Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jak Škoda zkoušela prodávat „stodvacítky” na sklonku jejich éry? Budete se divit
6.5.2018 | Petr Miler
Co čekáte od prodejního katalogu komunistické automobilky? Strohý výpis technických parametrů a pár nudných fotek? Tady došlo na mnohem víc.
Pár katalogů domácí automobilky či Mototechny z dob, kdy jsme si všichni byli rovni, ale někteří jezdili Tatrou 613, už jsme vám v minulosti ukazovali. Byly zajímavé tak nějak z podstaty, ovšem spíše jako historické relikvie - dnešního zákazníka by dokázaly oslovit jen stěží. Našlo se v nich většinou jen pár nenápaditých pohledů na nabízený vůz či vozy, technické údaje, a to všechno na pár jednotkách stránek. Kreativita pak končila u frází, nad kterými se dnes leda pousmějeme - jako nad zmínkou o „sprinterovi ve své třídě” v případě 60koňových Škod 110.
Čas ale šel dál, Škody s motory vzadu zastarávaly, zájem o něj ochládal a po představení tehdy přelomové Škody Favorit ochladl ještě víc. Škoda resp. tehdejší Automobilové závody, národní podnik (AZNP) se tak rázem musel snažit, musel svá auta skutečně nabízet, zákazníky zaujmout a přesvědčit, že koupě takové „stodvacítky” v roce 1987 není jen vhodný příspěvek do soukromého automobilového skanzenu. A tak právě tehdy, skoro přesně před 31 léty, vydala katalog, který před sebou máme dnes.
Pozoruhodné na něm je, jak velkoryse je pojat. Už jeho více jak 60 stránek je něco neobvyklého, nejde tu ale jen o to. Všechny modely od 105 přes nejrůznější verze až po 130 sedan i kupé Rapid jsou tu důkladně představeny a popsány, je tu vše podstatné o jejich technice, výbavě, bezpečnostních prvcích a dalších specifikách. Skoro, jako by se jednalo o úplné novinky a ne auta, která se v té době vyráběla už 10 let s jedním větším faceliftem. Najdete tu kompletní vzorník barev, technické parametry a také různé vtipné (i když asi tak nezamýšlené...) průpovídky. Všimněte si třeba stati o „KLIDu” nebo „RYCHLOSTi”.
A pak jsou tu fotky. Některé se nevymykají tehdejší nudě produktových prezentací, dojde ale i na pár peprnějších snímků. Berte to s nadsázkou, ale třeba ta spoře oděná dáma pózující u stodvacítky v „kojenecké modři” kdesi nad panelákovým sídlištěm, zřejmě tatáž žena u téhož vozu kdesi na pláži (nebo ve studiu) či žena malující si rty u vnějšího zpětného zrcátka? Tady už se někdo vážně snaží zaujmout, což lze prohlásit o ryze image podporující prezentaci závodní 130 LR - takové auto Škoda nikomu z běžných smrtelníků neprodala.
Podívejte se na to všechno sami. I takhle jsme žili, chce se dodat s tím, že pro Škodu šlo o jeden z posledních pokusů zaujmout v tu chvíli už koncepčně i jinak zastaralými vozy v době, kdy výroba Favoritu teprve začínala a nedostatkovým zbožím měl být ještě několik dalších let. Jak moc dobrý pokus to byl, to už posuďte sami...


































































Katalog Škody z roku 1987 je překvapivě šťavnatý, ve mnoha smyslech tohoto slova

A kdo přesto neměl ani na novou Škodu 120 a spol., pro toho tu byl Autobazar...
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Další na odstřel: Ford má po letech ztrát a trápení bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před hodinou
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
