Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari

Stále nepřekonaná a dost možná navždy nepřekonatelná éra rallyového závodění neznala nudných strojů, některý z nich ale musel být jejich králem. Tohle byl on. Vznikl v pouhých 200 kusech a díváte se snad na ten nejzachovalejší z nich.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari

včera | Petr Miler

Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari

/

Foto: Bonhams, tiskové materiály

Stále nepřekonaná a dost možná navždy nepřekonatelná éra rallyového závodění neznala nudných strojů, některý z nich ale musel být jejich králem. Tohle byl on. Vznikl v pouhých 200 kusech a díváte se snad na ten nejzachovalejší z nich.

Současná nabídka Peugeotu nemá automobilové nadšence čím zaujmout. Minulostí se v posledních letech staly i docela obyčejné modely jako 208 GTi a 308 GTi, o čemkoli peprnějším ani nemluvě. Někdy i skvělé ostřejší modely R do jednoho skončily bez nástupce a hybridní bizarnosti typu 508 PSE snad ani nemá smysl komentovat. I to, co bylo k mání před pár roky, ale naprosto zapadá vedle modelu, kterému Francouzi dali za vznik v 80. letech minulého století.

Řeč je o Peugeotu 205 Turbo 16 alias T16, silniční verzi a homologačním speciálu monstra skupiny B. Byl to geniální stroj, ideové dítě jistého Jeana Todta, který po důkladném studiu pravidel této skupiny došel k závěru, že nemá smysl vytvářet auta odvozená od jejich silničních verzí. Bylo to příliš limitující a beztak extrémně drahé. Lepší podle něj mělo být postavit úplně specifický stroj, který by se pak sériovému modelu jen připodobnil a nezbytný počet silničních verzí postavili podle něj, ne naopak. A jako obvykle se nemýlil.

Jakmile se 205 T16 objevila na rallyových kolbištích, neměla sobě rovného. V roce 1985 s ní Timo Salonen ovládl šampionát s největším náskokem v historii aut této éry, v posledním ročníku 1986 s ním pak získal svůj první titul Juha Kankkunen. Tím bylo vyhráno. S ohledem na zmíněné ostatně není těžké pochopit, že Francouzi neměli v úmyslu ztrácet příliš mnoho času hrátkami se silničními auty, o to jim vůbec nešlo. Dle homologačních požadavku tedy vyrobili přesně pouze nezbytných 200 exemplářů T16, které měly se sériovým Peugeotem 205 společnou jen siluetu karoserie. Pokud jste se dívali hodně zdálky. Po pár pivech. A facce od manželky. Bylo to zkrátka úplně jiné auto stojící na trubkovém šasí.

Největší změny byly patrné v zadní části, která se dala kompletně odklápět, aby umožnila přístup k pohonné jednotce umístěné právě tam. Peugeot přitom kvůli tomu vytvořil svařovanou požární přepážku, která spojuje středové sloupky se zadním pomocným rámem. Prostor pod přední kapotou, který u standardních 205 okupoval motor, zabralo rezervní kolo, zadní sedačky pochopitelně zmizely.

Oním motorem byl agregát o objem 1,8 litru, který za základ přijal běžný litinový blok dieselové rodiny XU a spojil jej s hlavou s šestnáctiventilovým rozvodem. Jeho výkonové možnosti byly skoro nekonečné, v případě silničního provedení byl ale naladěn „jen” na 200 koní výkonu a 267 Nm točivého momentu. Všechna čtyři kola pak zásobovala výkonem pětistupňová manuální převodovka převzatá z Citroënu XM.

Hmotnost homologačního speciálu činila 1 390 kilogramů, zrychlení z klidu na stovku zabralo 6,6 sekundy a čtvrtmíli Peugeot 205 T16 zdolal za 15,05 sekundy. Pochlubit se pak mohl ještě nejvyšší rychlostí 208 km/h. Na počátek 80. let minulého století to byly v této třídě vynikající hodnoty, které jistě nejsou nezajímavé ani dnes, kouzlo tohoto stroje je ale dnes pochopitelně hlavně ideové. Byla to komfortními prvky doplněná pojatá, výkonově uškrcená, ale jinak technicky naprosto totožná rallyová střela, se kterou Salonen drtil Röhrla. Kdo vám dnes něco takového prodá?

Odpověď je jasná, nyní ale máte poměrně vzácnou příležitost si jeden z 200 vyrobených exemplářů T16 pořídit. Kus na fotkách níže má číslo 127 a je nyní nabízen aukční firmou Bonhams ve specifikaci, kterou byste uhodli. Celá produkce 205 T16 měla volant nalevo a šedě lakovanou karoserii, takže i tento kus má... volant vlevo a šedou barvu.

Najeto má velmi zanedbatelných 3 216 kilometrů, je to skoro nové auto, přesto prošlo menším osvěžením, aby působilo jako úplně nové auto. Není tedy divu, že jeho cena je podobně brutální jako vůz sám. Na jeho koupi budete potřebovat až 350 tisíc dolarů, tedy skoro 7,5 milionu Kč. A nikde není psáno, že cena v aukci nepůjde ještě výš. Je to dost peněz na dekády starou 205, spoustu Ferrari koupíte levněji... Ale tohle auto prostě psalo historii a někdo ze sběratelů i takovou sumu za tak pěkný kousek zaplatí. Dodejme, že součástí prodeje je i kompletní dokumentace včetně původní uživatelské příručky. Je to vskutku pozoruhodný kus historie v překrásném stavu.


Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari - 1 - Peugeot 205 Turbo 16 1984 nejety prodej 01Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari - 2 - Peugeot 205 Turbo 16 1984 nejety prodej 02Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari - 3 - Peugeot 205 Turbo 16 1984 nejety prodej 03Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari - 4 - Peugeot 205 Turbo 16 1984 nejety prodej 04Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari - 5 - Peugeot 205 Turbo 16 1984 nejety prodej 05Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari - 6 - Peugeot 205 Turbo 16 1984 nejety prodej 06Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari - 7 - Peugeot 205 Turbo 16 1984 nejety prodej 07Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari - 8 - Peugeot 205 Turbo 16 1984 nejety prodej 08Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari - 9 - Peugeot 205 Turbo 16 1984 nejety prodej 09Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari - 10 - Peugeot 205 Turbo 16 1984 nejety prodej 11Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari - 11 - Peugeot 205 Turbo 16 1984 nejety prodej 12Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari - 12 - Peugeot 205 Turbo 16 1984 nejety prodej 13Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari - 13 - Peugeot 205 Turbo 16 1984 nejety prodej 14Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari - 14 - Peugeot 205 Turbo 16 1984 nejety prodej 15Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari - 15 - Peugeot 205 Turbo 16 1984 nejety prodej 16Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari - 16 - Peugeot 205 Turbo 16 1984 nejety prodej 17Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari - 17 - Peugeot 205 Turbo 16 1984 nejety prodej 18Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari - 18 - Peugeot 205 Turbo 16 1984 nejety prodej 19
Pokud máte zájem o jeden z homologačních Peugeotů 205 T16, nyní máte příležitost se takového auta zmocnit. Jeho cena je ale podobně brutální jako vůz sám. Foto: Bonhams, tiskové materiály

Zdroj: Bonhams

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše