Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je svého času nejmenší BMW s obřím motorem 4,7 V8, jezdí jako Ferrari
10.3.2020 | Petr Miler
Dnes už se vyrábí i výkonnější kompakty, v roce 1999 to ale byl extrém mezi extrémy. Plných 350 koní z osmiválce převrtaného na 4,7 litru mířilo na speciální zadní nápravu BMW řady 3 Compact.
Výkonové války zejména německých automobilek poslaly možnosti aut nižší střední třídy v posledních letech do revíru supersportů. Na vrcholu dnes stojí Mercedes-AMG A45 S pracující s více jak 420 koňmi, který jen o pár procent překonal někdejšího premianta od Audi s označením RS3 a rovnými 400 kobylami pod kapotou. Kdo někdy s takovým autem jel, nejlépe ví, jak bláznivé stroje to jsou - vypadají jako navoněná Fabie, jedou ale jako pár let staré Ferrari.
Koncem 90. let se nic takového neprodávalo a za velmi ambiciózní kompakt platilo už sériové BMW 323ti s šestiválcem o výkonu 170 koní. Právě takový vůz si někdo koupil v roce 1997, spokojen s ním ale nebyl. A tak o dva roky později navštívil firmu Hartge a využil nabídky jedné z jejích tehdejší bláznivých přestaveb - osazení auta opět motorem od BMW, ale osmiválcem M62B44.
Ten měl standardně objem 4,4 litru, výkon 286 koní a točivý moment 420 Nm. Už takto by v řadě 3 Compact nadělal hodně parády, ale proč chtít hodně, když lze mít ještě víc? U Hartge tedy jednotku převrtali na 4,7 litru a s dalšími úpravami vyšponovali její výkon na 350 koní a točivý moment na 500 Nm. Dnes možná zívačka, ale jsme v roce 1999, kdy Ferrari vyrábělo model 355 s 380 koňmi. Rovných 350 kobyl v nejmenším BMW své doby byla šílenost.
Přidejte si navrch manuální převodovku a speciálně vytvořenou zadní nápravu, lepší brzdy a dál skoro nic jiného. Zákazník Hartge netoužil po ničem křiklavém, a tak vznikl vlk v rouše beránčím - auto vypadalo skoro sériově, akcelerace na stovku pod 5 sekund a maximální rychlost přes 270 km/h ale byly znovu parametry blížící se dobovým Ferrari. Zato cena byla ryze vlčí - jen přestavba stála ekvivalent současných 1,9 milionu Kč, její základ přišel majitele na další třetinu této sumy.
Pozoruhodné je, že vůz si od té doby ponechal jediný majitel, který s ním najel něco přes 37 tisíc km a teprve loni jej prodal. Brzy bude k mání znovu, a to v aukci RM Sotheby's na veletrhu Techno Classica v Essenu, který se původně měl konat od 25. do 29. března, kvůli řádění nového koronaviru byl ale odložen. Kolik bude tato legrace stát, aukční firma nezkouší ani odhadovat, vůz se ale bude prodávat bez rezervní ceny. V případě omezeného zájmu tak může vyjít docela levně, a to přesto, že podle dat Hartge jezdí taková auta po světě jen dvě - nikdo další si podobnou bláznivinu postavit nenechal.




























Svého času extrémní BMW 3 Compact s výkonem a dynamikou Ferrari je po více jak 20 letech v rukou jediného majitele opět na prodej, v aukci si najde nového vlastníka bez rezervní ceny
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
před 4 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nejnovější články
Elektrický VW Polo odhalil své parametry a je to taková marnost, že ho od zkázy zachrání jen zázrak, dotace nebo obojí
před 2 hodinami
Stellantis dál přichází k rozumu. Maserati někde vykoplo z nabídky hybridní čtyřválec na úkor motoru V6, hybrid nikdo nechtěl
před 3 hodinami
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
před 4 hodinami
Muž si k 21. narozeninám koupil auto a „zapomněl” s ním jezdit, teď se prodalo za 56násobek jeho původní ceny
před 5 hodinami
Porsche dokonalo obrat, své chystané elektrické sporťáky předělává na elektrický pohon ve všech verzích
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
