Jeden z největších průšvihů dějin aut je k mání skoro nejetý. Je tak hlučný, že za sedadly má sluchátka

Toto auto je produktem snad až absurdní naivity jeho výrobce, který v době jeho vzniku neprodával skoro nic a přesto zatoužil uspět mezi výrobci supersportů za desítky milionů. Nevyšlo to, samo auto je ale pozoruhodným strojem, učiněným závoďákem na značkách.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Jeden z největších průšvihů dějin aut je k mání skoro nejetý. Je tak hlučný, že za sedadly má sluchátka

25.12.2021 | Petr Miler

Jeden z největších průšvihů dějin aut je k mání skoro nejetý. Je tak hlučný, že za sedadly má sluchátka

/

Foto: RM Sothebys

Toto auto je produktem snad až absurdní naivity jeho výrobce, který v době jeho vzniku neprodával skoro nic a přesto zatoužil uspět mezi výrobci supersportů za desítky milionů. Nevyšlo to, samo auto je ale pozoruhodným strojem, učiněným závoďákem na značkách.

Co bude s Jaguarem za pár let, je dnes ve hvězdách. Britská značka po relativně úspěšném období nejprve přestala nabízet prakticky jakékoli úzkoprofilové verze svých aut a nyní tvrdí, že od roku 2025 nenabídne nic než elektromobily. Přijde nám jako pokus o sebevraždu v přímém přenosu, optikou ne až tak dávné historie té samé automobilky jde ale o ještě velmi uvážené rozhodnutí.

Na začátku 90. let šel totiž Jaguar ke dnu ještě více než dnes, místo snahy prosadit se v segmentech, ve kterých dekády bodoval, se ale rozhodl nabídnout v krátkém sledu dva extrémně výkonné a rychlé modely, které jej měly vrátit na mapu prestižních automobilových značek. Ten zvaný XJ220 zřejmě znáte, i když šlo o propadák. Ještě před ním ale přišel Jaguar s modelem XJR-15, který znát ani nemusíte, i když jsme na něj též rozsáhle vzpomínali.

Pro detaily o mimořádně bizarním pozadí jeho zrodu, krátké existence i rychlého skonu vás odkážeme na výše zmíněný článek, dnes se k němu vracíme z jiného důvodu. Aukční firma RM Sotheby's totiž ve své tiskové zprávě informuje, že jeden z těchto extrémistů na kolech, jedna z 27 silničních verzí vozu, který celkově vznikl v pouhých 53 kusech, se objevil v její nabídce. A to si prostě zaslouží pozornost.

Pokud byste neměli chuť pročítat si celou historii XJR-15, zmíníme to podstatné. Šlo o vůbec první produkční vůz, který stanul na karbon-kevlarovém šasí a karbonové karoserii. Jednalo se ostatně o jakýsi závoďák na značkách, zde skoro bez přehánění, což nejlépe připomínají standardně dodávaná sluchátka umístěná za sedadly. Uvnitř auta byl navzdory veškerým komfortním úpravám takový randál, že by vás ježdění v něm rychle omrzelo. A nebo možná ne, protože svezení s ním muselo stát za to.

Vůz měl pod kapotou atmosféricky plněný, šestilitrový dvanáctiválec o 456 koních výkonu a 570 Nm točivého momentu. Ta navíc na zadní kola přenášel šestistupňový, nesynchronizovaný manuál, dnes nepředstavitelná věc. To byla ultrapuristická volba precizních pilotů, za příplatek mohli zákazníci sáhnout po pětistupňovém manuálu se synchrony, ten ale paradoxně nebyl tak spolehlivý. Pokud vás data o výkonu neodzbrojují, dodejme, že vůz vážil pouhých 1 050 kg, na stovku akceleroval za 3,9 sekundy a nejvyšší rychlost činila 307 km/h. V roce 1990 jej to řadilo mezi naprostou smetánku silničních aut.

S ohledem na dosud zmíněné nepřekvapí, že narazit na tohle auto v prodeji není vůbec obvyklé, RM Sotheby's ale nabízí opravdu mimořádný kousek z oněch ryze silničních vozů, který navíc ujel pouhých 1 362 mil, tedy necelých 2 200 km. Je to kus historie, kterého si dlouho nikdo nevážil a prodával se za zlomek ceny nového auta (28 000 000 Kčs - v době, kdy se v Československu bralo 3 300 Kčs v průměru). Dnes už se aspoň nominálně prodává za víc - majitel požaduje složit 1,45 milionu liber, asi 42,9 milionu Kč. Berte, nebo nechte být, chce se dodat. Takový Jaguar už zaručeně nevznikne ani omylem.


Jeden z největších průšvihů dějin aut je k mání skoro nejetý. Je tak hlučný, že za sedadly má sluchátka - 1 - Jaguar XJR-15 prodej aukce 2021 01Jeden z největších průšvihů dějin aut je k mání skoro nejetý. Je tak hlučný, že za sedadly má sluchátka - 2 - Jaguar XJR-15 prodej aukce 2021 02Jeden z největších průšvihů dějin aut je k mání skoro nejetý. Je tak hlučný, že za sedadly má sluchátka - 3 - Jaguar XJR-15 prodej aukce 2021 03Jeden z největších průšvihů dějin aut je k mání skoro nejetý. Je tak hlučný, že za sedadly má sluchátka - 4 - Jaguar XJR-15 prodej aukce 2021 04Jeden z největších průšvihů dějin aut je k mání skoro nejetý. Je tak hlučný, že za sedadly má sluchátka - 5 - Jaguar XJR-15 prodej aukce 2021 05Jeden z největších průšvihů dějin aut je k mání skoro nejetý. Je tak hlučný, že za sedadly má sluchátka - 6 - Jaguar XJR-15 prodej aukce 2021 06Jeden z největších průšvihů dějin aut je k mání skoro nejetý. Je tak hlučný, že za sedadly má sluchátka - 7 - Jaguar XJR-15 prodej aukce 2021 07Jeden z největších průšvihů dějin aut je k mání skoro nejetý. Je tak hlučný, že za sedadly má sluchátka - 8 - Jaguar XJR-15 prodej aukce 2021 08
Jaguarů XJR-15 vznikla jen hrstka, jeden prakticky nejetý silniční kus je dnes na prodej u akční firmy RM Sotheby's. Foto: RM Sotheby's

Zdroj: RM Sotheby's

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše