Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejdrsnější obrněné auto schválené pro běžný provoz nezastaví skutečně nic
26.12.2019 | Petr Prokopec
Podobných strojů už jsme poznali řadu, jen jeden z nich ale ční nad všemi jako absolutní extrém svého druhu. Marauder od Paramount Group je bez velkého přehánění osobní tank na kolech.
Před pár týdny začala čtvrtá sezóna The Grand Tour, která začíná novou éru. Už nás nečekají prostřihy a návraty do stanového studia, místo toho se Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May budou soustředit už jen na své výlety po světě, jak si to dle analýzy Amazon Prime TV vyžádalo publikum. Americký gigant totiž na základě dat zjistil, že konverzační část pořadu je velkou částí diváků ignorována. A protože jeho hnacím motorem je jen a pouze chladnokrevný obchodní kalkul (na čemž samozřejmě není nic špatného), bude vše už jen o výletech.
Zavzpomínali jsme proto na doby, kdy trojice častokrát vyrážela za vozy, které tak trochu objevila. Jedním z nich je Paramount Group Marauder, s jehož civilní verzí se Hammond svezl ještě v časech Top Gearu, kdy měl více vlasů a méně vousů. Jeho test přitom rozhodně nezaváněl obehranou písničkou, naopak jsme se dočkali třeba snahy o objednávku jídla u McDrive. Co totiž v běžném voze zvládnete za pár sekund, to v případě jihoafrického mastodonta rozhodně není procházka růžovým sadem. Stojí za tím samozřejmě jeho rozměry.
Než se ovšem dostaneme ke specifikacím, jen v rychlosti zmíníme, že společnost Paramount Group nemá nic společného s americkými filmovými studii Paramount. Založena byla v roce 1994, přičemž její specializací jsou pancéřované vozy, vojenská letadla a s tím související příslušenství. Mimo to firma zároveň nabízí i speciální trénink, ať již samotným bohatým jedincům, tak i jejich ochrankám. Vedle toho pak pomáhá s vývojem třeba i takovému Boeingu.
Jak je tedy patrné, rozhodně nejde o nějakou nevýznamnou firmičku z africké chýše, nýbrž respektovanou společnost, která zaměstnává tisíce lidí, nakonec za ní stojí i investoři z Abú Zabí. Není tedy náhodou, že její Marauder platí za nejdrsnější obrněné auto s homologací pro běžný provoz, které si lze pořídit. A je to také patřičně exkluzivní zboží, tento stroj byl dosud vyroben jen v 250 exemplářích. Řadí se v to přitom jak civilní, tak armádní verze, jenž se neliší ani tak pancéřováním, ale spíše doplňující výbavou. S kulometem až 14,5milimetrové ráže byste asi na běžných silnicích mnoho štěstí nenadělali.
Marauder při délce 6 440 mm, výšce 2 745 mm a šířce 2 660 mm není žádný střízlík, to samé platí o jeho hmotnosti, která startuje na 11 tunách. A při plném zatížení, tedy po nastoupení až desetičlenné jednotky a naložení veškeré munice i kanónů, vystoupá až na 17 tun. O jejich rozpohybování se stará turbodiesel Cummins o objemu 5,9 litru naladěný na 300 koní a 1 100 Nm, který je se všemi čtyřmi koly propojen automatickou převodovkou. Vyžádat si ovšem můžete i šestikolku, opět se všemi poháněnými nápravami. Maximálka se pak u obou verzí pohybuje okolo 100 km/h.
Pokud s Marauderem budete cestovat po silnici, můžete na jeden zátah zdolat až 700 kilometrů. V případě terénu lze pro změnu počítat s pokořením až 60procentních svahů, stejně jako s nájezdovými úhlu 38 stupňů vpředu a 46 stupňů vzadu. Za to pancéřovaný speciál vděčí jak světlé výšce 420 milimetrů, tak krátkým převisům. Auto tak nestaví opravdu nic, dokonce ani to, když se vám do cesty postaví jiná auta - jak kdysi názorně předvedl sám Richard Hammond.
Když už jsme narazili na pancéřování, je třeba dodat, že Marauder dostal do vínku monokok s dvojitými stěnami. Odolá tak prakticky jakékoliv střelné zbrani až do 12,7milimetrového kalibru, ještě působivější je však ochrana vůči výbuchům. Podlaha byla totiž koncipována tak, aby zvládla i explozi osmi kilogramů TNT, s tímtéž množstvím počítá dokonce každé kolo. A pokud dojde k výbuchu bočnímu, dokáže se Marauder vypořádat dokonce s 50 kilogramy trinitrotoluenu.
Jak je patrné, v jeho nitru se skutečně o život obávat nemusíte, a to dokonce ani ve chvílích, kdy se nenacházíte ve válečné zóně, ale pouze v místech s teplotními extrémy. Vůz i jeho pohonná jednotka totiž standardně zvládají rozpětí od -20 do +50 stupňů Celsia, připlatit si pak lze za kit, který vám umožní nastartovat agregát a cestovat i ve chvíli, kdy ručička teploměru klesne o 45 stupňů Celsia pod bod mrazu. Dostat ale můžete i naviják schopný utáhnout až 8 tun.
Paramount Group Marauder je tedy skutečným extrémem mezi obrněnými auty, které si může pořídit kdokoli i pro ježdění po běžných silnicích. Tedy kdokoli, kdo má v kapse půl milionu dolarů (asi 11,4 milionu Kč), za které lze pořídit základní verzi civilního provedení.


















Paramount Group Marauder je jedním z nejextrémnějších obrněných aut, která lze koupit i v civilním provedení
Jihoafrická firma se ovšem spíše soustředí na armádní zakázky
Zdroje: Paramount Group, Top Gear@Youtube
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 6 hodinamiNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
před 10 hodinamiMax Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nejnovější články
Noblesní, kdysi extrémně drahé Bentley Azure se dnes prodává za cenu Škody Scala, tento kus názorně ukazuje, proč tomu tak je
před 2 hodinamiNekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
před 3 hodinamiFandové hledají cesty, jak snížit ukrutnou hmotnost nového BMW M5. A nachází je, Mnichov to ale zjevně nezajímá
před 5 hodinamiNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 6 hodinamiKolaps Porsche je dílem slepé sázky na elektromobily, říká otevřeně analytik Warburgu, už se kolem toho nechodí po špičkách
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.20. 11:24 - pavproch
- Přestavba Peugeot 308 SW 05.20. 09:26 - JeanneFadel
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 13:27 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.17. 19:29 - Vrooom
- Hybridní pohon Dacia - přímovstřik spolehlivost 05.17. 16:49 - Vincente DePalito
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.16. 18:57 - Truck Daškam
- Onboard videa 05.15. 15:13 - řidičBOB