Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Je libo nové auto z roku 1978? Jedno bychom tu měli, jeho minulost je bizarní
12.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jak se stane, že auto po téměř 40 let svého života jedinkrát pořádně nevyjede? Odpověď hledejme v genech, jinak si tento přístup neumíme vysvětlit.
Americká legenda jménem Chevrolet Corvette má spoustu fanoušků. A generace C3, která se vyráběla dlouhých 14 let v období od roku 1968 do roku 1982, je pro mnohé z nich už pro svůj vzhled ikonická. Můžou si ji koupit ojetou, pochopitelně, můžou si ji také zrenovovat, ale nebude to skutečně nové auto, kterým nikdo nikdy pořádně nejezdil. Koupit něco takového se 35 let po ukončení výroby zdá být nemožné, ale... zázraky se občas dějí.
Kousek, který si můžete prohlédnout na snímcích níže, se právě objevil v prodeji a je skutečně úplně nový. Stojí před námi Corvette C3 z roku 1978, která má najeto 15 mil, tedy asi 24 kilometrů. Není to překlep, skutečně má najeto jen takhle málo. První majitel si ji koupil v dealerství v Ohiu v roce 1978 a daroval ji svému synovi, současnému majiteli, k dokončení studií v roce 1993.
To se občas dělá, bizarní ale je, že ani jeden z nich vůz neregistroval na své jméno pro silniční provoz, a tak s ním ani nikdo nejezdil. To je snad rodinné prokletí, koupit či dostat vůz a zavřít jej do garáže. Vette tak byla jen občas, zhruba jednou za dva měsíce, nastartována a vyvezena z garáže, aby se hýbala aspoň troch, odtud se vzalo oněch 24 ujetých km za 39 let. Ona garáž bohužel nebyla úplně suchá, protože na podvozku je trocha povrchové koroze, není to ale zdaleka něco, co by vůz předurčovalo pro cestu na vrakoviště.
V interiéru vidíme plastový potah volantu ještě z dealerství z roku 1978 a na některých místech podlahy jsou kartonové chrániče koberců. Na stínítku jsou instrukce, jak nastavit příplatková zrcátka. Samozřejmostí je originální uživatelský manuál a na okně pravých dveří je tzv. window sticker, tedy kompletní seznam příplatkové výbavy, vylepený v dealerství.
Tahle Corvette navíc není úplně obyčejná, je to verze Anniversary, vzniklá k 25 letům tohoto modelu - toto výročí přišlo právě v roce 1978. Pod kapotou je L82 V8 o objemu 5,7 litru, spojená s automatickou třístupňovou převodovkou. Ve výbavě je rádio s přehrávačem osmistopých kazet, které údajně funguje, a klimatizace, která byla prý vloni doplněna, ale není úplně v pořádku.
Věcí, které u tohoto auta nejsou dokonalé, je víc. Vizuální stav je dokonalý, ovšem kromě nefunkční klimatizace víme i o úniku kapalin z posilovače řízení, motoru a převodovky. Není to nedostatkem servisu, víme např. o repasi brzdových třmenů v roce 2011 a o kompletním servisu palivového systému v roce 2016, ale motor má údajně původní olejový filtr, svíčky a zapalovací kabely.
Tahle Corvette tedy není ve stavu „sednout a jezdit”, potřebuje péči, jak to u dekády starých, nejetých aut bývá. Na rozdíl od těch jetých tady ale obvykle stačí vyměnit trochu „spotřebního materiálu”, převážně hadičky a těsnění, a máte v rukou skutečně nové auto. Navíc člověk, který si ji koupí, bude její první formání majitel, z výše zmíněných důvodů. Vůz je aktuálně na prodejv aukci, ve které zatím přihodilo 6 lidí až na 15 tisíc dolarů (necelých 377 tisíc korun). Ale aukce je teprve v počátcích a cena může vzrůst klidně na desetinásobek. Takováhle Corvette, navíc vzácná výroční edice, se totiž dnes vážně nevidí...








































































Není dokonalá, ale má zadní značku ještě z dealerství. Fotky na konci pocházejí z rodinného archivu majitele
Zdroj: Bring A Trailer
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025