Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Kdo a proč zabil nejkrásnější sportovní sedan historie? Byl krůček od výroby
12.9.2021 | Petr Miler
Jeho přijetí bylo téměř bez výjimky nadšené a opakovaně se i v oficiální rovině mluvilo o jeho sériové výrobě. K něčemu takovému ale dodnes nedošlo, proč?
Některým autům jako by nebylo souzeno žít, i když zdánlivě neexistuje nikdo a nic, kdo by proti jejich existenci cokoli namítal. Mezi takové patří Lamborghini Estoque, dechberoucí supersportovní sedan z roku 2008, který se tehdy jako koncept představil na pařížském autosalonu a okamžitě si získal pozornost celého světa.
I když jde o vůz, který se z podstaty míjí s možnostmi naprosté většiny lidí, jež obvykle nemají větší povědomí o tom, co kdy Lamborghini nabízelo za auta, Estoque se vryl do paměti i spoustě takových a je dodnes široce považován za nejkrásnější sportovní sedan historie. Podobné vozy mají obvykle umetenu cestičku do sériové výroby už proto, Estoque ale její kouzlo nikdy nepoznal. A obáváme se, že ani nikdy nepozná.
Auto to přitom bylo zajímavé nejen vizuálně, ale i technicky. Italové, už tehdy součást Audi, vzali hliníkový základ dobové A8 a nacpali do něj pětilitrový motor V10 z modelu Gallardo. Jeho 563 koní mířilo na všechna kola přes 7stupňový dvouspojkový automat. Vůz měl až se čtveřicí lidi na palubě dosáhnout maximální rychlosti 305 km/h s adekvátní akcelerací a zvukovým doprovodem.
Možná si říkáte, že tehdejší koncern VW nepotřeboval další přeznačkované Audi, ale to je omyl, Estoque byl z jiného těsta. S 5 metry délky, 2 metry šířky a výškou pouhý 1 metr a 35 centimetrů šlo o docela jinak pojatý vůz, který sliboval skutečně neobvyklé vnitřní uspořádání. Vzadu se měl přitom usadit až dvoumetrový pasažér v naprostém pohodlí, kterého měl hýčkat zcela specifický interiér nepoužívající nic z jiných Lamborghini a půjčující si jen to nejnutnější z dalších modelů VW. A především: Takové auto potřebovalo samo Lambo, jehož odbyt se tou dobou v časech počínající finanční krize začal povážlivě hroutit.
Cesta do sériové výroby se zdála být umetena, tehdejší vedení koncernu VW ale ani přes mimořádně vřelé přijetí Estoqu nebylo myšlenkou na další supersedan odzbrojeno. Na podobné pozici trůnilo Porsche Panamera a byť nechceme rozjíždět nějaké konspirační teorie, pár lidí s vazbami na rodiny Porsche a Piëchů nemuselo být nadšeno z představy, že se jejich zdaleka ne tak vizuálně povedené dítko bude muset potýkat s vnitřní konkurencí. Ale i kdyby to tak nebylo, Lambo na takový projekt potřebovalo peníze navíc, které vedení koncernu prostě nepustilo.
Přesto to pro Estoque nebyl úplný konec. O dva roky později byla myšlenka na jeho sériovou výrobu znovu na stole, vlastně více než to. Prodeje Lamba dále klesly, praktický vůz značky pro každý den byl vnímán jako spása, a tak si Estoque prošel kompletním procesem přípravy na výrobu tak, aby vyhověl všem regulatorním požadavkům i potřebám sériové produkce. Stačilo „takhle lusknout prsty” a supersedan Lamba mohl být a dostat se do prodeje v roce 2012. Ale nebylo mu zkrátka přáno.
Tehdejší i nynější šéf automobilky Stephan Winkelmann v pozdějším rozhovoru řekl, že Lambo na Estoque dostalo od vedení VW pouze financování na zjištění proveditelnosti samotné výroby a i když v tomto směru se neobjevily žádné potíže, peníze na samotnou výrobu koncern nikdy neuvolnil. A tak Estoque skončil tak, jak mu od začátku poněkud předurčilo jeho jméno - estoc je typ meče, který je v býčích zápasech, se kterými souvisí jména všech Lamb, používán k usmrcení býka.
Jedním takovým byl proklát i Estoque sám a přes naše nenadšení z takového výsledku je otázkou, zda to pro Lambo nakonec nebylo dobře. Sedany byly a jsou na ústupu, i když jsou skvělé. Později nabídnuté SUV Urus by možná bylo úspěšné i tehdy, kdyby bylo z poloviny tak povedené, jak ve skutečnosti je. Nakonec i tohle mohlo vedení VW už na počátku minulé dekády vidět a učinit zkrátka správné obchodní rozhodnutí.









Dodnes působivý supersportovní sedan Lamba se poprvé ukázal už v roce 2008 a po dílčích peripetiích se měl začít vyrábět v roce 2012. Kdo přesně mu nakonec zlomil vaz, zůstává dodnes nejasné. Foto: Lamborghini
Zdroj: Drive Tribe@Youtube
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Autodrom Most bude hostit WorldSBK dalších pět let až do roku 2030 včera 14:00
- Yamaha Tracer 7 a Tracer 7 GT 2026: zážitkové cestování včera 13:22
- Stav šampionátu Superbike před Mostem včera 10:00
- Testy Moto3 a Moto2 v Le Mans 13.5.2025
- Honda CB125F 2026: s novým displejem 13.5.2025
Nejnovější články
Moskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před hodinouFord zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraItalové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva