Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je svého času nejmenší BMW s obřím motorem 4,7 V8, jezdí jako Ferrari
10.3.2020 | Petr Miler
Dnes už se vyrábí i výkonnější kompakty, v roce 1999 to ale byl extrém mezi extrémy. Plných 350 koní z osmiválce převrtaného na 4,7 litru mířilo na speciální zadní nápravu BMW řady 3 Compact.
Výkonové války zejména německých automobilek poslaly možnosti aut nižší střední třídy v posledních letech do revíru supersportů. Na vrcholu dnes stojí Mercedes-AMG A45 S pracující s více jak 420 koňmi, který jen o pár procent překonal někdejšího premianta od Audi s označením RS3 a rovnými 400 kobylami pod kapotou. Kdo někdy s takovým autem jel, nejlépe ví, jak bláznivé stroje to jsou - vypadají jako navoněná Fabie, jedou ale jako pár let staré Ferrari.
Koncem 90. let se nic takového neprodávalo a za velmi ambiciózní kompakt platilo už sériové BMW 323ti s šestiválcem o výkonu 170 koní. Právě takový vůz si někdo koupil v roce 1997, spokojen s ním ale nebyl. A tak o dva roky později navštívil firmu Hartge a využil nabídky jedné z jejích tehdejší bláznivých přestaveb - osazení auta opět motorem od BMW, ale osmiválcem M62B44.
Ten měl standardně objem 4,4 litru, výkon 286 koní a točivý moment 420 Nm. Už takto by v řadě 3 Compact nadělal hodně parády, ale proč chtít hodně, když lze mít ještě víc? U Hartge tedy jednotku převrtali na 4,7 litru a s dalšími úpravami vyšponovali její výkon na 350 koní a točivý moment na 500 Nm. Dnes možná zívačka, ale jsme v roce 1999, kdy Ferrari vyrábělo model 355 s 380 koňmi. Rovných 350 kobyl v nejmenším BMW své doby byla šílenost.
Přidejte si navrch manuální převodovku a speciálně vytvořenou zadní nápravu, lepší brzdy a dál skoro nic jiného. Zákazník Hartge netoužil po ničem křiklavém, a tak vznikl vlk v rouše beránčím - auto vypadalo skoro sériově, akcelerace na stovku pod 5 sekund a maximální rychlost přes 270 km/h ale byly znovu parametry blížící se dobovým Ferrari. Zato cena byla ryze vlčí - jen přestavba stála ekvivalent současných 1,9 milionu Kč, její základ přišel majitele na další třetinu této sumy.
Pozoruhodné je, že vůz si od té doby ponechal jediný majitel, který s ním najel něco přes 37 tisíc km a teprve loni jej prodal. Brzy bude k mání znovu, a to v aukci RM Sotheby's na veletrhu Techno Classica v Essenu, který se původně měl konat od 25. do 29. března, kvůli řádění nového koronaviru byl ale odložen. Kolik bude tato legrace stát, aukční firma nezkouší ani odhadovat, vůz se ale bude prodávat bez rezervní ceny. V případě omezeného zájmu tak může vyjít docela levně, a to přesto, že podle dat Hartge jezdí taková auta po světě jen dvě - nikdo další si podobnou bláznivinu postavit nenechal.




























Svého času extrémní BMW 3 Compact s výkonem a dynamikou Ferrari je po více jak 20 letech v rukou jediného majitele opět na prodej, v aukci si najde nového vlastníka bez rezervní ceny
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- IRRC pokračoval ve finské Imatře včera 10:00
- Senna Agius: další hvězda MotoGP z Austrálie? 5.7.2025
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat 4.7.2025
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 4.7.2025
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
Nejnovější články
V této zemi nesmíte autem překročit hranici jinak než se skoro plnou nádrží, jinak riskujete pokutu až 8 000 Kč a povinné dotankování
před 2 hodinami„Deelektrifikovaný” Fiat 500 zná svou cenu, použitelnější auto prodávají Italové dramaticky levněji
před 3 hodinamiPopulární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
včeraOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
včeraHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
včera
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 07.08. 08:30 - Vrooom
- Rychlodotazy 07.07. 22:55 - rhinos
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan