Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Největší a nejtěžší monster truck dějin bere dech, jen jeho pneumatiky váží tunu
4.7.2020 | Petr Prokopec
Může vypadat jako hračka, ale jen do chvíle, než se vedle něj postavíte. Je to skutečné monstrum, které váží přes 17 tun a stojí na 3 metry vysokých pneu. Seznamte se s Bigfootem 5.
Evropané mají povětšinou závody spojené s Formulí 1 či rallyovými speciály. Ve Státech se nicméně na startovní čáru staví kdeco od sekaček na trávu přes traktory a autobusy až po obří pick-upy, jež měly původně sloužit k převozu materiálu. I kvůli tomu není zámořský motorsport pouze výsadou těch nejbohatších, ale naopak je možné za volantem potkat docela obyčejné lidi. Jedním z takových byl v roce 1975 i bývalý stavební dělník Bob Chandler, který začal se závoděním v rodinném Fordu F-250. Tedy ve voze, který sice dostal do vínku obří motor, ale zároveň jej doplnila vysoká hmotnost a ne zrovna dokonalá aerodynamika.
Chandler kvůli svému jízdnímu stylu záhy získal přezdívku Bigfoot, neboť až příliš často držel plynový pedál zaražený pod podlahou. To mu sice přineslo nějaké úspěchy, ovšem zároveň také nemalou kupu starostí. V 70. letech minulého století jste totiž mohli pouze snít o bezchybném a především extrémně rychlém zásobování servisů. Když tedy Chandler svůj pick-up rozbil, musel vždy čekat dlouhé týdny, než jej mohl opravit. Se svou ženou Marilyn tak správně rozpoznal díru na trhu.
Chandler ovšem nezůstal pouze u oprav, rozhodl se doplnit svůj pick-up o podvozek vojenského speciálu, se kterým dorazilo nejen řízení všech kol, ale také 48palcové (122centimetrové) pneumatiky. Z Fordu F-250 tak rázem bylo monstrum, kterého si všiml každý. Vůz nebyl určen pro závody, Chandler s ním při různých show přejížděl běžná auta, jako kdyby to byly pouhopouhé hračky. Za to si nechával královsky platit.
Bigfoot 1, jak byl první speciál na obřích pneumatikách pojmenován, vydržel ve službě až do roku 1987. V té době měl Chandler hotové dva další vozy, které byly osazené dokonce 66palcovými (168centimetrovými) pneumatikami. Bigfoot 3 se navíc firmě postaral o pořádnou reklamu, neboť se ukázal ve druhém díle Policejní akademie. V šestém pak pro změnu vystupoval Bigfoot 7, zatímco Bigfoot 8 pro změnu řádil ve filmu Tango a Cash.
My si dnes ale posvítíme hlavně na číslo 5, které sice vzniklo hierarchicky před nimi, přesto nikdy nebylo překonáno - je dodnes největším a nejtěžším pickupem dějin. Chandler se již u Bigfootu 4 rozhodl, že své speciály již nebude stavět na základě existujících vozů, ale naopak vezme za základ obří pneumatiky, na něž bude naroubován zbytek. Jen tak mohl vzniknout nejvyšší pick-up, který byl dokonce zapsán do Guinnessovy knihy rekordů. Chandler u něj použil pneumatiky z armádního speciálu užívaného na Aljašce, které byly 3 metry vysoké.
Nevšední obutí je samozřejmě největší dominantou vozu, přičemž zároveň do značné míry stojí také za vysokou hmotností. Jen pneumatiky váží tunu a jejich výměna vyžaduje jeřáb. Celý pick-up pak váží 13 200 kg v případě osazení každé nápravy pouze dvěma pneumatikami. Chandler nicméně občas zapojoval do hry vždy dvě pneumatiky v každém rohu, což celkovou hmotnost pick-upu zvedlo na 17 200 kg.
Nyní stroj povětšinou odpočívá v novém zázemí firmy v Missouri, kde mu společnost dělají další speciály, jež Chandler v mezičase postavil. Jak ovšem dodává, lidé stejně nadále nejvíce koukají na Bigfoot 5, který je nadále plně provozuschopný.
Lze pak už jen dodat, že Chandler se stavbě těchto monster věnuje nadále, přičemž v roce 2012 dokonce použil pod kapotou elektromotory. Mimo to v minulosti sestrojil třeba i civilní tank poháněný dvěma osmiválci Fordu. A svou ženu, která jej v dané vášni podporovala od počátku, v roce 1985 odměnil speciálem užívajícím motor Hemi, jenž byl naladěn na 1 000 koní. Tento vůz pak byl prvním, který rodina prodala někomu cizímu. Rozhodně však nebyl posledním, zákaz opouštět rodnou hroudu má jen rekordní Bigfoot 5.
Bigfoot 5 je největší monster truck dějin, skutečné automobilové monstrum stojící na třímetrových pneumatikách. Foto: Barcroft Cars@Youtube, bigfoot4x4.com
Zdroje: Auto Evolution, Barcroft Cars@Youtube
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 6 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 7 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 9 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 10 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva