Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jeden z největších propadáků historie zkusil do jednoho auta nacpat úplně všechno, koupilo ho jen 5 lidí
19.3.2022 | Petr Miler
Povídání o pejskovi a kočičce zjevně nečetli autoři tohoto stroje. Mezi ingredience přidávali jednu dobrotu za druhou, až stvořili cosi nepoživatelného. To ale neznamená, že by současně nemohlo jít o vpravdě fascinující vůz.
Když se dnes řekne Aixam, člověk si nepředstaví buď nic nebo automobilku vyrábějící malé a chatrně působící krabice s motocyklovými značkami, na které stačí stačí řidičák právě na malý motocykl. Tahle firma ovšem pod značkou Mega nebo také Aixam-Mega stojí za jedním z nejpozoruhodnějších aut z úplně opačného konce spektra automobilové nabídky. Jmenoval se Mega Track, ukázal se v roce 1992 a velmi pravděpodobně jste jej nikdy neviděli, protože jich vznikla jen hrstka.
Firma Mega chtěla postavit skutečný crossover, absolutní všehochuť aut z horních pater nabídky. Šlo o jakýsi luxusní off-roadový supersport s dvanáctiválcovým motorem uprostřed. Zní to mimořádně bizarně, je to ale do puntíku pravda. Motor dodal Mercedes-Benz, takže v útrobách vozu najdeme šestilitrový dvanáctiválec M120 s atmosférickým plněním, který nabízí 390 koní výkonu a 570 Nm točivého momentu. Známý je třeba z Mercedesu S 600 generace W140, ze kterého pochází také převodovka - čtyřstupňový automat.
Chybět nemohl pohon 4x4, a tak Francouzi zapracovali na systému, který by bylo možné s tímto pohonným ústrojím spojit. Postavili svůj vlastní systém využívající viskózní spojku. To by ale pořád pro jízdu v terénu nic neznamenalo, chtělo to pořádnou světlou výšku. Řešení bylo ve vzduchovém podvozku. Běžně seděl Track 20 cm nad asfaltem, světlá výška se navíc dala zvětšit na 33 cm - to je víc než u většiny dnešních SUV.
Pohon všech kol pomáhal samozřejmě i trakci, ale použitý motor byl přesto ve své době ekvivalent jaderného reaktoru. Track dostal dvacetipalcová kola a vzadu byly pneumatiky o šíři 325 milimetrů, aby veškerý výkon na asfalt dostaly. Důvod, proč se kola tak velká nezdají, je ten, že celý Track je gigant, ač se tak z některých fotek nemusí zdát - na délku má 508 cm, na šířku 222 cm a rozvor má 3 115 milimetrů. Vedle tradičnějších strojů Aixamu působí jako Goliáš vedle Davida.
Interiér je stejně rozmařilý jako všechno ostatní. Hýřil drahými materiály, komfortními funkcemi a maximem komunikační výbavy své doby, takže nechyběl ani palubní telefon. Navíc nebyl zrovna malý - kabina dostala celkem čtyři sedačky, přičemž ty zadní nebyly vyloženě nouzové. K tomu připočtěte zmíněný obří motor a pohon všech kol a ani se nelze divit hmotnosti tohoto stroje - zhruba 2 300 kilogramů.
Přesto díky na svou dobu ohromnému výkonu zrychlil na stovku za nějakých 5,8 vteřiny a maximálka byla omezena na 250 km/h. V roce 1992 mnoho aut rychlejších nebylo, zejména ne takových, které uměly zároveň jezdit v terénu, byl to opravdový extrém mezi extrémy, spojení maxima všeho, co lze v jednom autě spojit. Jako supersport se ostatně tvářil i na pohled, alespoň od půlky nahoru. Kdybyste ho posadili takových 10 cm nad asfalt a dali mu normální kola, nijak výrazně se nebude lišit od ostatních podobných aut 90. let. Je nízký (i se světlou výškou 20 cm je vůz vysoký jen 140 cm), má krátkou příď, nasávací otvory po stranách a velké křídlo na zádi.
Kdo by čekal, že taková bláznivost osloví všechny boháče světa a jen sultán Bruneje si jich koupí aspoň 20, mýlil by se. Automobilový dort od pejska a kočičky ohromil jen pár hodně vyhládlých psů a vyrobila se jej nakonec jen hrstka - přesně pět kusů. Ne pět set nebo alespoň padesát, prostě jen pět. Cena ostatně začínala na 2 milionech francouzských franků, tehdy asi 10,6 milionu korun, což byly v roce 1992 ohromné peníze. Pro srovnání - Bugatti EB110, v roce 1991 nejrychlejší auto světa, stálo tehdy cca 12,4 milionu korun. Asi i proto se oněch pět Tracků vyrobilo v průběhu tří let, tak dlouho bylo nutné na oněch pět kupců čekat. Poslední kus vyjel z továrny v roce 1995 a dnes na ně lze občas narazit v ulicích jižní Francie a Monaka, máte-li opravdu velké štěstí.






Nemusí se to zdát, ale Mega Track je vážně „mega”, cokoli normálního vedle něj vypadá jak angličák. Vidět jej na vlastní oči je ale téměř nemožné, drahou bizarní kombinaci aut všeho druhu nekoupil téměř nikdo. Foto: Aixam
Zdroje: Autoforum, Aixam
Bleskovky
Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď dokonce jezdí s tímto starším VW, ač je to miliardář
30.5.2025Nadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Luca Marini zůstává v nemocnici, kdo pojede místo něho? včera 15:15
- Toprak pojede MotoGP s Pramac Yamahou 30.5.2025
- Salač si vyzkoušel nový povrch Masarykova okruhu 30.5.2025
- Co nového v Supersportech? 29.5.2025
- Změny u Yamahy ve WorldSBK a WorldSSP 29.5.2025
Nejnovější články
Peugeot říká, že když jeho první elektrické GTi bude fiasko, vrátí se i jako spalovací auto. Je vůbec nutné čekat na výsledek?
před 10 hodinamiToyota v Evropě začne vyrábět jeden ze svých nejzajímavějších modelů, přesto vám ho tu neprodá. Je jen na export
před 11 hodinamiUnikla podoba další novinky levné značky VW. Vzala znovu starou škodovku a udělala z ní ještě úplně jiné auto
včeraFord musel zastavit objednávky jednoho ze svých modelů. A znovu je nerozjede, i když zájemce nestačí počítat
včeraJeep Cherokee je po dvouleté odmlce zpátky a vypadá jako nikdy dřív
včera
Živá témata na fóru
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.31. 14:17 - pavproch
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.31. 14:17 - pavproch
- VZKAZY 05.31. 14:09 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.30. 20:29 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.30. 20:22 - řidičBOB
- Rychlodotazy 05.30. 13:57 - delphin
- Politický koutek 05.29. 13:49 - jerry
- BMW Divize 05.29. 13:32 - pavproch