Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Francouzi před 15 léty postavili luxusní auto s dieselem V12, výrobu ale zařízli
17.6.2021 | Petr Prokopec
Automobilky dnes této třídě nanejvýš tolerují šestiválcové třílitry, ještě docela nedávno byla ale situace úplně jiná. Diesely byly pýcha, a tak jimi mohlo okouzlovat i luxusní stroj se 710 koňmi.
Pokud dnes zamíříte k prodejci Peugeotu a požádáte o největší motor, jaký francouzská automobilka nabízí, nejspíše zůstanete v šoku. V případě užitkových vozů je maximem dieselová dva-dvojka u modelu Boxer, osobní auta se pak nabízejí maximálně s dieselovým dvoulitrem, a to i za předpokladu, že jde o 4,7metrové SUV 5008. Ani jedna z těchto jednotek samozřejmě není špatná, ostatně druhý zmíněný agregát může produkovat i 180 koní. Ovšem ani tak se člověk neubrání smutku, když zavzpomíná na vcelku nedávnou minulost.
V tomto ohledu se musíme vrátit zpět do roku 2005, kdy se Peugeot chystal na návrat do Le Mans. Posloužit k tomu měl zcela nový závodní speciál 908 HDi FAP, který již dle názvu disponoval dieselovým motorem. Konkrétně šlo o dvanáctiválec se 100stupňovým rozevřením válců kvůli snížení těžiště. I přesto se pod něj vešla šestistupňová sekvenční převodovka, jež musela být zesílena, aby snesla vysoký výkon a enormní točivý moment.
Peugeot totiž z 5,5litrového objemu vydoloval v závislosti na nastavení 700 až 730 koní a neskutečných 1 200 Nm, čímž o deset procent překonal konkurenční Audi R10 TDI. A mezi lídry pelotonu vlastně zůstává i nadále, neboť pokud se zadíváme do technických parametrů takového Pagani Huyara BC či Porsche Taycan Turbo S, zjistíme, že oba vozy disponují „pouze“ 1 050 Nm. Omluvou pro ně samozřejmě je ta skutečnost, že jde o silniční auta a nikoliv závodní speciály.
Právě zde se nám celý příběh začíná patřičně dramatizovat. Peugeot chtěl na příchod nového závodního speciálu a zejména jeho unikátního motoru patřičně upozornit. Šlo totiž teprve o druhou hlavní značku, která sáhla po dieselové jednotce, tehdy mimořádně populárnímu pohonu. Pravda, v případě sportovních aut byla veřejnost k naftě skeptická i tehdy, když ale Audi R10 TDI vyhrálo ročníky 2006, 2007 i 2008, situace se změnila. Navíc v roce 2009 přišla řada na Peugeot.
Zpět ale k onomu entrée, jež nakonec napomohl zařídit i luxusně koncipovaný vůz označený 908 RC. Ten dostal do vínku stejný agregát, jaký poháněl závodní speciál, jen naladěný na 710 koní. Spřažen byl s automatickou převodovkou, s níž zvládal zrychlit na stovku za 4,4 sekundy a dosáhnout maximálky 300 km/h. To jsou působivá data dodnes, zvláště u relativně těžkého vozu. I přes rozsáhlé použití karbonu a hliníkového rámu totiž auto vážilo 1 800 kg.
Francouzská automobilka proto musela do všech čtyř rohů instalovat karbon-keramické brzdy Brembo svírané čtyřpístkovými třmeny. Ty vypadaly poměrně exoticky vedle dvojitých lichoběžníků, jež značka převzala ze standardního Peugeotu 407. Nešlo ale o jediný unikát, dalším bylo uložení pohonné jednotky. Ta se nastěhovala dozadu napříč, díky čemuž koncept disponoval obřím zavazadelníkem vpředu i ještě jedním doplňkovým vzadu.
Pokud k tomu všemu přihodíte ještě aerodynamicky optimalizovanou karoserii a elegantní vícepaprsková 20palcová litá kola, jistě pochopíte, proč byla veřejnost při debutu na pařížském autosalonu v roce 2006 nadšená. Okamžitě se začalo mluvit o sériové výrobě, tu ale Peugeot nakonec zařízl. Automobilka jej nedokázala montovat levně a publikum by nejspíše nebylo ochotno platit miliony za vůz mainstreamové značky.
Vůz tedy zůstal konceptem a jen ovlivnil kupé RCZ, které se objevilo čtyři roky po něm. O objemném motoru v jeho útrobách však už bylo možné pouze snít, neboť nejobjemnějším motorem byl stejně jako nyní dvoulitrový diesel. Ten nabízel maximálně 163 koní, zatímco od benzinové jedna-šestky jste jich dostali rovnou 270. Stovka se tak stala realitou po 5,9 sekundách, zatímco nejvyšší rychlost byla elektronicky omezena na 270 km/h.
Jak jsme tedy naznačili na začátku, je škoda, že Peugeot již dnes sází pouze na downsizing a případně elektromobilitu. Naděje na lepší časy ale stále existuje, a znovu má souvislost s Le Mans. Francouzi se k vytrvalostním závodům vrací, a to se zcela novým speciálem. A jelikož se celá automobilka daleko více přiblížila prémiovému segmentu, možná z toho tentokrát něco produkčního bude. I když na diesel můžeme zcela jistě zapomenout.











Koncepční Peugeot 908 RC dostal do vínku 5,5litrový dvanáctiválcový turbodiesel, jenž produkoval 710 koní a 1 200 Nm točivého momentu. Těmito parametry přitom dokáže okouzlit i dnes, tedy v době, kdy francouzská automobilka větší motor než 2,2litrový nenabízí. Foto: Peugeot
Zdroj: Peugeot
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Nový Renault Twingo je zklamání. Jinak hezký a prostorný vůz nabízí míň než 6 let stará Škoda
před hodinou
Honda zabila možná poslední šanci zachránit image nového Preludu, navíc sama sebe usvědčuje ze lži
před 2 hodinami
Další na odstřel: Ford má po letech ztrát a trápení bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před 4 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
