Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nadšenci po letech stání vytáhli starý Mercedes ze sklepa opuštěné továrny, motor okamžitě naskočil
23.1.2024 | Petr Prokopec
Starší Mercedesy bývají označovány za nezničitelná auta. A tento vůz tomu rozhodně neodporuje. Je fascinující vidět, jak málo stačilo k jeho návratu do téměř plné krásy i na silnice.
V roce 1954 Mercedes představil dvoumístný sportovní vůz, který do vínku dostal třílitrový řadový šestiválec. Pod označením 300 SL se tak zrodila ikona, která dosahovala maximálky 263 km/h, což z ní dělalo nejrychlejší produkční auto své doby. Německá automobilka celkově vyrobila 3 258 exemplářů, dopad tohoto modelu však byl mnohem širší. Mercedes totiž motor, stejně jako zavěšení a šasí upraviltaké pro čtyřmístnou limuzínu W189. Ta je mezi fanoušky známa také jako 300d či Adenauer. To podle někdejšího kancléře Konrada Adenauera, který si stejně jako v případě předchozího typu W186 objednal šest zakázkových exemplářů.
Němci přitom celkově vyrobili pouze 3 077 kusů limuzíny a 65 kabrioletů, ve finále je tak Mercedes 300d vzácnější než výše zmiňovaný Gullwing. Na cenách to nicméně není až tak znát, verzi s pevnou střechou lze pořídit za přibližně 2 miliony korun, provedení s plátnem pak za dvojnásobek. Na 300 SL nicméně potřebujete alespoň 100 milionů Kč, a navíc notnou dávku štěstí, neboť tato kupátka se v prodeji objevují jen sporadicky. A když už se tak stane, většinou následuje aukční bitva.
Právě tento rozdíl alespoň částečně vysvětluje, proč někdo zanechal právě limuzínu 300d generace W189 ve sklepě opuštěné továrny. Sedan v ní strávil déle než 10 let, a to po dekádách aktivní služby. Nyní jej ze sklepa vytáhli nadšenci ze společnosti WD Detailing a vzali si jej do parády. Ti zapracovali nejen na vzhledu, ale rovněž na technice, která se ukázala být kouzelně fit. Třílitrový motor Adenaueru naskočil okamžitě, u vozu ale dál funguje i řada jeho ve své době složitých a pokrokových systémů, mj. podvozek umožňující snížení světlé výšky usnadňující nastupování a vystupování.
Mercedes pochopitelně při vývoji počítal s tím, že majitelé se budou vozit hlavně vzadu. Limuzína proto měla delší rozvor, a nabízela tak více místa ve druhé řadě sedadel než Rolls-Royce Silver Cloud, který byl představen v témže roce. Zajímavým prvkem pak byla možnost vyjmout zadní boční okénka, což z vozu dělalo ideál pro přehlídky - státníci či celebrity tak mohli kynout lidem na pozdrav.
Právě renovace interiéru byla tím nejnáročnějším krokem v rámci celého procesu. WD Detailing zatím dokončili spíše jen první kolo, které spočívalo v péči o kůži či palubku. Zejména koberec však bude vyžadovat daleko více snahy, aby působil stejně noblesním dojmem jako v 50. letech minulého století. Stejně tak je otázkou, jak majitel vozu naloží s karoserií, neboť ač po umytí vypadá velmi dobře, v průběhu let byly některé oděrky přelakovány.
Zmínit lze už jen jednu neobvyklou věc, a sice zámek na palivové nádrži. V 60. letech se totiž pohonné hmoty poměrně často kradly z aut, která nebyla hlídaná či zabezpečená. Někdejší vlastník byl přitom nejspíše cílem těchto zlodějů, proto musel přidat zámek. I když totiž W189 dostal do vínku řadu inovací a k mání tak byl třeba s diktafonem nebo klimatizací, na nenechavé ruce Mercedes zjevně nepamatoval.



Limuzína W189 se vyráběla v letech 1957 až 1962, kdy vzniklo 3 077 exemplářů. Jeden z nich byl přitom po víc než deset let vytažen ze sklepa opuštěné továrny. Jak probíhala jeho „resuscitace”, můžete vidět na videu níže. Ilustrační foto: Mercedes-Benz
Zdroj: WD Detailing@YouTube
Bleskovky
Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
včeraNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025
Nejnovější články
Porsche dělá další obrovskou chybu. Zařízlo své poslední starosvětské sporťáky a nemá pro ně dokonce žádnou náhradu
před hodinouRusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
včeraMohutný požár v parkovacím domě na letišti JAX pohřbil přes 50 aut, způsobil kolaps budovy
včeraKrásně modrá, dodnes skoro nejetá Škoda Octavia RS TFSI za míň jak 300 tisíc Kč je přehlíženou perlou mezi ojetinami
včeraMajitel napravil největší nedostatek Tesly, přidal jí spalovací motor. Stálo ho to docela směšné peníze
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva