Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je nejvzácnější Ferrari F50. Paradoxně ho skoro jistě dobře znáte
4.8.2018 | Mirek Mazal
Je to auto léta pečlivě opečovávané v soukromých sbírkách, přesto jej skoro jistě dobře znáte. Může za to jeho až neuvěřitelně bohatá historie.
Když je něco vzácné, obvykle je to širšímu okruhu lidí zcela nedostupné. To nepochybně platí o jakémkoli z pouhých 349 vyrobených Ferrari F50 a když vám řekneme, že se teď budete moci podívat na ten úplně nejvzácnější kus, dozajista jej budete chtít konečně spatřit. Paradoxem ale je, že jej nejspíše už dobře znáte.
Jde totiž o úplně první plnohodnotnou F50, která roku 1995 debutovala v ženevském muzeu a následně pár ulic vedle na autosalonu. Přímo tento kus byl vystaven lidem k vidění, jakým směrem se automobilka po obdivuhodném Ferrari F40 chystá ubírat. Tím ale výjimečnost tohoto rudého pokladu zdaleka nekončí.
Ještě předtím, než automobil vyrazil oslňovat do Ženevy, stal se objektem fotoaparátů pro výrobu firemních plakátů a reklamních fotografií. Navíc se podle tohoto exempláře vyráběly všechny zmenšené modely F50 firem Burago, Maisto, Tamiya, Revell a další. Tento unikát se stal také předlohou pro kreslení uměleckých náhledů konstrukčního řešení celého sporťáku. Obrázky přesně tohoto auta byly zároveň použity v literatuře Ferrari, v mnoha knihách a téměř stovce časopisů, dokonce si červená prvotina našla cestu na poštovní známky. Je zkrátka velmi pravděpodobné, že pokud jste někdy viděli nějaký historický snímek F50, byl na něm právě tento vůz se symbolickým pětimístným sériovým číslem 99999.
Ještě sám Enzo Ferrari v 80. letech slíbil toto auto svému kamarádovi z Belgie Jacquesovi Swatersovi (automobilové legendě známé loajalitou k Ferrari), ale vývoj začal až po Enzově smrti. Nejdříve musel prototyp podstoupit kompletní testovací proces, proto od začátku roku 1994 auto jezdilo na závodní dráze okruhu Fiorano s registrační značkou Prova MO2112. Poté následovaly stovky kilometrů po silnicích kolem Maranella, a to ve schopných rukou zkušených pilotů jako Dario Benuzzi, Niki Lauda, Gerhard Berger a Jean Alesi.
Po dokončených továrních testech Swatersova společnost skutečně získala slíbené vozidlo, bohužel u toho nemohl být již léta zesnulý Il Commendatore. Dne 30. ledna 1998 - téměř tři roky po premiéře ve Švýcarsku - si tak mohl Swaters připojit jedinečné F50 ke své sbírce jako uznání jeho čtyřicetileté věrnosti Ferrari v roli závodníka, dealera, distributora a ambasadora. Dodávka se zpozdila, protože automobil sloužil jako propagační předmět na významných akcích v doprovodu slavných jmen, poté byl renovován a předán Swatersovi. Po Belgičanovi vystřídal vůz několik majitelů, občas se blýskl na srazu smetánky automobilového sběratelství a nyní je sběratelská hvězda garáží opět na prodej.
Vůz opředený mnoha historkami je k dispozici s certifikátem Ferrari Classiche/Red Book. Prodává se v červené barvě Rosso Corsa s iteriérem Stoffa Corsa (černá kůže s červenými plátěnými vložkami). Předchozí vlastníci s 4,7litrovým V12 a manuální převodovkou najeli jen 2 250 kilometrů. Dodává se také s originálním příslušenstvím, které obsahuje zabalená tovární zavazadla, sériově očíslované klíčenky, knihy a jiné dokumenty. Začátkem tohoto roku byl proveden preventivní servis ve formě výměny kapalin, baterie, pneumatik a nového tlumiče výfuku z nerezové oceli (původní tovární výfuk je stále k dispozici).
Auto, které přímo zaplavilo chlapecké pokojíčky a mužské sny z plakátů či knížek, doputovalo až do New Yorku, kde je k dispozici u prodejce Autosport Designs Huntington Station. Je to drahokam mezi drahokamy a současně nejvzácnější i světově nejproslulejší F50. Takových aut mnoho není...







































































Červené Ferrari sloužilo jako testovací prototyp v rukou zkušených pilotů, také jako výstavní model a předloha všem materiálům okolo F50. Jistě ho zná plno lidí z plakátů a jiných obrázků a tohle je přesně ten kus, který na nich byl vyobrazen. Nyní je na prodej
Zdroj: Auto Sport Designs
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nissan je v „zoufalé situaci” a musí propustit skoro 20 tisíc lidí. Bývalý šéf mluví o kolapsu a úplném rozkladu spojení s Renaultem
před 2 hodinamiNezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva