Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejsilnější tahač tanků na světě je mimořádně schopné monstrum
11.1.2020 | Petr Prokopec
Když se řekne nákladní auto, asi si představíte něco mezi větší dodávkou a kamionem. Náklaďák je ale i MZKT-741351, monstrum s 812 koňmi a 3 300 Nm.
Pokud pomineme Aurus Senat, pak nejspíše nenajdete jediné auto ze zemí bývalého Sovětského svazu, které by se mohlo měřit se „západní“ konkurencí. Tamní vozy jsou méně výkonné, pomalejší, žíznivější, méně komfortní i nebezpečnější. Tedy alespoň ty osobní. Jakmile však hodíme očkem po nákladních, situace je docela jiná. Nehostinné klimatické podmínky a chybějící infrastruktura si vyžádaly předimenzování techniky, která je navíc poměrně jednoduchá. Jako taková se ovšem vyznačuje robustností, jaká nezná mezí. I proto jsou tyto vozy často objednávány zahraničními firmami či vládami.
Do takového šuplíku zapadá i tahač MZKT-741351, za kterým stojí běloruská firma, jejíž stroje budete znát spíše pod civilní značkou Volat. Ta byla oslovena saúdskoarabskou armádou, aby nahradila dosavadní typ MZKT-74135. Oba stroje jsou určeny k tahání přívěsů s vojenskou technikou, ten novější však již tak vysoko posazenou laťku zdvihá na opravdu vrcholnou úroveň. Dodnes se totiž jedná o nejsilnější tahač světa, za který mohou být připojeny hned dva přívěsy - na ten uprostřed lze přitom naložit až 76 tun, na ten na konci pak 60 tun.
Než se ovšem dostaneme k přívěsům, představíme si samotný tahač. Za názvem MZKT-741351 se skrývá monstrum 10,3 metru dlouhé, 3,1 metru široké a 3,88 metru vysoké. Jeho hmotnost vystoupala na 28 tun, protiváhou jí pak je šestiválcový turbodiesel Caterpillar C18 naladěný na 812 koní výkonu v 2 100 otáčkách a 3 300 Nm točivého momentu při 1 400 ot./min.. Ty přenáší na všech osm kol šestistupňová automatická převodovka, kromě toho má řidič k dispozici ještě dvourychlostní redukční převodovku a také uzamykatelné mezinápravové diferenciály.
Samotný tahač zvládá až 60procentní stoupání, v případě osazení oběma nezatíženými přívěsy však tato míra klesá na 25 % a při zatížení dokonce jen na 10 %. Vše je ale vykoupeno variabilitou. Tahač dle uvážení může tahat jeden či dva přívěsy. Ten prostřední byl koncipován tak, aby dokázal naložit i ten konečný. Na celou soupravu tak lze naložit například dva tanky Leclerc (každý vážící 56 tun) a jedno BVP (o hmotnosti 20 tun).
Celková hmotnost soupravy se tedy může vyšplhat až na téměř 211 tun, přičemž v tu chvíli je nejvyšší rychlost omezena na 60 km/h a dojezd činí zhruba 700 kilometrů. Pokud však stačí odvézt pouze jeden tank a jedno bojové vozidlo pěchoty, vystačí jeden přívěs. Hmotnost tak klesá na necelých 133 tun, zatímco maximálka vzrůstá na 70 km/h a dojezd na 900 km. Zvolit lze ale i jiný druh nákladu, neboť oba přívěsy mají variabilní šířku pohybující se od 3,65 do 4,65 metru.
Volitelná je pak i kabina, kde může trůnit až osm sedadel včetně toho pro řidiče, přičemž zadní řada je sklopná tak, aby vytvořila dvě lůžka. Kromě toho je k dispozici i třímístná konfigurace, která již dává prostor na odpočinek každému členovi posádky. Ty zároveň může chránit i pancíř, stejně jako je kabina osazena řadou úchytů a schránek na palné zbraně. Automatický hasicí centrální systém je standardem, stejně jako dva venkovní navijáky s dosahem až 100 metrů.
Tahač je kromě již zmíněného osazen také centrálním dofukováním pneumatik či specificky navrženým chladicím systémem motoru, jenž byl usazen až za kabinou. To umožnilo zredukovat výšku vozu a současně jeho prostupnost, zároveň je pak chladič takto chráněn před poničením či ucpáním bahnem nebo zatopením vodou. MZKT-741351 totiž zvládne i 1,6metrovou brodivost.







Schopnosti tahače MZKT-741351 jsou vskutku neuvěřitelné, vznikl na objednávku saúdskoarabské armády a dodnes nemá sobě rovného
Zdroj: MZKT
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 8 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 9 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 11 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
dnesPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva