Největší a nejtěžší monster truck dějin bere dech, jen jeho pneumatiky váží tunu

Může vypadat jako hračka, ale jen do chvíle, než se vedle něj postavíte. Je to skutečné monstrum, které váží přes 17 tun a stojí na 3 metry vysokých pneu. Seznamte se s Bigfootem 5.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Největší a nejtěžší monster truck dějin bere dech, jen jeho pneumatiky váží tunu

4.7.2020 | Petr Prokopec

Největší a nejtěžší monster truck dějin bere dech, jen jeho pneumatiky váží tunu

/

Foto: Barcroft Cars@Youtube

Může vypadat jako hračka, ale jen do chvíle, než se vedle něj postavíte. Je to skutečné monstrum, které váží přes 17 tun a stojí na 3 metry vysokých pneu. Seznamte se s Bigfootem 5.

Evropané mají povětšinou závody spojené s Formulí 1 či rallyovými speciály. Ve Státech se nicméně na startovní čáru staví kdeco od sekaček na trávu přes traktory a autobusy až po obří pick-upy, jež měly původně sloužit k převozu materiálu. I kvůli tomu není zámořský motorsport pouze výsadou těch nejbohatších, ale naopak je možné za volantem potkat docela obyčejné lidi. Jedním z takových byl v roce 1975 i bývalý stavební dělník Bob Chandler, který začal se závoděním v rodinném Fordu F-250. Tedy ve voze, který sice dostal do vínku obří motor, ale zároveň jej doplnila vysoká hmotnost a ne zrovna dokonalá aerodynamika.

Chandler kvůli svému jízdnímu stylu záhy získal přezdívku Bigfoot, neboť až příliš často držel plynový pedál zaražený pod podlahou. To mu sice přineslo nějaké úspěchy, ovšem zároveň také nemalou kupu starostí. V 70. letech minulého století jste totiž mohli pouze snít o bezchybném a především extrémně rychlém zásobování servisů. Když tedy Chandler svůj pick-up rozbil, musel vždy čekat dlouhé týdny, než jej mohl opravit. Se svou ženou Marilyn tak správně rozpoznal díru na trhu.

Chandler ovšem nezůstal pouze u oprav, rozhodl se doplnit svůj pick-up o podvozek vojenského speciálu, se kterým dorazilo nejen řízení všech kol, ale také 48palcové (122centimetrové) pneumatiky. Z Fordu F-250 tak rázem bylo monstrum, kterého si všiml každý. Vůz nebyl určen pro závody, Chandler s ním při různých show přejížděl běžná auta, jako kdyby to byly pouhopouhé hračky. Za to si nechával královsky platit.

Bigfoot 1, jak byl první speciál na obřích pneumatikách pojmenován, vydržel ve službě až do roku 1987. V té době měl Chandler hotové dva další vozy, které byly osazené dokonce 66palcovými (168centimetrovými) pneumatikami. Bigfoot 3 se navíc firmě postaral o pořádnou reklamu, neboť se ukázal ve druhém díle Policejní akademie. V šestém pak pro změnu vystupoval Bigfoot 7, zatímco Bigfoot 8 pro změnu řádil ve filmu Tango a Cash.

My si dnes ale posvítíme hlavně na číslo 5, které sice vzniklo hierarchicky před nimi, přesto nikdy nebylo překonáno - je dodnes největším a nejtěžším pickupem dějin. Chandler se již u Bigfootu 4 rozhodl, že své speciály již nebude stavět na základě existujících vozů, ale naopak vezme za základ obří pneumatiky, na něž bude naroubován zbytek. Jen tak mohl vzniknout nejvyšší pick-up, který byl dokonce zapsán do Guinnessovy knihy rekordů. Chandler u něj použil pneumatiky z armádního speciálu užívaného na Aljašce, které byly 3 metry vysoké.

Nevšední obutí je samozřejmě největší dominantou vozu, přičemž zároveň do značné míry stojí také za vysokou hmotností. Jen pneumatiky váží tunu a jejich výměna vyžaduje jeřáb. Celý pick-up pak váží 13 200 kg v případě osazení každé nápravy pouze dvěma pneumatikami. Chandler nicméně občas zapojoval do hry vždy dvě pneumatiky v každém rohu, což celkovou hmotnost pick-upu zvedlo na 17 200 kg.

Nyní stroj povětšinou odpočívá v novém zázemí firmy v Missouri, kde mu společnost dělají další speciály, jež Chandler v mezičase postavil. Jak ovšem dodává, lidé stejně nadále nejvíce koukají na Bigfoot 5, který je nadále plně provozuschopný.

Lze pak už jen dodat, že Chandler se stavbě těchto monster věnuje nadále, přičemž v roce 2012 dokonce použil pod kapotou elektromotory. Mimo to v minulosti sestrojil třeba i civilní tank poháněný dvěma osmiválci Fordu. A svou ženu, která jej v dané vášni podporovala od počátku, v roce 1985 odměnil speciálem užívajícím motor Hemi, jenž byl naladěn na 1 000 koní. Tento vůz pak byl prvním, který rodina prodala někomu cizímu. Rozhodně však nebyl posledním, zákaz opouštět rodnou hroudu má jen rekordní Bigfoot 5.


Největší a nejtěžší monster truck dějin bere dech, jen jeho pneumatiky váží tunu - 1 - Bigfoot 5 prvni foto 01Největší a nejtěžší monster truck dějin bere dech, jen jeho pneumatiky váží tunu - 2 - Bigfoot 5 prvni foto 02Největší a nejtěžší monster truck dějin bere dech, jen jeho pneumatiky váží tunu - 3 - Bigfoot 5 prvni foto 03Největší a nejtěžší monster truck dějin bere dech, jen jeho pneumatiky váží tunu - 4 - Bigfoot 5 prvni foto 04Největší a nejtěžší monster truck dějin bere dech, jen jeho pneumatiky váží tunu - 5 - Bigfoot 5 prvni foto 05Největší a nejtěžší monster truck dějin bere dech, jen jeho pneumatiky váží tunu - 6 - Bigfoot 5 prvni foto 06Největší a nejtěžší monster truck dějin bere dech, jen jeho pneumatiky váží tunu - 7 - Bigfoot 5 prvni foto 07
Bigfoot 5 je největší monster truck dějin, skutečné automobilové monstrum stojící na třímetrových pneumatikách. Foto: Barcroft Cars@Youtube, bigfoot4x4.com

Zdroje: Auto Evolution, Barcroft Cars@Youtube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.