Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Majitel na 35 let schoval do garáže nové auto za statisíce, dnes se má prodat za víc jak 6 milionů
25.6.2022 | Petr Miler
Protřelí investoři vám patrně řeknou, že auto není nejlepší investice, i pokud se jí na první pohled zdá být. Neboť z její zdánlivé výhodnosti ukusují peníze věci jako pojištění nebo servis. Ale co když auto prostě koupíte, zavřete ho a za víc jak tři dekády ho prodáte?
Cenu čehokoli na fungujícím trhu určuje jediné - vztah mezi nabídkou a poptávkou. Proto chléb nestojí 200 Kč, i když by bez něj bylo těžké žít. Ne snad, že by mnozí nebyli ochotni i takovou sumu zaplatit, pořád by se ale našlo dost firem, které by jej nabídly za zlomek této částky. Oproti tomu Ferrari může ceny šponovat stále výš skoro bez obav. Ač se výrobní strop každým rokem zvyšuje, stále je zde více zájemců než nabízených exemplářů. A byť konkurence nabízí zajímavé alternativy, Ferrari je pořád jen jedno.
Totéž neplatí jen u nových věcí, ale také u těch starších, kde do hry vstupuje jeden podstatný faktor - neustále jich ubývá a žádné nové nemohou vzniknout. Zájemců o skoro cokoli staršího ale zůstává stále dost, a proto ceny oněch starých věcí šplhají stále směrem vzhůru. U aut jsme toho svědky pravidelně a dnes se podíváme na jeden docela extrémní případ.
Aukční společnost Mecum totiž na začátku července nabídne k prodeji už 35 let starý vůz. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby neočekávala, že překoná veškeré dražební rekordy. Přesný odhad ceny nezveřejnila, uvážíme-li ale, že nejdražším dosud prodaným vozem tohoto typu se stal před rokem prodaný exemplář za 275 000 USD, bavíme se o voze za více jak 6,4 milionu. To na aukce veteránů není zase tak extrémní suma, tady ale nejde o žádnou očividnou historickou zvláštnost. Jde o Buick Regal, který byl vyroben ve statisících exemplářů. A i verze Grand National, o které je řeč, vznikly desetitisíce kusů.
Pes je zakopaný v tom, že se jedná o provedení GNX (Grand National Experimental), které vzniklo pouze 547 exemplářů. GNX bylo postaveno v roce 1987 s motorem 3,8 V6 turbo o výkonu 280 koní, což tehdy stačilo na stovku za 4,7 sekundy, i když výkon na zadní kola přenášel jen čtyřstupňový automat. Hlavní klíč k výjimečnosti tohoto stroje je ale ještě jinde - najeto má pouhých 55 mil, přesně 54,8 míle. Ujel tedy pouhých 88 kilometrů. V podstatě nikdy pořádně nejel, nebyl nikdy přihlášen... Je zkrátka přesně v tom stavu, v jakém jej v roce 1987 vyexpedovali z továrny.
Majitel jej uložil v v garáži přesně s tímto cílem, nejde o žádný náhodný nález. Naprostou většinu z oněch 88 kilometrů najel v roce 1987 ještě před dodáním a krátce po něm, pak už jen čekal na svou příležitost. Pod kapotou má zmíněný přeplňovaný šestiválec, který by měl stále disponovat továrním výkonem, neboť motor je zkrátka nový. A s autem lze i vyrazit za řidičským štěstím, ne že ne - má čerstvě nové náplně a veškerý nezbytný servis.
I když šlo už v roce 1987 o zvláštnost, tento vůz byl jako nový prodán za necelých 30 tisíc dolarů. To je dnešním kursem asi 700 tisíc Kč, vážně nešlo o zase tak mimořádné auto. A i když započteme inflaci, jsme na 74 tisících dolarech, tedy asi 1,7 milionu Kč. Oběma sumám je zmíněných 6,4 na hony vzdálených. Majitel tak nepochybně vydělá miliony jen tím, že auto prostě nechal dekády stát v garáži. Asi ho za to nepochválíme, s auty se má jezdit. Ale i tohle je způsob, jak lze s automobilem efektivně naložit...
![Majitel na 35 let schoval do garáže nové auto za statisíce, dnes se má prodat za víc jak 6 milionů - 1 - Buick GNX 1987 nejety aukce 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Majitel na 35 let schoval do garáže nové auto za statisíce, dnes se má prodat za víc jak 6 milionů - 2 - Buick GNX 1987 nejety aukce 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Majitel na 35 let schoval do garáže nové auto za statisíce, dnes se má prodat za víc jak 6 milionů - 3 - Buick GNX 1987 nejety aukce 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Majitel na 35 let schoval do garáže nové auto za statisíce, dnes se má prodat za víc jak 6 milionů - 4 - Buick GNX 1987 nejety aukce 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Majitel na 35 let schoval do garáže nové auto za statisíce, dnes se má prodat za víc jak 6 milionů - 5 - Buick GNX 1987 nejety aukce 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Majitel na 35 let schoval do garáže nové auto za statisíce, dnes se má prodat za víc jak 6 milionů - 6 - Buick GNX 1987 nejety aukce 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Majitel na 35 let schoval do garáže nové auto za statisíce, dnes se má prodat za víc jak 6 milionů - 7 - Buick GNX 1987 nejety aukce 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Majitel na 35 let schoval do garáže nové auto za statisíce, dnes se má prodat za víc jak 6 milionů - 8 - Buick GNX 1987 nejety aukce 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Majitel na 35 let schoval do garáže nové auto za statisíce, dnes se má prodat za víc jak 6 milionů - 9 - Buick GNX 1987 nejety aukce 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Majitel na 35 let schoval do garáže nové auto za statisíce, dnes se má prodat za víc jak 6 milionů - 10 - Buick GNX 1987 nejety aukce 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Majitel na 35 let schoval do garáže nové auto za statisíce, dnes se má prodat za víc jak 6 milionů - 11 - Buick GNX 1987 nejety aukce 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Majitel na 35 let schoval do garáže nové auto za statisíce, dnes se má prodat za víc jak 6 milionů - 12 - Buick GNX 1987 nejety aukce 12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Majitel na 35 let schoval do garáže nové auto za statisíce, dnes se má prodat za víc jak 6 milionů - 13 - Buick GNX 1987 nejety aukce 13](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Buicku Regal Grand National se prodávaly desetitisíce, verze GNX je ale vzácná. A s nájezdem 88 kilometrů velmi ceněná, v aukci má přijít na víc jak 6 milionů korun. Foto: Mecum Auctions, tiskové materiály
Zdroj: Mecum Auctions
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 2 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 3 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 5 hodinamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva