Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Největší obrněný transportér historie vznikl v SSSR, pro západ měl a mohl být postrachem
23.1.2021 | Mirek Mazal
Vojenských obrů sovětské provenience vznikla řada, tento ale není zajímavý jen svými extrémními parametry. Ve svém nitru vozil pro okolí zcela skrytou zbraň hromadného ničení.
Východní blok se v létě 1987 dočkal alespoň částečné demokratizace díky reformním krokům tzv. Perestrojky. Tehdejší vůdce SSSR Michail Gorbačov tím fakticky započal konec Studené války, přesto na území Sovětského svazu pokračovalo budování vojenského zázemí.
Armádní technika vznikala mj. v Brjansku jihozápadně od Moskvy. Tam sídlila firma BAZ (Brjanský Automobilový Závod), která vyráběla těžké vojenské automobily. Vznikla původně jako odnož ZiLu v roce 1958 a vojenské vybavení produkuje dodnes. Nyní za zdmi továrny vznikají podvozky s nosností až 40 tun, v roce 1987 ale asistovala na vývoji a výrobě něčeho mnohem výjimečnějšího.
Vedle čtyřnápravového prototypu 14tunového podvozku pod kódem 6948/69481 nechala společnost vyprojektovat i zkušební kus originálního pětinápravového transportéru BAZ 69481M 10x8 s užitečným zatížením 18,6 tuny. Verze s písmenem M na konci názvu má velmi neobvyklé uspořádání se čtyřmi poháněnými nápravami z pěti celkových. Konstrukce se podobá dřívějším obojživelníkům sovětské éry, ale BAZ 69481M nemůže plavat a terén mu také nevoní. Ve skutečnosti byla nová verze skoro identická s BAZ 69481, inženýři navíc přidali jednu neřízenou dvojici kol a s ní související větší úložný prostor. A právě o ten šlo především.
Zvýšení pohotovostní hmotnosti nákladního automobilu na 21,5 tuny doprovázelo použití dvou zdatnějších motorů Kamaz 740.3 o výkonu 194 kW (263 koní) a vyztužení pomocnými rámy. Na plný plyn bylo možné dosáhnout rychlosti 70 km/h, v klidnějším tempu 69481M urazil prý až 900 kilometrů. Pohonné ústrojí zvládlo nejvyšší přípustnou hmotnost 40,5 tun a podvozek potřeboval k otočení rádius 16,5 metru.
Hlavní devízou kolového vojenského vozu byla ovšem rozšířená krytá nákladní plocha, kam se vešlo odpalovací zařízení s bojovou raketou, která - na rozdíl od ostatních pojízdných odpalovacích ramp - zůstávala zcela skryta, špionážním satelitům i okolí. Krytý systém označený 9K716 Volha měl dostřel 500 kilometrů, takže velká část západní Evropa pro něj byla s využitím území sovětských satelitů a dojezdem skoro 1 000 km snadno dostupným cílem.
Takový stroj se mohl stát postrachem západu, bojovou pohotovost ale naštěstí nikdy nezažil, protože na základě podpisu Smlouvy o likvidaci raket středního a kratšího doletu (která byla dalším krokem ke konci Studené války) byly tyto střely vyřazeny z provozu ještě před koncem 80. let a celý 69481M mířil do propadliště dějin s nimi. I tak je to pozoruhodný stroj, dodnes největší obrněný transportér tohoto druhu, který kdy vznikl.



Dobové fotografií 69481M jsou vzácné, i z těch pár dostupných je ale zjevná jak jeho monstrozita a účel, za kterým vznikl. Foto: BAZ
Zdroj: Gruzovik Press
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 11 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
