Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Opel Omega Evo 500: homologační speciál pro DTM je teď raritou
25.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Až čtyři litry objemu a 276 atmosférických koní byly parametry stroje, kterého mělo vzniknout 500 kusů jako homologace pro DTM.
O Lotusu Omega jistě nejeden petrolhead slyšel, zejména pokud se zajímá o supersedany. Tenhle stroj totiž byl ve své době nejrychlejším sedanem na světě, navíc si ponechával svou nenápadnost. Proto ho také měli rádi zločinci. Občas se objeví v krásném stavu na prodej a stojí zhruba jako Octavia RS nacpaná výbavou, třebaže má pomalu dvakrát tolik výkonu na zadních kolech.
Co už pozornosti může unikat, je nicméně jiný, trochu méně splašený stroj, postavený na první generaci Opelu Omega. Je to vůz s názvem Omega Evolution 500, který vznikl ve spolupráci s Irmscherem, dvorním úpravcem vozů Opel. Pětistovka v jeho názvu neznamená počet koní, nýbrž počet kusů, které měly být vyrobeny. Tohle auto byl totiž homologační speciál pro německý šampionát DTM.
Základem pohonného ústrojí se stal také třílitr C30SE, jenže na rozdíl od motoru v Lotusu Omega tady nepřibyl žádný objem a ani přeplňování. Motor zůstal atmosférický, byl ale na spoustě míst vylepšen, zejména se dostalo odlehčení klikové hřídeli, ojnicím a pístům. Tahle část prý zvládne 10 tisíc otáček, omezovač ale zasahuje „už” v sedmi tisících. Na zadní kola po úpravě putuje 234 koní při 6 700 otáčkách a 280 Nm, které byly k dispozici v rozsahu 3 500 až 5 500 ot/min. Maximálka také nebyla tak ohromující jako u Lotusu Omega, „Evo” zvládlo 249 km/h a stovku za 7,5 vteřiny.
Karoserii se dostalo nového bodykitu s vytaženými blatníky, novým předním spoilerem a zejména zadním křídlem, které se hydraulicky vysouvalo podle rychlosti auta. Opel měl na tuhle tehdy novinku patent, od té doby se ale dostaly podobné věci na spoustu dalších aut. Unikátní pro tento stroj byla také 18" desetipaprsková kola, která obouvala pneumatiky o šíři 235 mm. Pod nimi byly brzdy se čtyřpístkovými třmeny a 330mm kotouči vpředu a dvoupístky a 300mm kotouči vzadu.
Kabina toho tolik nenabídla, byla tu částečně kožená sedadla Recaro a pochopitelně spousta výbavy, ale jinak nic zvláštního. Po stránce elektroniky očekávejte tak nanejvýš rádio a ABS, trakci či prokluz kol kontroloval váš pravý kotník. Sedačky nicméně tělo dobře držely, což se hodilo, protože tohle auto bylo v zatáčkách ještě schopnější než Lotus Omega. Mimo jiné byl rozchod kol větší, 1 490 mm vpředu a 1 540 mm vzadu.
Základní cena Omegy Evolution 500 byla 89 400 marek a mohli jste si k ní přiobjednat všechno, co bylo v nabídce pro Omegu 3000, vrchol standardní nabídky. Zmiňme například vyhřívání sedaček, ostřikovače světlometů nebo automatickou převodovku. Takovou volbou by ale atraktivita tohoto auta byla spolehlivě zabita.
Z původně plánovaných pěti stovek kusů se v letech 1991 - 1993 vyrobilo údajně jen asi 320, ze kterých prý do dnešních dnů přežívá přibližně dvě stě aut. Původně byla Omega Evolution 500 určena jen pro německý trh, ale dnes existuje pár exemplářů i v dalších zemích. Pochopitelně nebývají levné, když už se nějaký kousek objeví na prodej, a jejich ceny určitě porostou. I proto, že jsou podstatně vzácnější než Lotusy Omega.
Třílitrových Evolutionů 500 je nicméně stále docela dost oproti další verzi tohoto stroje, vybavené čtyřlitrovým šestiválcem o výkonu 276 koní. Tuhle konverzi nabízel sám Irmscher a takto mělo bylo přestavěných 36 kusů. Všechno kromě motoru jinak bylo stejné, byl tu stejný bodykit, kola i výsuvný zadní spoiler. Dostat do rukou tenhle stroj je teprve svátek, nejen pokud jste fandové rychlých Opelů.














Omega Evolution 500 je dnes velmi vzácný stroj. A se čtyřlitrem jich vzniklo jen 36
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 3 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejčtenější články
Stellantis dokončil obrat jako nikdo jiný. Roky bazíroval na elektromobilech, teď nacpal přes 100 miliard do nové spalovací techniky
8.10.2025
Mitsubishi Colt po velkém návratu končí po pouhých dvou letech na trhu, je to zvláštní
8.10.2025
Šéfka EU navrhla nové řešení pro evropské výrobce aut, lidé v sále zůstali sedět v němém úžasu
9.10.2025
Poslední BMW 3 s šestiválcem bez turba a manuálem je k mání nejeté po 1. majiteli, o skoro dokonalou specifikaci se fandové poperou
9.10.2025
Nový Duster se začne prodávat i jako Nissan s neobvyklým jménem. Dacii zastíní nejen image, bude i podstatně levnější
9.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
