Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Němci přes 50 let udržují v opotřebovaném stavu auto, které už lidé nikdy neměli vidět
9.9.2020 | Petr Prokopec
Svérázně přistupuje k jednomu ze svých historických klenotů Porsche. Udržuje jej 53 let v dokonale originálním stavu, prý pod pokličkou.
Důvěřuj, ale prověřuj, říká se. A platí to také o zprávách automobilek, které se rády chlubí zajímavými momenty ze své historie. Porsche by takových našlo v té své nespočet, přesto si ale přinejmenším jeden z nich možná záměrně, možná nechtěně přikrášluje.
Jde o zvláštní osud jednoho z pouhých devětadvaceti vyrobených exemplářů modelu 910. Konkrétně pak provedení 910/8, které přišlo o střechu. Zároveň nezávodilo na klasických okruzích, nýbrž při jízdách do vrchu, proto jeho jméno ještě rozšířil přídomek Bergspyder. Je to výjimečný kus historie, jedna věc na ní ale nesedí.
Abychom se dostali k meritu věci, musíme se vrátit zpět do roku 1967, kdy byl exemplář 910 031 vyroben a ihned zamířil do závodní služby. Ta byla velmi úspěšná, Gerhard Mitter s vozem pouhý týden po opuštění montážních linek dosáhl prvního vítězství ve španělském Montseny. Během krátké chvíle následovaly troje další zlaté vavříny i osm umístění pódiu, vůz tak byl ve stejném roce, kdy vznikl, korunován šampionem evropského mistrovství závodů do vrchu. Právě v té chvíli ale začala jeho snad ještě výjimečnější životní éra.
Ihned po dokončení závodu v rakouském Gaisbergu, do kterého Porsche nastoupilo se startovním číslem 1, byly z vozu vypuštěny veškeré kapaliny. Vůz poté byl dokonale zakonzervován, neboť automobilka se rozhodla, že jde o jeden z jejích Svatých grálů, který si zaslouží věčnou úctu. Jeho motor kvůli tomu neměl být už nikdy nastartován, místo toho jej ve všech skulinách pokrývá olej užívaný ke konzervaci zbraní.
Bergspyder by tak měl navždy zůstat v identické kondici, v jaké dokončil poslední závod a přitom se nestát muzejním exponátem. O jeho udržování ve stále stejně opotřebovaném stavu se stará doktorka Gundula Tutt, pro kterou jde zároveň o požehnání i nemalé trápení. Jen samotné čištění vozu vždy zabere celý týden, neboť je potřeba odstranit veškerý prach, aby neodstartovala koroze. Zároveň však nesmí být poškozen žádný komponent, a to ani za předpokladu, že by se jednalo o trochu důkladnější broušení. Užívá se tedy jemný kartáček a vzduchová tryska.
Náročná údržba tím ale pouze startuje, mnohé oblasti vozu jsou doslova noční můrou. Třeba zadní část sedadel je potažena páskou, která se kvůli věku již začíná odlepovat. Doktorka Tutt ji tak musí soustavně přilepovat, ovšem lepidlem na vodní bázi, které snadněji vyprchává a nenaruší materiál pod ním. V případě barvy je pak odchlipující se lak tlačen zpět do sklolaminátové karoserie, neboť zachovány musí být veškeré původní praskliny i šrámy utrpěné v dávných bojích.
Právě tato zmínka v nás vyvolala podezření, že Porsche vzpomínku na 910/8 upravilo do líbivějšího hávu. Automobilka totiž neuvedla pouze tolik, že motor od onoho roku 1967 nebyl nikdy nastartován, ale že vůz na oněch 52 let záměrně zmizel z očí veřejnosti. Zakonzervován měl být ve skladech zuffenhausenského muzea a nikdy nebýt vystaven.
Jak jsme ale naznačili, realita je trochu jinde. A sama automobilka ji vlastně mezi řečí přiznává. Souběžně s výše zmíněnými informacemi potvrdila, že Bergspyder byl čas od času přestěhován i na jiné místo mimo firemní muzeum. Žádná konkrétní lokalita však nepadla a dalo by se čekat, že u toho nikdy nebyla veřejnost. Jenže to skutečně není pravda.
Zhruba před dvanácti lety se Bergspyder ozdobený nejen oním startovním číslem 1, ale třebas i prasklinou laku na předním nárazníku ukázal také v muzeu Porsche v rakouském Gmündu. Zde automobilka odstartovala svou činnost, než se přestěhovala do Zuffenhausenu, kde měla k dispozici větší zázemí. Fotografie to dokumentující stále existují.
Pravda, je to jen malá skvrnka na kráse, ovšem zbytečná. Zvláště u tak výjimečného vozu, u kterého byl navíc zvolen tak výjimečný způsob uchování originální krásy. Dodat tak jen můžeme, že Bergspyder nemá na výšku ani metr a na vahách vykáže méně než 450 kilo. S touto hmotností je spárováno 275 koní, jež produkuje osmiválcový motor. Stovka za pouhé tři sekundy tak rozhodně není překvapením, je to dodnes Auto s velkým A.























Porsche se chlubí výjimečným exemplářem modelu 910/8 Bergspyder, který byl po svém posledním závodě zakonzervován a zůstal ve stejné kondici, v jaké zvítězil v závodě v Gaisbergu. Foto: Porsche
Že však po 52 let nezůstal ukryt zrakům veřejnosti, dokazuje snímek muzea v Gmündu, na němž je jasně patrná startovní číslovka 1 i prasklina laku na čelním nárazníku. Kromě toho je zde zmínka také o pilotu Gerhardu Mitterovi, který jej řídil. Foto: Alexander Z., Wikimedia Commons
Zdroj: Porsche
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejčtenější články
Lada Niva Travel dostane masku chladiče ve stylu Audi. Je to jedna z řady dalších novinek, které ji stihnou
5.4.2025K mání je spása českých staromilců, úplně poslední Škoda Octavia s motorem bez turba se dá koupit nejetá
5.4.2025Muž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
5.4.2025Poslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
6.4.2025Hyundai po roce zrušilo přechod ostrých modelů jen na elektrický pohon. Vrátí se spalovací auta, možná i i20 N
6.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva