Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lucra LC470: americká spása staromilců
14.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Skeptická duše cynika chrochtá nad současným vývojem blahem. Stále jsou tu ale důvody pro jiné pocity, jako v případě neznámé americké manufaktury Lucra.
Tato malá firmička produkuje pouze jediný automobil. Ale jaký. Svými tvary navazuje na sportovní roadstery z padesátých let minulého století, jeho technika je ovšem navýsost aktuální. Dobře, o small-blocku Corvetty s rozvodem OHV, který tyto stroje využívají, to asi úplně neplatí, jenže způsob, jakým byla Lucra navržena (bez přehánění) připomíná pedantnost Porsche. Ale nepředbíhejme.
Základy modelu LC470 stojí na trubkovém ocelovém rámu vytvořeném z čtyřpalcových trubek válcovaných za tepla. K tomuto celku jsou pak připojeny přední a zadní rám, přivařená podlaha a spousta diagonálních výztuh potlačujících torzní síly a chránících posádku před bočním nárazem. Přestože tu máme vůz s klasickou koncepcí, ve skutečnosti lze říci, že motor sedí uprostřed. Byl posunutý daleko za přední nápravu, téměř až k nohám řidiče, a protože Vette je sporťák typu transaxle, převodovka i zde sedí nad zadní nápravou. Jde o manuální pětikvalt Tremec TKO 600RR s nakrátko poskládanými stupni (jednička má poměr 2,87:1, pětka 0,82:1). Pokud si myslíte, že „sbouchat” něco podobného ve státě, kde se dostupné díly povalují skoro na ulici, přeci nemůže být problém, vězte, že tohle není garážová fušeřina. Lucra má téměř ideálně rozloženou hmotnost (47:53 ve prospěch zadní nápravy) a převodovka byla z důvodu přesného příčného vyvážení posunuta o 31 mm směrem ke spolujezdci. Že nejde o zbytečnost, dokládá hodnota bočního přetížení - firma uvádí, že v zatáčkách naměřili 1,3 g.


Na nezávislém rámu sedí karoserie kompletně vyrobena z karbonu a z důvodů zvýšení tuhosti, zamezení vyluzování různých pazvuků a dodržení co největší přesnosti slícování dílů se „peče“ jako jeden celek. A váží jen těsně přes 70 kg. Pokud si potrpíte na ochranu před dešťovými kapkami a větrem, můžete použít boční okénka z polykarbonátu a plátěnou střechu, která má jinak své místo v zavazadelníku. Lucra tvrdí, že ji lze nasadit nebo zase stáhnout za 30 vteřin a v interiéru ponechá nad hlavami dost místa pro dvoumetrové cestující. Rozměrům řidiče lze kokpit přizpůsobit podélně stavitelným volantem, nastavitelnou pedálovou skupinou od firmy Tilton a to se ještě můžete dohodnout s Lucrou na úpravě pozice řadicí páky. Kůží čalouněné sedačky jsou z hliníku, doplněné o šestibodové závodní pásy.
Jak jsem se již zmínil, pohonné jednotky pocházejí od koncernu General Motors a Lucra nabízí hodně různých kombinací. Už s jedním se základních osmiválců 5.7 o výkonu 400 koní (LS6) tento roadster zvládne 60 mil za hodinu (96 km/h) na prvním převodovém stupni za 3,4 sekundy a pokračuje až k maximálce 305 km/h. V případě, že dáte přednost silnějšímu motoru LS7 o objemu 427 kubických palců (7,0 l) s výkonem 600 koní, vůz je schopen pokořit čtvrt míle za neuvěřitelných 9,1 s při cílové rychlosti 240 km/h. Málo? Stejný motor vám na přání vyladí na 630 koní anebo dostanete blíže nespecifikovaný agregát se 700 koni. Pro skromnější klientelu jsou pak k mání motory s výkony 375 nebo 550 koní. Regály s technikou GM jsou prostě bezedné. Lucra navíc dostala zakázkový výfukový systém potažený keramikou a katalyzátorem pouze na přání. Umíte si přestavit, jaký to musí mít zvuk? Pokud ne, poslechněte si jej na některým z přiložených videí...
K převodovce je připojený samosvorný diferenciál Dana, uchycený ke karoserii pomocí mohutného hliníkového odlitku ve tvaru trojúhelníku umožňujícího snadnou demontáž. Kvůli optimalizaci hmotnosti bylo jeho tělo rovněž vyrobeno z aluminia a základní převod činí 3,07:1. O zpomalení vozu se starají ventilované kotouče na všech kolech a třmeny australské firmy PBR. Detailní informace o rozměrech nebo konstrukci neznáme, ale snad vám bude stačit, že z rychlosti 96 km/h Lucra LC470 zastaví na neskutečných 29,3 m.
O ovladatelnosti můžeme pouze spekulovat, nebo si přečíst, co o tomto voze píšou americká média. Renomovaný časopis Car and Driver tvrdí, že „reakce podvozku a řízení jsou skvělé a dovolují snadno umístit tento vůz do každé zatáčky“. Ještě dál se pouští Motor Trend: „LC470 se zdá být několikanásobně rychlejší než Ferrari F430 nebo Murciélago LP640.“ A magazín Sports Car International k tomu dodává: „Být majitelem jednoho kousku vám připomene, proč jste v práci vždycky první.“ Faktem je, že na tom něco asi bude. Lucra má hydraulický posilovač s chladičem a hodně rychlý převod řízení - od dorazu k dorazu potřebujete pouze dvě otáčky. Přední zavěšení sestává z dvojitých lichoběžníkových ramen z hliníku, přičemž nabízí plně stavitelný odklon a záklon kol a snad nepřekvapí, že dostanete i stavitelné závodní tlumiče. Zadní ramena nezávislého zavěšení jsou kvůli snížení neodpružené hmotnosti rovněž z hliníku - přesný popis chybí, nicméně podle fotek jde o pětiprvkový multi-link. Celek doplňují 17" nebo 18" kovaná kola.
A kolik že potřebujete ke koupi tohoto ultimativního vozíku? LC470 není úplná láce, ale když si uvědomíte, jaký poměr cena/výkon+dynamika nabízí, přijde vám to úplně směšné. Základ s motorem 5,7 V8 vyjde na 85 tisíc dolarů, tedy v přepočtu asi 1 445 000 Kč. Sedmilitr s lepší výbavou pak na 118 tisíc, a to dělá rovné dva miliony. Což je téměř za hubičku. Pokud pořád přemýšlíte, že to zní příliš dobře, než aby to byla pravda a že někde v tom musí být háček, pak vás zklamu. Lucra totiž i praxi dokázala, že za něco stojí. Majitel firmy Charles Breer se svým strojem zvítězil v roce 2009 a 2010 v šampionátu North America Sports Car Association v kategorii Super Unlimited. A třeba v závodě 3000 mil Carrera Panamericana obsadil 1. místo ve své kategorii a celkově skončil šestý. To nezní špatně, že?
Lucra LC470 na oficiálních snímcích
Lucra LC470 na vybraných, alespoň trochu „akčních” videích z kanálu firmy Lucra Cars na YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025Žádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
6.6.2025Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Králem Aragónu byl a zůstává jím Marc Marquez včera 14:56
- Premiérové vítězství pro Denize Öncü, Salač v Top-5 včera 13:13
- Prvním dnešním vítězem v Alcanizi se stal David Muňoz včera 11:37
- YARTu se hattrick nepodařil včera 10:23
- Senior TT odřeknuta, bez náhrady! 7.6.2025
Nejčtenější články
Majitel krutě poznal úskalí aukčního prodeje bez rezervní ceny, jeho milované auto mu někdo vyfoukl za drobné
12.5.2025Slovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
12.5.2025Devastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
12.5.2025Hammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
12.5.2025Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
12.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva