Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje
20.11.2020 | Petr Prokopec
Pokud dokážete najít ty správné mezery v pravidlech, můžete dostat na značky prakticky cokoliv. Tohle je ale vážně extrémní případ, s velmi pozoruhodnou historií.
Jedním z nejznámějších závodních speciálů všech dob je zcela bez pochyby Porsche 917. Šlo totiž o vůbec první model značky z Zuffenhausenu, který celkově vyhrál 24 hodin Le Mans a vskutku výjimečně rychlý stroj. Když v roce 1971, tedy o pouhých dvanáct měsíců později tento úspěch zopakoval, posádka v podobě Helmuta Marka (ano, toho Helmuta Marka) a Gijse van Lennepa (nedávno jsme se věnovali i jemu) ujela 5 335 kilometrů. Tento rekord musel počkat na pokoření až do roku 2010. A aby toho nebylo málo, byl tento vůz zvěčněn ve snímku Le Mans Steva McQueena.
Dá se říci, že úspěch měl tento stroj zarytý už v genech. Jeho zrod měl pod palcem geniální a dnes už bohužel zesnulý Ferdinand Piëch, který u Porsche v 60. a 70. letech zastával pozici šéfa oddělení motorsportu. Automobilka samozřejmě na Le Mans závodila již dříve, ovšem teprve chystaná změna pravidel a požadavek na pouze 25 homologačních speciálů namísto předchozí padesátky vedly k tomu, že zamířila i do vrcholné třídy. I přes nejvyšší rychlost v trénincích však v samotném závodě Porsche 917 na první pokus dojelo na spolehlivost.
Potenciál novinky byl ovšem jasně patrný, což ostatně potvrdil i Enzo Ferrari, který v roce 1969 prodal polovinu své firmy Fiatu, aby měl peníze na výrobu pětadvaceti homologačních Ferrari 512. To se mělo Porsche 917 postavit v sezóně 1970, nicméně Němci přišla s modifikacemi a účastnila se s verzí se zkrácenou zádí (917K alias Kurzheck). Právě ta Le Mans vyhrála, a to přesto, že pod kapotou měla „pouze“ 4,5litrový motor s 520 koňmi pod kapotou.
Automobilka ovšem v té době již měla k dispozici i 4,9litrový motor naladěný na 600 koní a později vyrukovala i s 5,4litrovou jednotkou disponující 630 koňmi. Tento agregát byl později dále laděn zejména v sérii Can-Am, které se díky tomu účastnily nejvýkonnější závoďáky všech dob - plochý dvanáctiválec totiž po přidání páru turbodmychadel posílal na zadní kola až 1 605 koní. Na starosti přitom měl jen 820 kilogramů hmotnosti.
My se nyní vrátíme k oné 4,9litrové variantě, která byla stejně jako ostatní zrozena jen kvůli závodům. Nicméně v roce 1974 hrabě Rossi, který byl společně s Martini jedním z hlavních sponzorů německé automobilky, jeden ojetý speciál koupil. Tomu následně dodal několik nových komponentů, mezi něž patřil třeba tlumiče výfuku, a vzápětí přesvědčil dopravní inspektorát v Alabamě, že vůz je uzpůsoben silničnímu využití. S těmito papíry pak získal i evropské značky.
V jeho šlépějích se později vydal amatérský závodník Claudio Roddaro, který v roce 2016 odkoupil vůz, který nikdy nezávodil. Byl totiž zrozen jako rezervní, v pořadí sedmatřicátý vyrobený. S jeho kompletací se začalo již před patnácti lety, ovšem teprve nyní Roddaro dotáhl věci do úspěšného konce. A vlastně nejen to - díky instalaci nového výfuku, stejně jako třeba brzdových či směrových světel také dosáhl na silniční homologaci.
Hlavní bylo, že měl k dispozici historický precedens, přesto prý jeho boj s byrokracií nebyl nejsnadnější. Podle Porsche, které detaily o tomto výjimečném případu zveřejnilo, měl celý proces zabrat dlouhé dva měsíce, ale byl nakonec úspěšný. Vůz kombinující 600 koní s 600 kilogramy tak může do provozu, a to i v takovém Monaku, odkud pochází přiložené fotografie. Policisté prý nikdy nemohou věřit, že tohle auto není na značkách jen na oko, nakonec ale musí vždy uznat, že na silnice může a ti znalí už vozu jen salutují. Roddarovy projížďky ale bývají krátké, neboť vozu zcela chybí jakékoliv odhlučnění a slovo komfort má zapovězené. Na druhou stranu, občasná oběť za svezení v něčem tak výjimečném po běžných silnicích jistě stojí.























Historický precedens umožnil tomuto Porsche 917, aby mohlo kromě závodních okruhů brázdit i veřejné silnice. Je to skoro absurdní, ale skutečně na ně legálně může a policie autu jen salutuje. Foto: Porsche
Zdroj: Porsche
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
před 10 hodinami
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nejnovější články
Do dražby bez rezervních cen jde sbírka aut a lodí odsouzeného podvodníka, vkus mu nejde upřít
před 8 hodinami
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
před 10 hodinami
Kia chce vyrazit proti autům jako VW Golf R s tímhle. Přejeme hodně zdaru, už vzhledem bude odrazovat
před 11 hodinami
Muž si koupil v roce 1975 nové Porsche 911 Turbo. Jezdí s ním dodnes, kdy může, po 50 letech má najeto už 1,33 milionu km
včera
Německé automobilky chtějí nařídit povinné dobíjení hybridů, smysl pro realitu je pořád dalece míjí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
