Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je luxusní koráb po Elvisovi. Minimálně jeden detail na něm překvapí
16.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Král Rock and Rollu krom hudby a žen miloval také automobily a za svůj život jich koupil spoustu. Rád se vozil v pohodlných korábech, toto je jeden z nich.
Titulem Král rock and Rollu nebo jednoduše Král se rád nechal oslovovat americký zpěvák Elvis Presley, který ve své době dokázal pobláznit davy, kde se jen objevil. Hudební průmysl mu v průběhu kariéry několikrát ležel u nohou a během více než dvacetileté éry svými skladbami překonal řadu rekordů. I dekády po své smrti je tak slavný, že si po vyřčení jeho křestního jména snad nikdo nevybaví nikoho jiného.
Tato hudební ikona se ovšem činila i mimo pódia a svou garáž pečlivě zásobovala výjimečnými automobily. Během života koupil mnoho vozidel různých značek a v roce 1970 si mimo jiné pořídil i Mercedes-Benz 280 SEL. Zaplatil za něj 8 764 USD, což odpovídá dnešním asi 55 tisícům dolarům (1 130 000 Kč). Auto opustilo továrnu tmavě červené, ale Král Rock si později nechal vůz přebarvit na modrou metalízu Alpha Crystal Blue Metallic, protože se mu zalíbila víc.
Dovnitř zpěvák objednal plnou výbavu, nechyběla klimatizace, elektrická okna, posilovač řízení a rádio Becker Europa. Tmavý interiér s černými koženými sedačkami rozptylovalo dřevěné obložení palubní desky a oken.
Okolo svého bydliště v Gracelandu se celebrita proháněla s řadovým šestiválcem 2,8 litru o výkonu 119 kW (162 koní) a čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Varianta SEL znamenala delší rozvor, takové provedení je relativně vzácné. Podle údajů automobilky bylo vyrobeno 8 350 jednotek 280 SEL, proti 91 051 kusů SE.
Po smrti hudebníka se luxusní sedan přesunul do muzea v Tennessee. Nyní je možné Mercedes přebarvený podle vkusu Elvise zakoupit za 139 900 dolarů (2 880 000 Kč). Na počítadle ujeté vzdálenosti svítí 129 500 km a jeho historii dokládají přiložené dokumenty s podpisy zpěváka. V dokladech mimo jiné vidíme, že zpěvák auto nekoupil „za hotové”, půjčil si na něj u banky, a tak na voze vázlo zástavní právo.
Přemýšlíme, jak si tuto věc vysvětlit, na první pohled skoro nedává smysl. Presley byl v roce 1970 jednou z nejlépe vydělávajících celebrit světa, do své smrti v roce 1977 si měl podle Forbesu přijít na příjmech na 4,5 miliardy tehdejších dolarů. Necelých 9 tisíc dolarů za Mercedes by pro něj měly být drobné, ale možná nebyly. Říká se, že Elvis se o své finance vůbec nestaral a většinu jeho výdělků shrábl jeho manažer, se zbytkem měl bídně zacházet jeho otec. Utrácel s lehkostí, ne ale vždy zavrženíhodným způsobem - byl jedním z mála hudebníků podobného formátu, kteří i charitativní koncerty odehráli vždy na své náklady a 100 procent výtěžku z prodeje lístků darovali potřebným.
Je tak zkrátka možné, že zpěvák na tom přes své horentní příjmy nikdy nebyl tak, aby „nemusel řešit” cenu takového auta, jako byl ekvivalent dnešního Mercedesu třídy S. Zvláště když to zdaleka nebyl jeho jediný výdaj. Podle dostupných údajů měl Presley v roce 1977 zemřít s majetkem v hodnotě „jen” 14 milionů dolarů, jeho obtížně vyčíslitelné bohatství v podobě jeho hudebních nahrávek a historického odkazu má ale pochopitelně mnohem větší cenu. Forbes jej ve svých pravidelných přehledech dodnes označuje stále jako jednoho z nejlépe vydělávajících zpěváků na světě s ročními příjmy přesahujícími 1 miliardu korun - díky všemu od autorských honorářů až po příjmy ze vstupného do jeho muzea. Kdo by ve stínu těchto informací řekl, že si v roce 1970 koupil auto na úvěr...

Prodávaný Mercedes před bydlištěm Presleyho v Tennessee
Hvězdný muzikant měl rád velká pohodlná auta. Vystřídal mnoho značek, mimo jiní Mercedes-Benz 280 SEL v prodloužené verzi. Sběratelský sen je nyní na prodej i s dokumenty odhalujícími překvapivý způsob nabytí
Zdroj: Daniel Schmitt
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
před 10 hodinamiSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025
Nejnovější články
Škoda masivně, až o 110 tisíc zdražila Octavii, měsíc lásky si představuje zvláštně. Pod psychologickou hranicí už nekoupíte nic
před 6 hodinamiZákazník poznává, co to je koupit si elektromobil od začínající automobilky, z její „skvělé péče” má dnes noční můry
před 7 hodinamiKrásné BMW 3 ze zlatých časů značky nemusí stát tolik, tohle světově unikátní kupé postavili na přání prvního a jediného majitele
před 9 hodinamiFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
před 10 hodinamiNový Mercedes CLA nejde nabíjet u většiny veřejných dobíjecích stanic, to už se Němci dočista zbláznili?
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva