byly získávány různé díly na vůz, tu skla, tu přední světla; fakt, že Rebel byl součástí historie zaměstnavatele, dost pomohl. A v následujícím roce se podařilo koupit žlutý kus, vyrobený ve firmě Ecorra v Kopřivnici a používaný k testování. Nebyl kompletní a nebyl pojízdný, ale jako základ na renovaci to je mnohem lepší, než mít jen holý rám a pár dílů v krabicích.
Žlutý kus byl rozebrán do poslednícho šroubku, aby bylo vyměněno a opraveno, co bylo potřeba. Mimo jiné musel být vyvařen rám, jednak kvůli korozi a jednak proto, že jedna z trubek byla prasklá. To už jsme na začátku roku 2014, kdy má tenhle žlutý Rebel za sebou první sraz, na kterém se ovšem ukázal jen na přívěsu. Skelet tedy byl vyvařen, opískován a natřen černou barvou, načež putoval zpět do garáže majitele, aby mohl být vůz znovu poskládán dohromady.
Renovace se dočkal i motor, dovezený žlutý kus v sobě měl motor 1,8 20V ze Seatu, který ale potřeboval opravdu řádnou péči. Tu nechal majitel na specializované firmě. V průběhu roku 2015 byl Rebel postupně skládán dohromady, až se v září ukázal na výstavě v Nýřanech, ještě nekompletní. Lidé mohli dírami po chybějících panelech karoserie nahlédnout i do útrob, což se jen tak nepoštěstí.
Kompletace probíhá dál, vůz dostal spojku Sachs, brzdy Brembo a musela být kompletně nově udělaná elektroinstalace. Stále není hotový, stále se na něm pracuje, ale vše spěje ke zdárnému cíli. Nezbývá než obdivovat odhodlání, protože pustit se do renovace auta, které se vlastně nikdy pořádně nevyrábělo, chce opravdu velkou dávku odvahy.
Žlutý kus není jediný existující, jak stojí i výše. Profesionální renovací aktuálně prý prochází i červený Rebel a modrý by měl být v soukromém vlastnictví, kam se dostal už před lety, když byl projekt Rebelu ukončován. Budeme jen rádi, když se jednou budeme moci v dokonalém stavu jednou podívat na všechny tři, je to zajímavý kus české automobilové historie. Minimálně u toho žlutého to lze očekávat už v dohledné době...
Za poskytnutí rozsáhlé dokumentace a informací o renovaci děkujeme panu Roman Schavelovi z SkodaTeam.cz, který má náš obdiv, že se do této práce pustil.
Fotografie dokumentující vznik Diossu Rebel































































































První, žlutý prototyp autorům spíše ukázal cestu
Modrý prototyp posunul projekt o hodně dále, až do cíle ale bohužel nikoli
Fotografie stále ještě probíhající renovace žlutého Rebela
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
před 11 hodinamiNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nejčtenější články
Muž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
5.4.2025Poslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
6.4.2025Hyundai po roce zrušilo přechod ostrých modelů jen na elektrický pohon. Vrátí se spalovací auta, možná i i20 N
6.4.2025Polibky smrti: Smutný osud Lancie připomíná, co většina automobilek dokola dělá svým legendám
6.4.2025Někdo najel s Audi Q7 s brutálním motorem V12 TDI neskutečných 911 tisíc km. Vypadá pořád dobře, teď je levně na prodej
6.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva