Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jak se vyrábí auto, které má jet až 500 km/h? Jen jedno kolo vzniká přes 6 dnů
22.4.2019 | Mirek Mazal
Rychlost okolo 500 km/h v silničním autě je pro běžného smrtelníka nepředstavitelná. A podobně obtížně představitelná je i péče, s jakou tato auta vznikají. Reportáž Top Gearu ji dokáže docela slušně přiblížit.
Christian von Koenigsegg se se svými automobily nikdy nedržel při zemi, naopak mířil tam, kam předešlí nájemníci jeho dnešní továrny. Jeho cíle jsou jsou v oblacích a dalším z nich je pokořit se silničním autem magickou metu 300 mph, tedy 483 km/h a rovnou s ní nejlépe vzít i nám bližších 500 km/h. K tou má posloužit speciálně připravená verze modelu Jesko, posledního výtvoru švédské firmy, který ukrývá převratná řešení pohonu a přenosu výkonu na silnici. S nejsilnějším motorem silničních aut v něm spolupracuje revoluční osmispojková převodovka.
Extrémně rychlý automobil nese jméno po otci zakladatele značky. Vůz sestavuje tým prvotřídních mechaniků za zdmi pečlivě střežené fabriky, kam dostala pozvání redakce Top Gearu. Moderátor Jack Rix provede kameru zákulisím severské továrny na sny. Kouzelné místo sídlí od roku 2003 v blízkosti stále aktivního letiště Ängelholm. Tovární jezdci využívají bývalou ranvej pro zkušební jízdy a vysokorychlostní prověřování montované techniky.
Díly všech Koenigseggů odolávají vysokému zatížení, všechny verze mnohonásobně překonávají běžné výkony osobních aut. Jesko zašlo do extrémů, když 5,1litrový osmiválec se dvěma turby dokáže produkovat 1 195 kW (1 625 koní) výkonu při 7 800 ot./min a 1 500 Nm točivého momentu po dosažení 5 100 ot./min. Výše zmíněné, vytoužené maximální rychlosti nikdo nikdy s podobným autem nedosáhl, proto je kladen maximální důraz na každý šroubek uvnitř dokonale promyšleného stroje.
Celý výrobní proces je neuvěřitelně pečlivý. Většinově mužské zastoupení pracuje ručně, což vyžaduje tisíce hodin na dokončení jednoho auta. Například lakování trvá v rozmezí 600 až 800 hodin čistého času, jen tato část dlouhého koloběhu dává představu o pozornosti k jednotlivým detailům.
Sám zakladatel Christian von Koenigsegg uvítal Jacka u exempláře připravovaného pro ženevský autosalon. Sympatický Švéd v džínách, tričku a teniskách poukázal na některé výjimečnosti výroby už tak obdivuhodného automobilu. Řeč hned padla na plánovaný rychlostní rekord, prý se o stanovení pokusí lehce upravený model s jinými aerodynamickými doplňky, než má sériové provedení určené více na okruhy. Potvrzení simulovaných jízd okolo 500 km/h má přijít až po zařízení dostatečně dlouhé dráhy bez nástrah v podobě ptáků a jiných nepředvídatelných překážek.
Jack se rovnou zeptal na cenu produkčního modelu. Všechny byly vyprodané během pár dnů, přibližnou cenu 63 milionů korun Christian obhajoval použitím nejmodernějších materiálů a nejnovějšími systémy. Jinak by to ani nešlo, ale není potřeba dlouhé diskuse, protože budoucí vlastníci se hlásí sami. Hezkým postřehem se ukázalo předvedení aktivního přizpůsobení proudění vzduchu, masivní zadní křídlo zajišťuje přítlak a v jiné pozici pomáhá brzdit.
Během debaty týkající se použité techniky bylo na kameře vidět chirurgicky čisté prostředí uvnitř továrny, která je rozdělena na několik menších sekcí. Zaměstnanci v pohodovém nasazení poletovali okolo nedodělaného auta. Vcelku malý prostor pro finální montáž obklopují počítače propojené na velké monitory, vše praktické a perfektně sladěné jako Jesko.
Rozprava s šéfem nezapomněla zabrousit na téma celkové hmotnosti. Hmotnost je důležitý faktor dynamiky, proto například jeden karbonový disk váží dvakrát méně než jeho obutí. Pneumatiky Michelin musí splňovat vysoké nároky, proto jejich konstrukce významně přidává počet kilogramů. Jen jedna sada kol stojí zhruba 65 tisíc dolarů (1,5 milionu Kč).
Po krátké exkurzi na testovací dráze se Jack vydal prozkoumat jednotlivé sekce výrobního programu. Prošel si ruční dílny produkující karbonové díly, právě uhlíkové vlákno dominuje ve výběru materiálů pro vznik kompletních Koenigseggů. Například disky drahých kol se postupně vytváří přes 50 hodin, zabere tedy více než 6 pracovních dnů jednoho člověka. Pěkně vypadá i ukázka pevnějšího monokoku, než má Bugatti Chiron.
Kameraman se dostal i do míst kompletace karbonových dílů v jeden celek podobající se hotovému vozu. Opět téměř sterilní prostředí pokračuje až do lakovny, kde se barví některé partie Jeska podle přání budoucích majitelů. Pohledem na všechny mezikroky konané prvotřídní důsledností je snadné pochopit, proč nanášení tří vrstev barvy, tří vrstev metalízy a dalších tří vrstev laku trvá měsíc. Leštění drobných částí zabere dalších 200 hodin.
Oddělení montáže elektriky operuje podle vzoru kabeláže umístěné na tabuli. Všechny hlavní rozvody jsou názorně zobrazeny na bílém podkladu s jednotlivými popisky. Menší místnost vedle elektrikářů patří mistrům motorářům. Pohonné jednotky vznikají postupně klidným tempem znovu s důrazem na kvalitu provedení.
Největší část továrny zabírá úsek kompletace všech dílčích komponentů v jeden celek. Přesně nalajnované pracoviště se zvedáky v podlaze představuje místa spojení karoserie se zbytkem. Úžasná podívaná vrcholí zaostřením na všechny švédské vychytávky přesně zasazené do karbonového těla. Po procházce v Ängelholmu nemůže být pochyb o vytříbené úrovni výrobny jedněch nejrychlejších a nejdražších aut planety.




















Budoucí nejrychlejší auto planety vzniká s místy až neuvěřitelnou péčí
Zdroj: Top Gear@Youtube
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Číňané zajdou ještě dál, upřesnili podstatné detaily ke svému novému velkému dieselu pro osobní auta
před hodinouNejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včeraKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 15:51 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.11. 15:07 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch