Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nový film odhaluje pozadí ilegálních závodů mezi břehy USA, výbava aut je neskutečná
20.10.2019 | Mirek Mazal
Zdá se vám nemožné, aby někdo v současných Spojených státech přelétl celý kontinent po silnici z Los Angeles do New Yorku v čase okolo 30 hodin? Dokument ukazuje, jak to probíhá, je tu i letecká podpora a spousta elektroniky.
Autoři vám možná známého dokumentu „APEX: The Story of the Hypercar” byli poctěni jeho velmi pozitivním kritickým přijetím, a tak se rozhodli stvořit i jeho volné pokračování nazvané „APEX: The Secret Race Across America”. Jak již název napovídá, přiblížit chce pozadí tajných závodů napříč severoamerickým kontinentem, které mají možná větší tradici, než by leckoho znalého jiných amerických reálií napadlo.
S pomocí rozhovorů novinka mapuje dekády těchto svérázných klání, ze závodů zvaných nejdříve oficiálně a pak už jen lidově Cannonball mezi New Yorkem a Los Angeles ale vypichuje dva důležité příběhy. První se týká překonání dlouhé vzdálenosti v čase 32 hodin 7 minut, druhý příběh je o Alexi Royovi a Davu Maherovi, kteří tento 24 let platný rekord překonali v roce 2007.
Účastníci těchto závodů pochopitelně ignorují dopravní předpisy a zejména u moderních pokusů se zdá být nemožné, že neskončili zatčením účastníků asi 10 kilometrů po startu. Když se ale podíváte na výbavu auta Roye a Mahera, až takový div to není. Detektor radarů nebo rušička laserových měřičů jsou tu jen naprostým základem, v autě je i policejní scanner, přístroj pro noční vidění, vysílačka pro komunikaci s ostatními, spolujezdec s dalekohledem i přímým spojením na letecký doprovod monitorující silnici v několikakilometrovém předstihu. Jen výbava auta stála 25 tisíc dolarů (577 tisíc Kč), celkové náklady na jediný pokus o rekord musely být ještě podstatně vyšší.
Právě vycházející The Secret Race Across America je pomyslným rozšířením snímku 32 Hours 7 minutes, který byl natočen ve stejném prostředí faktickým pohledem na jízdu Alexe Roye. APEX číslo dvě zachycuje tohoto blázna za volantem modrého BMW M5 E39, jak od prvních okamžiků uznává jen plný plyn ve snaze zdolat tisíce kilometrů co nejdříve. Kromě adrenalinové jízdy filmaři zachytili náladu ve společnosti a dění okolo celého Cannonballu.
Hazardní stíhání času napříč kontinentem existovalo v reálném světě v podstatě vždy, jen se z odvážné výzvy stala organizovaná událost a později i námět scénáristů. Cannonball Run získal jméno od Erwina „Cannon Ball“ Bakera - závodního jezdce, který z New Yorku do LA dojel za 54 hodin už v roce 1933. Skvělý výkon překonal v roce 1971 Brock Yates. Automobilový expert chtěl vládě ukázat možnost použít americké dálnice pro povolení neomezeného tempa jako v Německu. Jak tušíte, neuspěl, i když jeho jízda dokázala, že vysoké tempo bez problémů zvládají.
Po letech dalších ročníků doprovázených novináři, pozorovateli, filmaři, a především kritiky se notorické porušování silničních pravidel změnilo v „cirkus událostí se špatným druhem pozornosti“, jak celou akci nazval jeden veterán. Začátkem 80. let se událost uzavřela pro veřejnost a na start mohli jen zvaní hosté. Soutěživí šílenci postupně začali vše podřizovat nejlepšímu výsledku, což vedlo k 32hodinovému rekordu z roku 1983 a následnému extrému Roye s Maherem.
Přepočtem musela dvojice uhánět průměrnou rychlostí 143 km/h. Těžko si představit styl řízení, kdy každé přibrzdění okamžitě snižuje dlouhodobé tempo téměř 150 kilometrů v hodině. Přesto byl i tento zápis v mezičase překonán Edem Bolianem, který totéž zvládl za 28 hodin a 50 minut - to znamená průměr skoro 158 km/h. Jeho čas zůstává dodnes maximem (nebo minimem, jak chcete).
Natočený dokument přesvědčí nevěřící, že něco takového je i v dnešním světě možné podnikat. Řidiči nedovedou srozumitelně vysvětlit, proč vůbec účastí na Cannonballu riskují, na konci je nečeká titul mistra světa ani celoživotní odměna v dolarech, postižení jedinci ohrožují sebe i ostatní kvůli těžce definovatelnému uspokojení. Dotázaní uznávají absurditu tohoto klání mezi oběma břehy, nicméně svorně říkají, že by to udělali znovu.
Americká jízda přes kontinent dala základy podobným projektům organizovaným v menší míře a zejména pro bohaté. Zprofanovaný Gumball 3000 by mohl být dostatečným příkladem, tady ale o skutečné lámaní časových rekordů - vlastně díky bohu - nejde.








I upoutávka k filmu o americkém podsvětí automobilových závodů odhaluje hodně z toho, co se skrývá v jejich pozadí




Hlavním protagonistou je tu velmi specificky upravené BMW M5 E39
Zdroj: Jalopnik a APEX ONE@Youtube
Bleskovky
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
před 3 hodinami
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
včera
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
20.12.2025
Nejnovější články
Max Verstappen bude dál potají jezdit s číslem 1, použil variaci na starý trik
před 45 minutami
Narychlo ušitý nový Mercedes CLA se spalovacím motorem je z nouze ctnost roku, na semaforech se bude bát i Dacií
před 2 hodinami
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
před 3 hodinami
Elektrický muscle dál skoro nikdo nekupuje, a tak výrobce napadl geniální tah: Zdražil ho o statisíce
před 4 hodinami
Norové staví nejdelší podmořský tunel světa. Bude to unikát se dvěma „kruháči”, cestu zkrátí o víc jak 10 hodin
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
