Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K výbuchu jaderné elektrárny v Černobylu se připletl i červený Mercedes. Co se s ním stalo, nikdo neví
5.1.2024 | Petr Prokopec
Rudý symbol západní techniky je asi to poslední, co byste v roce 1986 čekali v Sovětském svazu v prostoru jaderné elektrárny. Tohle auto tam ale prokazatelně bylo a mělo své poslání, jeho další osud je ale záhadou.
V roce 2019 měla premiéru pětidílná minisérie Černobyl, která velmi komplexně mapovala jednu z nejhorších katastrof v historii. Řada lidí se tak vůbec poprvé mohla seznámit s tím, co se před osmadvaceti lety poblíž ukrajinského města Pripjať odehrálo. Jedna záhada nicméně přetrvává do dnešních dní, a tou je osud červeně lakovaného nákladního Mercedesu série LK. Tento vůz byl na místě přímo při výbuchu a byl mnohokrát viděn na záběrech pořízených po něm, navíc poměrně překvapivě na různých místech. Nakonec ale z kamsi zmizel.
Právě na osud vozu je zaměřeno nové video od nadšence, který si na Youtube říká That Chernobyl Guy. Jak sám uvádí, stěžejním důvodem, proč se západní vůz objevil na druhé straně Železné opony, byly nově navržené turbíny nukleárních reaktorů. Na těch se totiž Sovětský svaz snažil ušetřit, což ovšem vedlo k jejich nestabilitě a poruchovosti. Objevila se tak potřeba mobilní laboratoře, se kterou by tým techniků mohl cestovat od jednoho reaktoru k druhému a provádět potřebnou opravu.
Tím se dostáváme k plánovanému odstavení reaktoru bloku č. 4, na který mělo dojít 25. dubna 1986. Souběžně s tím mělo dojít také na test funkce regulátoru magnetického pole rotoru. Zkouška přitom měla ověřit, zda v případě výpadku zdrojů elektřiny bude turbogenerátor schopen při svém setrvačném doběhu schopen ještě po zhruba 40 sekund napájen chlazení. Záložním dieselovým generátorům totiž trvalo dvojnásobek času, než po svém spuštění dosáhly dostatečného výkonu.
Hlavní technik Nikolaj Fomin se při té příležitosti rozhodl zaslat sovětskému vedení dopis, ve kterém uvádí, že turbíny 7 a 8 trpí značnými vibracemi a je třeba je opravit. Odstavení čtvrtého bloku se pro něco takového zdálo být ideální příležitostí, proto byla na místo vyslaná ona mobilní posádka složená nejen z Mercedesu, ale také čtyř techniků. Ti jednoduše nemohli vůz zaparkovat mimo budovu, proto s ním zajeli do jeho útrob.
Během odstavování reaktoru následně došlo k mnoha chybám, které vystihl zmiňovaný seriál. Reaktor se díky tomu stal nestabilním, na kontrolním panelu to však nikdo nezaznamenal. Spuštěn byl proto i onen test, což vedlo k navýšení tlaku páry v reaktoru. Jeho výkon posléze vzrostl na 30 GW, tedy desetinásobek běžného stavu. Následovala první exploze, jenž potrhala chladicí potrubí, poté druhá o síle 10 tun TNT.
Posádka Mercedesu se v tu chvíli nacházela pod střechou pokrytou hořlavým asfaltem, který se vznítil. Protože byla nicméně mobilní laboratoř velmi vzácná a drahá, snažila se vůz pomalu chránit vlastními těly. To se dvěma technikům stalo osudným, oba zemřeli během několika málo měsíců po havárii. Jejich smrt se Sovětský svaz rozhodl do jisté míry utajit, mezi oficiálními obětmi katastrofy totiž vedení nejsou.
S tím pak nejspíše souvisí i osud vozu. Protože stál v přístupovém tunelu, musel být vyvezen ven. Poté se s ním ještě několikrát manipulovalo, než definitivně zmizel. Podle některých jej ukradla KGB, a to kvůli oné drahé technice a cenným datům. Mluví se ale i o tom, že zůstává nadále na místě havárie, jen jej již pohltila příroda. Kde je pravda, v tuto chvíli nikdo jednoznačně neví, rozuzlení této kapitoly celého černobylského příběhu zůstává záhadou.



Podobný Mercedes-Benz série LK byl přímo v černobylské elektrárně v době jejího výbuchu v roce 1986. Co se s ním stalo, nikdo neví. Ilustrační foto: Mercedes-Benz
Zdroj: That Chernobyl Guy@YouTube
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejnovější články
Nové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
před hodinouVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
před 3 hodinamiŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před 4 hodinamiNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 6 hodinamiVW poznává „kouzlo” prodeje elektromobilů. Čím víc jich prodá, tím víc prodělá, sám to přiznává
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1