Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jedinou Tatru 603 s klimatizací dostal komunistický pohlavár, v jeho garáži má být dodnes
4.6.2021 | Petr Prokopec
Někdejší vrchol československé automobilové produkce chtěla Tatra porovnat i se západními vozy. Aby se tak ovšem mohlo stát, musela potěšit komunistického vůdce Kuby.
Tatra 603 patří mezi největší československé a české automobilové legendy. Jen málokdo ale nejspíše ví, že její cesta začala v ilegalitě. Po druhé světové válce a zejména po únoru 1948 došlo v tehdejší Československé republice na centralizaci hospodářství, načež osobní auta již mohla vyrábět pouze Škoda, toho času vedená pod názvem AZNP. Tatra, která byla technologicky o poznání výše, ovšem nejspíše byla velkou hrozbou pro komunisty ze Sovětského svazu. A proto strana rozhodla, že v Kopřivnici se budou vyrábět jen nákladní vozy.
S tím se ovšem nehodlala smířit hrstka inženýrů a nadšenců, jenž v roce 1952 začala v Praze potajmu vyvíjet zcela novou limuzínu. Do jejich snah pak zasáhl osud, neboť papaláši již nebyli příliš spokojeni s Tatrou 87. Místo toho požadovali pohodlnější, rychlejší a reprezentativnější model, jehož vývojem nakonec byla pověřena právě kopřivnická automobilka. Ta přitom již byla na půli cesty, a proto mohla v roce 1956 u příležitosti dvaasedmdesátých narozenin obdarovat prvním produkčním kusem prezidenta Antonína Zápotockého.
Zajímavé přitom je, že dva roky před premiérou Tatra 603 zásadně změnila tvary. Vůz byl rozšířen, aby se dovnitř vešly i poněkud rozvalitější tělesné schránky komunistických pohlavárů. Stejně tak automobilka počítala s instalací tří čelních světel, z nichž to prostřední by se otáčelo souběžně s koly a osvětlovalo by tak zatáčky. Tatra si dané řešení dokonce nechala patentovat, ovšem jelikož omezovalo zavazadelník a bylo obtížně slučitelně s novými normami pro homologaci aut, nakonec od něj upustila. Místo toho s ním přišel Citroën, značka však kvůli drahým právníkům žalobu nepodala.
I přesto byl ohlas enormní, za čímž mimo jiné stál vzduchem chlazený 2,5litrový osmiválec. Ten původně produkoval 95 koní, postupně však byl vyladěn až na 105 koní. Značka přitom předpokládala, že s takovým výkonem pod zadní kapotou (a dokonce až za zadní nápravou) by Tatra 603 mohla dosáhnout nejvyšší rychlosti 160 km/h. Ovšem díky vysoce aerodynamické karoserii s koeficientem odporu vzduchu Cd 0,35 nakonec vůz zvládal až 170kilometrové tempo.
Nejvyšší rychlost se navíc u některých verzí navyšovala, a to až na 200 km/h. Po roce 1968 tak raději Tatra začala vozy standardně osazovat kotoučovými brzdami. V té době již čelní partie zdobila čtveřice světlometů, zatímco dovnitř se nastěhovala odlišná palubní deska. Mimo to pak byl rozšířen i rozchod zadních kol, a aby toho nebylo málo, došlo k překlasifikování na pětimístné provedení, neboť s rokem 1968 se měnila silniční pravidla a pásy vpředu se staly povinnými.
Do roku 1975 kopřivnická automobilka vyrobila přes 20 tisíc exemplářů, z nichž jeden se dostal do garáží Fidela Castra, kde podle některých informací trůní dodnes. Důvodem přitom byla snaha inženýrů Tatry porovnat své dílo se západními vozy. V jejich hledáčku skončil Chevrolet Corvair, jenž byl ovšem v té době vnímán jako zosobněné zlo. Proto jej Tatra zkoušela nejprve propašovat skrze Berlínskou zeď, ovšem poté, co byla řada exemplářů zabavena, své snahy vzdala.
Kuba nicméně v té době patřila mezi spřátelené socialistické země, přičemž zároveň sloužila i jako místo posledního odpočinku amerických aut z 50. a 60. let. Jedním z nich byl právě Corvair, který si pořídil sam Castro. A ten nakonec souhlasil s výměnou, přičemž od Tatry získal bílý exemplář, který byl jako jediný vybavený klimatizací. Daný prvek totiž automobilka nikdy nenabízela a pro kubánského vůdce jej dokonce musela nakoupit za dolary.
Po Škodě VOS se tak Tatra 603 stala teprve druhým československým vozem, jenž byl takto luxusně vybaven. Zatímco ovšem Castro přítomnost klimatizace vítal, u někdejší státnické limuzíny, která nikdy nebyla ani nabídnuta civilistům, šlo spíše o předmět kritiky. Klimatizace totiž okupovala takřka celý zavazadelník, v důsledku čehož museli politici často jezdit v doprovodu druhého vozu, který měl na starosti jejich zavazadla. To už je ale trochu jiný příběh.









Tatra 603 se nejprve vyráběla se třemi a poté se čtyřmi čelními světly. Za celou dobu od roku 1956 do roku 1975 však vzniklo jediné provedení, jenž disponovalo klimatizací. Získal jej Fidel Castro odměnou za to, že značce poskytl Chevrolet Corvair pro vývojové účely. Ilustrační foto: Tatra
Inspirace: Drive Tribe
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Dacia stoupá stále výš. Jedno nové auto dnes v Rumunsku vyrobí každých 55 sekund, dosáhla historického milníku
před 3 hodinamiNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva