Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K výbuchu jaderné elektrárny v Černobylu se připletl i červený Mercedes. Co se s ním stalo, nikdo neví
5.1.2024 | Petr Prokopec
Rudý symbol západní techniky je asi to poslední, co byste v roce 1986 čekali v Sovětském svazu v prostoru jaderné elektrárny. Tohle auto tam ale prokazatelně bylo a mělo své poslání, jeho další osud je ale záhadou.
V roce 2019 měla premiéru pětidílná minisérie Černobyl, která velmi komplexně mapovala jednu z nejhorších katastrof v historii. Řada lidí se tak vůbec poprvé mohla seznámit s tím, co se před osmadvaceti lety poblíž ukrajinského města Pripjať odehrálo. Jedna záhada nicméně přetrvává do dnešních dní, a tou je osud červeně lakovaného nákladního Mercedesu série LK. Tento vůz byl na místě přímo při výbuchu a byl mnohokrát viděn na záběrech pořízených po něm, navíc poměrně překvapivě na různých místech. Nakonec ale z kamsi zmizel.
Právě na osud vozu je zaměřeno nové video od nadšence, který si na Youtube říká That Chernobyl Guy. Jak sám uvádí, stěžejním důvodem, proč se západní vůz objevil na druhé straně Železné opony, byly nově navržené turbíny nukleárních reaktorů. Na těch se totiž Sovětský svaz snažil ušetřit, což ovšem vedlo k jejich nestabilitě a poruchovosti. Objevila se tak potřeba mobilní laboratoře, se kterou by tým techniků mohl cestovat od jednoho reaktoru k druhému a provádět potřebnou opravu.
Tím se dostáváme k plánovanému odstavení reaktoru bloku č. 4, na který mělo dojít 25. dubna 1986. Souběžně s tím mělo dojít také na test funkce regulátoru magnetického pole rotoru. Zkouška přitom měla ověřit, zda v případě výpadku zdrojů elektřiny bude turbogenerátor schopen při svém setrvačném doběhu schopen ještě po zhruba 40 sekund napájen chlazení. Záložním dieselovým generátorům totiž trvalo dvojnásobek času, než po svém spuštění dosáhly dostatečného výkonu.
Hlavní technik Nikolaj Fomin se při té příležitosti rozhodl zaslat sovětskému vedení dopis, ve kterém uvádí, že turbíny 7 a 8 trpí značnými vibracemi a je třeba je opravit. Odstavení čtvrtého bloku se pro něco takového zdálo být ideální příležitostí, proto byla na místo vyslaná ona mobilní posádka složená nejen z Mercedesu, ale také čtyř techniků. Ti jednoduše nemohli vůz zaparkovat mimo budovu, proto s ním zajeli do jeho útrob.
Během odstavování reaktoru následně došlo k mnoha chybám, které vystihl zmiňovaný seriál. Reaktor se díky tomu stal nestabilním, na kontrolním panelu to však nikdo nezaznamenal. Spuštěn byl proto i onen test, což vedlo k navýšení tlaku páry v reaktoru. Jeho výkon posléze vzrostl na 30 GW, tedy desetinásobek běžného stavu. Následovala první exploze, jenž potrhala chladicí potrubí, poté druhá o síle 10 tun TNT.
Posádka Mercedesu se v tu chvíli nacházela pod střechou pokrytou hořlavým asfaltem, který se vznítil. Protože byla nicméně mobilní laboratoř velmi vzácná a drahá, snažila se vůz pomalu chránit vlastními těly. To se dvěma technikům stalo osudným, oba zemřeli během několika málo měsíců po havárii. Jejich smrt se Sovětský svaz rozhodl do jisté míry utajit, mezi oficiálními obětmi katastrofy totiž vedení nejsou.
S tím pak nejspíše souvisí i osud vozu. Protože stál v přístupovém tunelu, musel být vyvezen ven. Poté se s ním ještě několikrát manipulovalo, než definitivně zmizel. Podle některých jej ukradla KGB, a to kvůli oné drahé technice a cenným datům. Mluví se ale i o tom, že zůstává nadále na místě havárie, jen jej již pohltila příroda. Kde je pravda, v tuto chvíli nikdo jednoznačně neví, rozuzlení této kapitoly celého černobylského příběhu zůstává záhadou.



Podobný Mercedes-Benz série LK byl přímo v černobylské elektrárně v době jejího výbuchu v roce 1986. Co se s ním stalo, nikdo neví. Ilustrační foto: Mercedes-Benz
Zdroj: That Chernobyl Guy@YouTube
Bleskovky
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
včera
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
6.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Tesla začala svůj nový levný model prodávat v Česku, v základu má i jinde ořezaný prvek výbavy
13.10.2025
Románek Austrálie s elektromobily končí totálním fiaskem. Roky neprodaná auta jsou nabízena se slevami až 480 tisíc, některé značky to balí
13.10.2025
Toto jsou největší držáky mezi současnými auty, i po 400 tisících km dál slouží svým majitelům
13.10.2025
Škoda zkouší zákazníky „obrátit na elektrickou víru” podobně jako politici, to je už vrchol zoufalství
14.10.2025
Ferrari ukazuje svou marnost. Pochopilo, že nemá jak vyhrát, a tak předem bere prohru, s jeho historií je to nebezpečná kapitulace
14.10.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 11.10. 21:21 - M.Z.
- Cena servisu 11.10. 21:01 - Brus
- Veřejné, neveřejné i sdílené rampy a garáže 11.10. 14:32 - Gasky09
- Lampárna (stěžovatelna) 11.10. 13:32 - delphin
- Onboard videa 11.09. 14:10 - brnenska.odchytova
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
- vyber motorky 11.08. 07:44 - řidičBOB
