Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy
9.10.2019 | Mirek Mazal
Bílá, modrá, červená... Zdá se být nepodstatné, do jakého laku „hodíte” jakýkoli dopravní prostředek, však jde jen o vzhled. U auta možná, u supersonického letounu ani trochu.
Přesně 2. dubna 1996 se na letišti v Gatwicku potkali Cindy Crawford, Claudia Schiffer a Andre Agassi. V tu chvíli celebrity největšího kalibru očekávaly jedno slavné letadlo. Neměly ale v plánu odlétnout někam za exotikou exotické destinaci, smyslem jejich přítomnosti bylo zviditelnit marketingový kousek, který do té doby svět nepoznal.
Pozvaní hosté neměli tušení, čeho se mají dočkat, až se před nimi objevil sytě modrý Concorde zdobený firemním logem nápojového gigantu Pepsi. Firma do té doby používala ve svém logu a dalších materiálech příliš mnoho červené, čímž se málo odlišovala o konkurenční Coca-Coly. Vedení firmy tak nařídilo změnu, o které se rozhodlo dát pořádně vědět celému světu.
V extrémně drahou reklamní plochu se proto proměnil i jeden z posledních vyrobených Concordů série Sierra Delta z roku 1978. Lakování začalo v březnu 1996 pod dohledem Air France, dokončení vyžadovalo přes 200 litrů barvy a více než dva tisíce hodin práce. Dne 31. března přemalovaný letoun v noci tajně odletěl do Gatwicku, kde se druhý dubnový den ukázal celému světu při prezentaci nové firemní identity potravinářského kolosu.
Jedna z největších marketingových akcí devadesátých let bohužel zdaleka nedopadla podle očekávání, a to právě kvůli onomu modrému laku. Jakkoli se taková změna zdá být banální, v rychlostech, v jakých se Concorde pohyboval, přinesl i jiný lak technická omezení. Nadzvukový let způsobuje zahřívání povrchu letadla, které se kvůli tomu zvětšuje. Sériové ošetření speciálním bílým nánosem způsobovalo jen změny, na které byl Concorde připraven, modrá už teploty zvyšovala příliš.
Revoluční supersonický dopravní letoun přeměněný na létajícího billboard tak musel omezit svou maximální cestovní rychlost na Mach 1,7 místo Mach 2,04. Nejvyšší tempo si mohl navíc dovolit jen po 20 minut čistého času, pak bylo nutné zpomalit, jinak by letounu hrozilo zřícení.
Ačkoli změnu identity Pepsi lze označit jako úspěšnou a modrá barva vévodí jejímu logu dodnes, samotná akce zvaná Project Blue nepřinesla zdaleka takový efekt, v jaký forma doufala. Stála neskutečných 500 milionů dolarů (dnes 11,8 miliardy Kč) a říká se, že nikdo jiný toho času neinvestoval větší obnos do jediné marketingové akce. Concorde v barvách Pepsi sice způsobil haló, po 14 dnech se ale vrátil do bílé. Během té doby navštívil jen 10 měst a dokončil slabých 14 nadzvukových letů.
Drahý špás, u Pepsi té doby ale zvládli i divočejší kousky - stejnou částku měli investovat do příprav reklamního klipu s novým designem plechovky natáčeným ve vesmíru, který nakonec nikdy nebyl odvysílán. Protože design plechovky se v mezičase ještě změnil...








V roce 1996 Air France přebarvila Concorde na modrou barvu s cílem propagovat nové barvy Pepsi








Realizace reklamního záměru zabrala tisíce hodin a jejího odhalení se ujaly světové celebrity, sláva Pepsi ovšem vydržela jen dva týdny, kvůli přehřívání letadla musel modrý lak dolů


Ovšem, Pepsi té doby pamatuje i větší reklamní fiaska...
Zdroj: Primal Space@Youtube
Bleskovky
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
včera
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
22.11.2025
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
21.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Ogura je sebekritický: „Musím se zlepšit ve všech oblastech“ včera 10:37
- Marc a Alex slavili včera 10:20
- Místo Schleizu bude v ESR North West 200 22.11.2025
- Velká japonská naděje Taiyo Furusato 22.11.2025
- WSBK 2026: O dva stabilní jezdce méně 22.11.2025
Nejčtenější články
Škoda už chce prodávat asi jen sny a iluze. Ukázala další auto, které ani nezamýšlí vyrábět, akorát przní legendu značky
24.10.2025
Jedno z posledních pořád levných větších aut v Evropě žije dál, s dieselem ho koupíte i v roce 2026
24.10.2025
Tesla šetří, na čem může. V tichosti autům sebrala i poslední zbytek klíčů a lidé nejsou šťastní
24.10.2025
Tento obyčejně vypadající, 32 let starý hatchback s víc než 140 tisíci km se prodává za 600 tisíc Kč. Není to vtip ani překlep
24.10.2025
Porsche už se propadlo do mohutné ztráty. A i další čísla jsou těm červeným tak blízko, že zkázu nejspíš odvrátily jen účetní triky
25.10.2025
Živá témata na fóru
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 11.24. 10:56 - Jenyk
- BMW Divize 11.24. 09:35 - jerry
- Onboard videa 11.23. 11:53 - brnenska.odchytova
- Motor 1,6 55kw nestartuje za vlhka Felicia Octavia 11.22. 18:21 - audis
- Lampárna (stěžovatelna) 11.21. 13:06 - Brus
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.21. 11:34 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 11.21. 11:14 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.21. 10:39 - tommas
