Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Obě nejdražší auta světa jsou teď Mercedesy. Ferrari se nechytají, miliarda je málo na kterýkoli z nich
4.2.2025 | Petr Prokopec
Žebříčku nejdražších kdy prodaných aut vládla po léta Ferrari, první desítka jich byla plná. Dnes ale platí jiné pořádky, ani jeden ze strojů vzpínajícího se koníka zdaleka nestačí na dva historicky velevýznamné Mercedesy.
Rok 2025 je teprve na začátku, přesto se už přepisuje dějiny. O uplynulém víkendu byl totiž v muzeu Mercedesu prodán závodní speciál W 196 R z roku 1954. Ten se s cenou 51 155 000 Eur neboli 1,288 miliardy korun stal nejdražším soutěžním vozem vůbec a druhým nejdražším celkově. Je to pozoruhodné o to víc, že první příčka patří jinému stroji třícípé hvězdy, Mercedesu 300 SLR Uhlenhaut Coupe z roku 1955, který před třemi lety „trhnul“ absolutní rekord. Kdysi v tomto ohledu tak dominantní Ferrari jsou nyní za chudé příbuzné.
Oba nejdražší stroje jsou tedy z Německa, ne pokaždé ale peníze za ně utržené zůstaly v Německu. Zatímco v případě 300 SLR šlo 135 milionů Eur (3,4 miliardy korun) do kapsy samotné automobilky, nyní se z prodeje radovalo Indianapolis Motor Speedway Museum. Pro Mercedes navíc musí jít o docela hořkou pilulku k polknoutí, neboť vůz americkému muzeu kdysi daroval. Závodní speciál W 196 R totiž v 50. letech dominoval šampionátu Formule 1, do které německá automobilka nakrátko zasáhla. Se šasí č. 00009/54 pětinásobný mistr světa Juan Manuel Fangio dojel jako první během domácí velké ceny v Buenos Aires. Tehdy nicméně ještě vůz měl karoserii s odkrytými koly, na jejich zakrytí došlo až později, neboť Fangio a Stirling Moss si na Monze stěžovali na jistou neposednost vozu. Moss tehdy zajel nejrychlejší kolo závodu.
V roce 1955 nicméně během závodu 24 hodin Le Mans došlo na nejtragičtější incident v dějinách motorsportu, kdy Mercedes 300 SLR narazil do tribuny s diváky. Nehodu umocnilo to, že pořadatelům se nedařilo uhasit karoserii z odlehčeného elektronu. Tou byl osazen i W 196 R, německá automobilka tak ještě téhož roku ukončila veškeré své závodní aktivity. Monopost F1 pak následně zamířil do depozitu, nicméně delegace amerického klubu Mercedesu přesvědčila německé ústředí, aby byl v roce 1965 darován muzeu v Indianapolis, kde značka dříve vyhrála závod Indy 500.
Po šest dekád byl přitom soutěžní speciál středobodem muzejní sbírky, která čítá na 55 tisíc artefaktů a víe než 180 aut. Udržovat takovou kolekci ve špičkovém stavu ale pochopitelně není levné, a právě proto došlo na prodej, kterým byla pověřena společnost RM Sotheby's. Ta cítila, že tak výjimečná událost se musí odehrát v rodišti vozu, jakkoli automobilka již nebyla jeho majitelem. A právě proto nakonec na dražbu došlo ve Stuttgartu, kde byl ovšem fyzicky přítomen pouze jeden ze zájemců. Všichni ostatní se aukce zúčastnili přes svého zástupce na telefonu.
Kdo přesně se stal majitelem vozu, ví přitom pouze aukční síň, jeho jméno totiž bylo utajeno jak před samotným Mercedesem, tak i přes muzeem v Indianapolis. A aukce to byla svérázná, účastnit se jí mohli jen vyvolení. Společnost RM Sotheby's tedy v uplynulých měsících osobně vybrala zájemce, kteří by si vůz mohli a chtěli koupit. Teprve ty pak pustila do aukce. A za své služby inkasovala nemalý poplatek, neboť z celkové ceny jde totiž na její účet takřka 5 milionů Eur (126 milionu Kč). Dražba samotná pak zabrala pouhých 14 minut, než bylo kladívkem třikrát odklepnuto, že W 196 R míří k zájemci s přiděleným číslem 6128.

































Druhé nejdražší prodané auto v aukci, Mercedes-Benz W 196 R, vyšlo nového majitele na 1,288 miliardy korun. Za tuto sumu chce muzeum v Indianapolis udržovat ve špičkovém stavu zbytek své sbírky. Foto: Mercedes-Benz/RM Sotheby's, tiskové materiály
Zdroj: RM Sotheby's, Focus
Bleskovky
George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 4 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Jeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 2 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 3 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 4 hodinamiKonec her: VW už volá po odložení zákazu spalovacích aut i konci jejich postupného vybíjení, doteď oficiálně trval na opaku
před 5 hodinamiVolvo po letech divokých sázek prudce upadá. Akcie firmy ztratily desetinu za den, polovinu za rok, 79 procent za tři roky
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva