Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Mazda kdysi postavila auto, které se vešlo do cestovního kufru. Vidíte ho vážně celé, na fotce nic nechybí
před hodinou | Petr Prokopec
No co, týpek s kufrem, říkáte si? Omyl, je to muž s autem, i když se to na první pohled nezdá. Do onoho kufříku dokázala Mazda vměstnat vše potřebné k zajištění vlastní dopravy po silnici, jeden z bláznivých nápadů 90. let se ale naneštěstí do výroby nedostal.
V 90. letech minulého století uspořádala Mazda interní soutěž Fantasyard, do které mohli zaměstnanci automobilky přihlásit všelijaké projekty. Jedinou podmínkou bylo, aby byly pojízdné. V oddělení vývoje manuálních převodovek se proto zrodil tým sedmi techniků, z nichž jedním byl Yoshimi Kanemoto. Ten při svých častých služebních cestách zjistil, že mu velké množství času zabírá čekání na autobus, kterým by se dostal z letiště do hotelu. Proto jej napadlo, že by si auto mohl přivézt rovnou sebou a do cíle se dopravil sám.
Právě tento nápad vedl ke vzniku Suitcase Caru neboli ke Kufříkovému autu. Tým okolo Kanemota totiž vzal obyčejný cestovní kufr od Samsonitu a rozhodl se jej patřičně vyztužit. Ne však proto, aby přežil občas velmi hrubé zacházení letištních zaměstnanců při nakládce a vykládce zavazadel. Místo toho se dovnitř nastěhoval malý dvoutaktní motor o objemu 33,2 kubických centimetrů, který produkoval 1,7 koně. Doplnila jej pak přední vidlice s jedním kolem a řídítky, sedačka, palivová nádrž a zadní náprava.
Kufr o velikosti 57 x 75 centimetrů tak bylo možné během pouhé minuty změnit v malé tříkolé auto, která byla schopno dosáhnout rychlosti 30 km/h. K jejímu složení a opětovnému rozložení přitom nebylo třeba žádného nářadí, pročež nakonec nebylo překvapením, že Kanemoto a jeho tým soutěž vyhráli. Do produkce ale Mazda bohužel Kufříkové auto neposlala, jakkoli nezůstala pouze u jediného prototypu, ale vyrobila i dva dodatečné - jeden pro Spojené státy a druhý pro Evropu.
To nakonec bylo štěstí, neboť originál byl v roce 1991 po skončení soutěže nešťastnou náhodou zničen. Oproti pozdějším verzím se přitom nelišil pouze barevným provedením - zdobila jej červená a zelená, podobně jako třeba Mazdu 787B, která vyhrála 24 hodin Le Mans - ale také výbavou, neboť byl osazen pouze zadním brzdovým světlem. Dalším dvěma již značka dodala také klakson, světlomety, blinkry a diferenciál, aby bylo možné lépe zatáčet. Prostě auto se vším všudy, co potřebujete v provozu.
Z těchto dvou kousků přežil pouze ten americký, evropský se ztratil a nebyl znovu nalezen. Mazda se s Kufříkovým autem naposledy pochlubila v roce 1994, kdy se objevil ve slavné The Oprah Show. Následně však upadl v zapomnění. Vůbec bychom se však nezlobili, kdyby Mazda tento nápad znovu oprášila. Jen při dnešní dopravě by nejspíš Kufříkové auto schválení pro provoz nedostalo ani se všemi zmíněnými vymoženostmi, a tak by sloužilo spíš k přesunu mezi letištními terminály, nikoli na cesty z letiště do hotelů. Ale kdo ví zvlášť o Vánocích můžeme snít...






Dokážete si představit ten úžas ve tvářích nadšenců, kdyby pod stromečkem nejprve z papíru vybalili kufr a následně zjistili, že se uvnitř skrývá auto? Je škoda, že Japonci svůj nápad nedotáhli do produkčního konce. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
před 3 hodinami
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
před 8 hodinami
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
včera
Nejnovější články
Mazda kdysi postavila auto, které se vešlo do cestovního kufru. Vidíte ho vážně celé, na fotce nic nechybí
před 2 hodinami
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
před 3 hodinami
Nový Renault Clio v hávu legendy 90. let vypadá zatraceně dobře, takové auto by najednou chtěl každý
před 4 hodinami
Interiéry bez tlačítek jsou ta nejnebezpečnější věc v moderních autech, říká studie. Potřebovali jsme na to ale vůbec studii?
před 6 hodinami
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 13:21 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
- BMW Divize 12.24. 11:42 - pavproch
- Rychlodotazy 12.23. 18:12 - audis
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 16:39 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.23. 12:01 - jerry
