Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Obří vojenský ZiL-135K děsil už na pohled, tu pravou hrozbu ale vozil za kabinou
2.12.2018 | Mirek Mazal
Nedokážeme si představit mnoho jiných důvodů, proč by toto auto mělo mít tak neobvykle střiženou kabinu, než aby z něj prostě šel strach. A nebylo to neopodstatněné, dokázal převážet těžké rakety.
Koncem 50. let 20. století vyvstala v Sovětském svazu potřeba těžkých kolových náklaďáků, které by byly schopny pracovat i v náročném terénu. Tato technika měla sloužit národnímu hospodářství nebo armádě. Ruská automobilka Zavod imeni Lichačeva (ZiL) zareagovala vývojem několika zajímavých experimentálních modelů, které vznikaly s jediným cílem - dosáhnout vzdálených míst, na která nevedlo nic, co by připomínalo silnici.
Po vývoji nikdy nevyráběného čtyřnápravového náklaďáku ZiL-134 stvořili sovětští inženýři podvozek následovníka podobné konstrukce. Nový projekt dostal označení ZiL-135 a zahrnoval soubor vozidel, které se lišily použitými motory, určením a některými dalšími prvky odvíjejícími se od plánovaného nasazení. Takto v roce 1961 vznikla na základě podvozku 135Je modifikace zvaná ZiL-135K, která pozbyla schopnosti plavat, ale zato přišla k možnosti nést těžké rakety.
Pozoruhodná byla už tím, jak vypadala. Kabina se ve své horní části neobvykle rozšiřovala směrem nahoru, čímž dávala vozu nezaměnitelný vzhled. Na první pohled nahání strach a marně přemýšlíme nad jiným smyslem takové designové úpravy - bůhvíjak aerodynamické toto řešení být nemohlo a že by řidič ocenil možnost naklonit se vpřed a vidět před vůz v o trochu lepším úhlu? To smyslem též nebylo, něco takového šoféři podobných trucků nemají ve zvyku. Vzhled je nicméně u takového stroje až druhotnou záležitostí, podstatné bylo to, co dokázal.
Tím hlavním byla průchodnost terénem, která ve své době neměla u tak těžkých strojů obdoby. Bez zajímavosti v tomto kontextu není, že jednotlivé nápravy s osmi kol nebyly vybavené tlumiči, o tlumení terénních nerovností se starala pružnost rozměrných pneumatik. Dvojice středních náprav zůstala blízko sebe ve středu tahače, první a čtvrtá náprava byly umístěny samostatně na začátku a konci automobilu. Tyto krajní nápravy dostaly řídicí mechanismus, což vozidlu umožňovalo dobrou průchodnost mimo cesty a malý poloměr otáčení.
O pohon se starala dvojice benzínových motorů ZIL-375Ja. Každý agregát o výkonu cca 180 koní pomocí hydromechanické převodovky poháněl kola na jedné straně do rychlosti až 55 km/h. Spotřeba paliva odpovídala 1 litru na 1 kilometr (nebo 100 litrů na 100 km, pokud to chcete klasičtěji), nádrže uvezly zhruba 500 litrů pohonných hmot, což znamenalo asi 500kilometrový dojezd na jedno natankování.
Pro potřeby umístnění rozměrného nákladu byl podvozek prodloužen na 13,5 metru, z toho náklad mohl mít délku 12 metrů. Kvůli novému rozložení byly motory přemístěny dopředu pod kabinu tříčlenné posádky. Komfort do jisté míry udržovaly vysokoprofilové pneumatiky na discích o průměru 20 palců se systémem centrálního huštění. Regulace umožňovala plynule měnit tlak od 0,5 do 2 kg/cm2.
Monstrózní vojenský off-road se sériově vyráběl od roku 1961 s možností nástavby odpalovacího zařízení 2P30 pro raketu P-5 komplexu FKR-2, tedy těžké rakety s doletem až 1 000 km, které mohly nést jaderné hlavice o síle až 350 kilotun. Pro srovnání, Hirošimu zlikvidovala jaderná bomba o síle asi 15 kilotun. Na vůz pasoval také odpalovací systém SPU-35B raketového systému Redut a podvozek byl přizpůsoben i pro převoz mobilních velitelských stanovišť.
Od října do konce prosince 1961 zlikvidoval ZiL pět podvozků modelu 135K cvičnými testy pro vládní účely, poté zahájil sériovou výrobu. Do jejího konce v roce 1964 vzniklo 55 těchto strojů, což je jistě působivá flotila - svého času žádná další země nic podobného nevlastnila ani v jednom provedení. Základní platforma se stala předlohou pro vojenská vozidla následujících generací, která slouží Rusku dodnes.
















Obří ZiL-135K sloužil jako nosič těžkých raket i s odpalovacími rampami, mohl ale posloužit také jako mobilní velitelské stanoviště. Svého času neměl ve světě obdoby
Foto: Archiv Autoforum, Valka.cz
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
včeraJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
včeraDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Ital Nicholas Spinelli místo Petrucciho včera 12:00
- Kdy se co jede ve finále v Jerezu včera 10:00
- Red Bull Rookies Cup 2026 opět bez české účasti 15.10.2025
- Časový program na Phillip Islandu 15.10.2025
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space 15.10.2025
Nejnovější články
V Evropě je už 8 zbytečných továren na auta, pro které neexistuje využití. A situace se má dál jen zhoršovat
před 7 hodinamiTesla se lidem rozhodla vrátit to, co jim sebrala. Dřív to měli zadarmo, teď za to chce 13 tisíc korun
před 8 hodinamiAnalytik zkusil vykreslit ošklivý propadák BMW jako úspěch, spíš tím podtrhl jeho mizérii
před 10 hodinamiTěžko ho zabít. Spyker se po všech pádech znovu vrací mezi živé, dokonce pod taktovkou původního majitele
před 11 hodinamiNový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.16. 22:19 - abgx1
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.16. 12:11 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch
- Čerpadlo ostřikovačů 10.15. 16:47 - stenly11
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.15. 15:46 - pavproch
- BMW Divize 10.15. 11:15 - pavproch